دانشمند چینی مدعی اصلاح ژنتیکی به سه سال زندان محکوم شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, اصلاح ژنتیکی
«خه جیانکوی» دانشمند چینی که سال گذشته ژن دو دختر دو قلو را اصلاح کرده بود تا به ویروس ایدز (HIV) مبتلا نشوند از سوی دادگاه شنژن در جنوب چین، به جرم اقدام غیرقانونی پزشکی، به سه سال زندان محکوم شد. 

شینهوا روز دوشنبه گزارش کرد این دانشمند چینی به تحمل سه سال زندان و پرداخت سه میلیون یوان برابر با ۴۳۰ هزار دلار آمریکا محکوم شد در حالی دو همکار دیگر او شامل  «ژانگ رنلی» به دو سال زندان و پرداخت یک میلیون یوان و «کین جینژو» به ۱۸ ماه زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار یوان محکوم شد.

 

گزارش ها نشان می دهد تیم پروفسور «خه» در مجموع سه نوزاد را با روش ژن‌های اصلاح شده به دنیا آورده اند این تیم پزشکی علاوه بر دو نوزاد دو قلوی دختر، زن دیگری را نیز به همین روش باردار کرده بودند.

 

پروفسور «خه» سال گذشته با انتشار یک ویدیو در یوتیوب مدعی شد ژن دو دختر دوقلو را اصلاح کرده است طوری که این دوقلوها دیگر به ویروس ایدز (HIV) مبتلا نخواهند شد او که در 'استنفورد' ایالات متحده تحصیل کرده و در یک آزمایشگاه در شهر شنژن در جنوب چینی کار می کرد گفته بود DNA این نوزادان دوقلو را با استفاده از CRISPR اصلاح کرده است این روش دانشمندان را قادر می سازد تا یک رشته ژنتیکی را با دقت بیشتری حذف یا جایگزین کنند.

 

این دانشمند چینی آن زمان گفته بود خیلی به دنبال درمان بیماران به این شکل نیست اما یک پیشرفت پزشکی است که می تواند به بیماران در درمان بیماری ها کمک کند.

 

این نوع اصلاح ژنتیکی در آمریکا ممنوع است چون می تواند به ژن های دیگر بدن انسان لطمه وارد کند به همین دلیل برخی از دانشمندان این کار را یک کار «غیر ایمن» می دانند و حتی آن را ممنوع کرده اند.

 

با این حال دانشگاه علم و صنعت شهر شنژن سال گذشته کمیته ای را برای بررسی ادعای این دانشمند تشکیل داد و اعلام کرد این کار 'نقض جدی اخلاقیات و استانداردهای علمی' است دادگاه اکنون با استناد به مدارک این کمیته، رای خود را صادر کرده است.

 

همان زمان بود که ۱۲۰ دانشمند آسیایی این اقدام پزشکی را محکوم کردند و آنرا غیر اخلاقی و دیوانگی دانستند این دانشمندان در یک نامه سرگشاده که به صورت آنلاین منتشر شد، استفاده از تکنولوژی 'CRISPR' برای تغییر ژنتیک جنین انسان را خطرناک و غیرقابل اثبات خوانده و این کار را موجب بدنامی جامعه زیست پزشکی چین دانستند.

 

در این نامه آمده بود اخلاق زیست پزشکی برای این تحقیق اصلا مورد استفاده قرار نگرفته است و انجام آزمایشات ژنتیکی مستقیم بر روی انسان دیوانگی محض است.

 

 

 ایرنا  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------