عقیم شدن درمان 3.5 میلیون زوج نابارور!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,زوج نابارور

 

وزارت بهداشت و مجلس درباره تامین هزینه درمان ناباروری اظهارات متناقضی دارند

  

وزارت بهداشت می گوید 85 درصد هزینه درمان ناباروری را می پردازد اما سخنگوی کمیسیون بهداشت این رقم را 20 درصد می داند 

 

 اصلا به این که وضعیت جامعه رو به پیری می رود، یا این که آمار جمعیتی با کاهش زاد و لد همراه شده کاری نداشته باشیم، اما برای یک زوج نابارور که علم پزشکی اجازه بارداری به آن ها می دهد اما توان مالی برای پرداخت هزینه های آن ندارند چه باید کرد؟

 

آیا پرداخت هزینه های 25 تا 55 میلیونی مراحل درمان در بیمارستان های دولتی و خصوصی برای همه زوج های نابارور امکان پذیر است؟ اگرچه وزارت بهداشت مدعی است حدود 85 درصد هزینه های درمان ناباروری را پرداخت می کند اما بررسی ها از اخبار دیگری حکایت دارد به نحوی که اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت می گوید: «اساساً ادعای 85 درصد حمایت بیمه‌ای از خدمات درمان ناباروری که از سوی مسئولان وزارت بهداشت مطرح می‌شود، واقعیت ندارد.»این شرایط سبب شده بیشتر این افراد سراغ درمان نروند یا پس از شروع فرایند درمانی از تداوم معاینات و به نتیجه رساندن درمان منصرف شوند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از 3.5 میلیون زوج، ناباروری اولیه دارند و سالانه حدود 85 هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شوند.

 

هزینه 25 تا 54 میلیونی

در این باره، پیمان ضیائی، فعال و پژوهشگر مسائل اجتماعی ضمن اشاره به هزینه‌های بالای درمان ناباروری، به ما گفت: درمان ناباروری به ازای یک تولد در مراکز دولتی 25 میلیون و در مراکز خصوصی تا 54 میلیون تومان هزینه دارد. همه این‌ها در حالی است که میانگین درآمد خانوار ایرانی در خوش بینانه ترین حالت در سال 97، کمتر از 43 میلیون تومان بوده که البته در طبقه کارگران و برخی مشاغل فصلی خیلی کمتر از این است.ضیائی افزود: یک خانواده برای درمان ناباروری در مرکز دولتی باید 60 درصد درآمد سالانه خود را کنار بگذارد که پرداخت این هزینه با ملاحظه وضعیت معیشتی خانوار ایرانی، محال است.

 

بیمه ای که کمک نمی کند

وی با تاکید بر عدم پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، افزود: هیچ کدام از عمل‌های کمک‌باروری تحت پوشش بیمه‌های پایه درمان نیستند. این موضوع، توان زوج‌های نابارور را برای پیگیری درمان دشوار و گاهی غیرممکن ساخته است.این پژوهشگر اجتماعی با بیان این که زوجی را در حاشیه شهر تهران سراغ دارم که به دلیل هزینه‌های بالای درمان تاکنون چهار بار فرایند درمان را شروع کرده اند، اما هر چهار نوبت به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های ادامه فرایند، درمان را نیمه‌کاره رها کرده اند افزود: زوج دیگری از شهر گرگان برای درمان به مرکز رویان تهران مراجعه کرده بودند و قادر به تامین هزینه 700 هزار تومانی یک عمل خاص زنانه نبودند که البته این هزینه با کمک برخی تهیه شد اما صبح روزی که این زوج به مرکز رویان مراجعه کردند، به ایشان گفتند که هزینه عمل به 1.5 میلیون تومان افزایش یافته است. همین افزایش هزینه و نبود پوشش بیمه‌ای باعث شد این زوج از انجام عمل صرف نظر کنند و به گرگان بازگردند.

 

ادعای وزارت بهداشت

این فعال اجتماعی ضمن اشاره به ادعای حمایت 85 درصدی  از جانب وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند 85 درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت می‌کند، اما بررسی‌های میدانی ما و گزارش‌های رسمی خود وزارت بهداشت نشان داد این پرداختی کمتر از 20 درصد هزینه کل فرایند درمان است. به عنوان مثال هر سیکل درمانی IVF حدود 8.5 میلیون تومان هزینه‌ دارد که وزارت بهداشت کمتر از  1.5 میلیون تومان آن را پرداخت می‌کند در حالی که اگر ادعای وزارت بهداشت درست بود باید حدود هفت میلیون تومان به ازای هر سیکل درمانی یارانه پرداخت می‌کرد.در همین زمینه ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت هم با اشاره به ادعای وزارت بهداشت مبنی بر حمایت بیمه‌ای از بیماران نابارور، به خراسان گفت: هرچند در برخی مراکز دولتی خدمات محدودی برای حمایت از ناباروران ارائه می‌شود اما مجموع پرداختی وزارت بهداشت از کل هزینه‌های درمان ناباروری کمتر از 20 درصد است و اساساً ادعای 85 درصد حمایت بیمه‌ای از خدمات درمان ناباروری که از سوی مسئولان وزارت بهداشت مطرح می‌شود، واقعیت ندارد.

 

لایحه اصلاح می شود؟

وی در خصوص طرح‌های پیشنهادی برای اصلاح لایحه بودجه نیز گفت: «هر سال ردیف بودجه‌ای برای حمایت از درمان ناباروری به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد که متاسفانه تنها بخش اندکی از آن صرف پرداخت یارانه برای درمان ناباروری می‌شود. در نتیجه این مسئله نیاز به رسیدگی دارد و اعضای کمیسیون تلفیق باید بر حل این مسئله همت گمارند.»از آن جا که براساس نتیجه پژوهش‌ها اکثر جمعیت ناباروران را طبقه کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند، ضرورت دارد دولت و مجلس هر چه زودتر ریل‌گذاری لازم برای تسهیل اقتصادی درمان ناباروری را انجام دهند. به امید آن که دیگر هیچ خانواده‌ای به دلیل مسئله ناباروری به سمت طلاق و فروپاشی کشیده نشود.

 

عضو کمیسیون بهداشت:

مجلس برای جبران کمبود اعتبارات ناباروری در سال آینده تلاش می کند

اکبری-بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این که اکنون حدود 3.5 میلیون زوج نابارور در کشور داریم که نیازمند مساعدت برای هزینه های درمان شان هستند گفت: جای تاسف دارد که گفته می شود بیمه ها برخی هزینه های درمان ناباروران را تقبل نمی‌کنند و علت آن را کوتاهی دولت در ارائه اعتبارات به آن ها می دانند.وی افزود: از طریق پیشنهادها در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه 99 سعی می‌کنیم بخشی از کمبود اعتبارات بخش درمان زوج های نابارور تامین شود.وی گفت: مجلس خود منبع درآمدی ندارد و در خوش بینانه ترین حالت می تواند منابع ردیف های بودجه را جابه جا کند.وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع ناهماهنگی بیمه ها برای تقبل هزینه های درمانی ناباروران  از سوی بیمه ها و دولت را پیگیری می کند.

 

 

 خراسان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------