ترمیم و بازسازی استخوان با مواد بیولوژیک جدید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, بازسازی استخوان
محققان دانشگاه اورگان در آمریکا موفق به توسعه ترکیبی شده‌اند که برای ترمیم و رشد استخوان آسیب‌دیده به کار می‌رود و به میزان ۵۰ درصد از رشد ناخواسته استخوان در بافت نرم جلوگیری می‌کند. 

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، معمولا برای بازسازی و ترمیم استخوان‌ها از پروتئین‌هایی به نام پروتئین‌های مورفوژنتیکی استخوان (BMP) استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از این پروتئین‌ها معایبی نیز دارد؛ از جمله اینکه این پروتئین نه تنها باعث رشد استخوان جدید در محل آسیب‌دیده می‌شود، بلکه باعث شکل‌گیری استخوان در بافت‌های نرم اطراف محل آسیب‌دیده نیز می‌شود.

 

محققان دانشگاه اورگان برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده‌اند و پروتئین BMP را با ژل جلبک دریایی (ژل آلژینات) و یک داروی ضد انعقاد خون به نام هراپین ترکیب کرده‌اند.

 

محققان این ترکیب را به شبکه نانولوله‌هایی که قبلا وارد استخوان ران مدل‌های آزمایشگاهی وارد کردند، تزریق کردند. نتایج نشان می‌دهد این روش تا ۵۰ درصد از رشد ناخواسته استخوان در بافت نرم جلوگیری می‌کند.

 

محققان در تلاشند تا داروی هراپین را با گزینه‌های دیگری جایگزین کنند تا عوارض جانبی آن کاهش یابد، این روش در صورت توسعه می‌تواند راهکار مناسبی برای ترمیم بافت استخوانی با کمترین هزینه باشد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------