شیوع کبد چرب طی ۲۰ سال اخیر در کشور حداقل دو برابر شده است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کبد چرب
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) به رشد کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت: طی ۲۰ سال اخیر کبد چرب در کشور حداقل ۲ برابر شده که این موضوع نگران‌کننده است. 

دکتر سید موید علویان روز شنبه در گفت‌وگو با  ایرنا با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴۰ درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند، افزود: افراد چاق، مبتلایان به دیابت، افراد کم تحرک، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان و افراد پراسترس، بیشتر از سایرین در معرض کبد چرب قرار دارند.

 

وی با اشاره به کبد چرب مانند برخی از بیماری‌ها علامتی ندارد، گفت: افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند با انجام آزمایش خون و سونوگرافی می‌توانند از ابتلا به بیماری آگاه شده و اقدامات درمانی را انجام دهند.

 

علویان افزود: هرچند برخی افراد از نظر ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری کبد چرب را دارند، اما داشتن سبک زندگی صحیح شامل تحرک بدنی کافی، داشتن وزن مناسب، تغذیه مناسب و متعادل و حذف مصرف شکر و قند، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

 

باورهای غلط در مورد کبد چرب 

وی به برخی باورهای غلط در مورد کبد چرب اشاره کرد و گفت: یکی از باورهای غلط نخوردن صبحانه برای مبتلا نشدن به کبد چرب است که این باور اشتباه بوده و صبحانه نخوردن، خود یکی از علل کبد چرب است.

 

علویان ادامه داد: برخی افراد کبد چرب را ناشی از مصرف زیاد چربی‌ها می‌دانند که این باور هم اشتباه بوده و عمده‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف زیاد شکر، قند و شیرینی است که باید از مصرف آن جلوگیری کرد.

 

وی، یکی دیگر از باورهای غلط را ارتباط بین بیماری‌های پوستی و کبد چرب اعلام کرد و گفت: مردم مطلع باشند کبد چرب ارتباطی با بیماری‌های پوستی از جمله کک و مک، ندارد.

 

کبد چرب درمان دارویی ندارد

وی با اشاره به اینکه کبد چرب درمان دارویی ندارد، گفت: داشتن سبک زندگی سالم نقش اصلی در پیشگیری و درمان کبد چرب را دارد، مردم باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند تا دچار این بیماری نشوند.

 

علویان به نقش ورزش و تغذیه سالم در پیشگیری و درمان، کبد چرب اشاره کرد و گفت: افرادی که در هفته ۳ بار و هر دفعه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش می‌کنند هم دچار کبد چرب نمی‌شوند و هم خوابشان تنظیم می‌شود.

 

خودمراقبتی، جایگزین خود درمانی شود

وی با اشاره به اینکه مردم باید خود مراقبتی را جایگزین خود درمانی کنند، گفت: خود درمانی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مردم داشته باشد و باید از آن باید پرهیز شود.

 

علویان ادامه داد: مردم باید با کارکرد سیستم بدن و بیماری‌ها آشنا باشند و بدانند که راه‌حل صحیح پیشگیری از بیماری‌ها چیست؟ خود مراقبتی توصیه همه پزشکان است اما در صورت ابتلا به بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه و از خود درمانی پرهیز کرد.  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------