هشدار بیل گیتس برای کنترل ویروس



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیل گیتس

 

چند هفته‌ای است که مراکز مختلف کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و مقامات وابسته به نهادهای بهداشتی و پزشکی در جهان، سخت مشغول مبارزه و تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا هستند. ویروسی که تاکنون ۲۱۳ نفر را در چین از پای درآورده و بالغ بر ۶۱۰۰ نفر را نیز در سراسر جهان آلوده کرده است.شاید اگر توجه بیشتری به اقداماتی برای مقابله با گسترش بیماری‌ها و ویروس‌ها در جهان می‌شد، قطعا تا این اندازه دستپاچگی و نگرانی را شاهد نبودیم.

 

کاری که بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به آن هشدار داد و اعلام کرد که جهان هیچ‌گونه آمادگی برای مقابله با بیماری‌های مسری و واگیردار ندارد و این مساله بسیار نگران‌کننده است.او در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ و در جریان مراسمی‌که در ماساچوست برگزار شد، عنوان کرد همان‌طور که کشورهای جهان به هر نحوی خود را برای بروز جنگ و دفاع از خود آماده می‌کنند، باید برای مقابله با بیماری‌های واگیردار نیز مهیا شوند.

 

گیتس در این سخنرانی اعلام کرد: زمانی که بیماری آنفلوآنزا H۱N۱ شایع شد، بسیاری از مردم وحشت‌زده شدند، اما حقیقت آن بود که این بیماری برخلاف تصور عموم، آن‌قدر هم کشنده نبود. در واقع کشورهای جهان هنوز به یک رویکرد مشترک برای مقابله و جلوگیری از همه‌گیر شدن این بیماری نرسیده‌اند. او افزود: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، به چهار سال پیش و گسترش ویروس ابولا در غرب آفریقا برمی‌گردد. جایی که میزان ابتلا به این بیماری به شدت گسترش می‌یافت و نهادهای بهداشتی و حوزه سلامت نیز عملا فلج شده بودند.

 

در اینجا نیز کشورهای جهان، بسیار دیر و البته کُند، واکنش نشان دادند. ویروس ابولا در آفریقا حدود ۱۱ هزار نفر را به کام مرگ کشاند و ۲۸ هزار نفر نیز به آن مبتلا شدند. گیتس در ادامه به موضوعی که در کنفرانس شهر مونیخ و در سال ۲۰۱۷ به آن پرداخت، اشاره کرد. رویدادی که در آن از حاضران و رهبران کشورهای مختلف جهان پرسید شرایطی را تصور کنید که در گوشه‌ای از جهان، سلاحی وجود دارد یا در آستانه به‌وجود آمدن است که می‌تواند میلیون‌ها نفر را بکشد، اقتصادها را نابود کند و کشورها را به هرج و مرج بکشاند. اگر این سلاح، یک سلاح نظامی باشد قطعا واکنش شما تولید تجهیزاتی برای مقابله با آن است. اما زمانی که حرف از تهدیدات بیولوژیک به میان می‌آید، اقدام فوری و عاجل اتخاذ نمی‌شود.

 

بیل گیتس به رهبران جهان توصیه کرد برای آنکه بتوانیم خود را بهتر در برابر این بیمای‌ها آماده کنیم، باید در حوزه‌هایی همچون داروهای ضدویروس و تولید پادتن سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان از طریق ذخیره‎سازی و با تولید سریع این داروها، از گسترش بیماری‌های مسری جلوگیری کرد.گفتنی است بنیاد خیریه‌ای که تحت مدیریت بیل‌گیتس و همسر وی فعالیت می‌کند، اخیرا ۱۰میلیون دلار را برای کمک به چین و کشورهای آفریقایی درگیر بیماری‌های واگیردار اختصاص داد.

 

 

دنیای اقتصاد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------