هر ۳۸ دقیقه یک زن ایرانی مبتلا به سرطان سینه



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان سینه
معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بسیار مناسبی در درمان و تشخیص سرطان سینه در کشور داریم، گفت: درمان های سرطان در ایران بسیار پیشرفته شده، به همین دلیل درصد زنده ماندن بیماران بسیار خوب است.

۱۵ بهمن مصادف با چهارم فوریه روز جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است که سالانه با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان، نحوه پیشگیری و برخورد با آن اجرا می‌شود و بخشی از برنامه جهانی برای هماهنگی محققان، متخصصان سلامت، بیماران، دولتمردان، صنعتگران و بهورزان در مبارزه با سرطان است.

 

شعار کمپینی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، «من هستم و خواهم بود» تعیین شده است. این شعار از تعهد شخصی حمایت می‌کند و نشانگر تاثیر حرکت‌های فردی بر آینده بیماران مبتلا به سرطان است.

 

دکتر محمد هادی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: درصد زنده ماندن بیماران ما از خیلی کشورها، بالاتر است. هرچند روند درمانی ما در این زمینه خوب است اما در حال گسترش این موضوع در کشور هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه از طریق تحقیق و پژوهش در تلاش هستیم تا تمام عوامل تشخیص یا درمان سرطان سینه را ارتقاء دهیم، افزود: از طریق این مرکز تحقیقات در تلاش هستیم تا با آموزش صحیح و پژوهش، شرایط بهتری را برای این بیماران فراهم کنیم.

 

هر ۳۸ دقیقه یک زن ایرانی مبتلا به سرطان سینه

فوق تخصص جراحی سرطان سینه با اشاره به اینکه هر ۳۸ دقیقه یک زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شود، گفت: سالانه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.

 

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: سالانه حدود ۵ درصد به سرطان سینه در ایران اضافه می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که روند ابتلا به سرطان سینه در روند افزایشی است.

 

وی یکی از مهمترین علل افزایش این سرطان در ایران را بالارفتن امید به زندگی اعلام کرد و گفت: عدم تحرک، ازدواج در سنین بالاتر، عدم شیردهی، چاقی و تغذیه های نامناسب؛ از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

هادی زاده با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود طی دو دهه آینده‌ مبتلایان به بیماری در کشور حدود ۲ برابر خواهد شد، گفت: در ایران به ازای هر یکصدهزار نفر  ۳۴ نفر دچار سرطان سینه می‌شوند که به علت درمان خوب اکثر بیماران زندگی تقریبا عادی دارند.

 

زنان خود را معاینه کنند

وی توصیه اصلی به زنان ایرانی را معاینه هر ماه خودشان اعلام کرد و گفت: زنان جوان ۳ تا ۵ روز بعد از دوره قاعدگی و زنان یائسه پنجشنبه اول هر ماه خود را معاینه کنند.

 

هادی زاده، بهترین راه برای تشخیص زودرس سرطان را معاینه خود افراد اعلام کرد و افزود: اگر علامتی مانند توده بدون درد، ترشح، تغییر رنگ، فرورفتگی پوست را مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: اولویت ما قبلا این بود که سینه را برداریم ولی الان تمرکز بر نگهداری این عضو است و بیشتر در تلاش هستیم فقط توده سرطانی را برداریم. جراحی پلاستیک در سرطان سینه را آموزش می‌دهیم تا بتوانیم ظاهر سینه را برای زنان مبتلا شده حفظ کنیم تا آنان زندگی تقریبا عادی داشته باشد.

 

بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر "برنامه ملی مدیریت سرطان" به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان در یادداشتی اعلام کرد؛ بروز سرطان در مردان و زنان ایران، به ترتیب ۱۶۳ و ۱۴۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که کمتر از متوسط جهانی ( ۲۱۹ و ۱۸۳ به ترتیب برای مردان و زنان) است. آخرین گزارش ثبت سرطان در ایران نشان می‌دهد سالانه شاهد بروز ۱۱۸ هزار مورد جدید سرطان هستیم که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است.

 

شایعترین سرطان‌ها در مردان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و در زنان: پستان، روده بزرگ، تیرویید، پوست و معده و در هر دو جنس نیز پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است.

 

در جهان و در ایران تعداد موارد سرطان طی ۲ دهه آینده افزایش خواهد یافت. این افزایش در همه کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است و مهمترین دلیل آن، افزایش امید به زندگی و پیرتر شدن جمعیت است که در کشورهای در حال توسعه بارزتر است. ۲ دلیل دیگر شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی است.

 

گزارش سازمان‌های بیمه‌گر نشان داد اجرای گایدلاین‌ها منجر به کاهش مصرف حدود ۱۰ درصدی شده است. در همین زمینه تدوین گایدلاین برای سرطان های شایعی چون پستان، معده، روده بزرگ، ریه و پروستات انجام شده است. برای ارتقای کیفیت خدمات نیز "دستورالعمل مدیریت خدمات شیمی درمانی" ابلاغ و اجرا شد.

 

در پژوهش و تولید علم موثر سرطان، ایران طی ۱۰ سال اخیر موفق ترین کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای اسلامی بوده و اکنون برنامه جامع ثبت سرطان با پوشش ۱۰۰درصدی جمعیت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی و گزارشات سالانه دقیق آن منتشر می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------