دستاوردهای جدید در کنترل شدت، علائم و شیوع کرونا



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
با ادامه روند شیوع ویروس جدید کرونا در چین و سراسر جهان، کارشناسان شدت این بیماری، نحوه گسترش آن در میان بیماران و چگونگی انتشار آن را در مکان‌های سربسته مانند بیمارستان‌ها بهتر کنترل می‌کنند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس نیوز، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ویروس از روز هفتم فوریه ۶۳۷ نفر را کشته و ۳۱ هزار و ۲۱۱ نفر دیگر را در چین آلوده کرده است. ۲۷۰ مورد دیگر مرگ و میر ناشی از آلودگی به این ویروس در ۲۴ کشور دیگر نیز گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی روز جمعه هفتم فوریه (۱۸ بهمن) گزارش داد که جزئیات بیشتر در مورد حدود ۱۷ هزار مورد آلودگی به ویروس جدید کرونا نشان می‌دهد که بیماری ۸۲ درصد از موارد یاد شده خفیف، ۱۵ درصد شدید و سه درصد هم وخیم هستند.

 

در مجموع سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که کمتر از دو درصد از مواردی که بر اثر آلودگی با ویروس ۲۰۱۹-nCoV بیمار شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند که اغلب بر اثر نارسایی چند اندام در افراد مسن و افرادی بوده است که وضعیت بهداشتی ضعیفی داشته‌اند.

 

برای مثال، محققان روز هفتم ژانویه در نشریه JAMA گزارش دادند که از ۱۳۸ بیمار مبتلا به کرونا که ماه ژانویه در بیمارستان «ژونژانان» دانشگاه ووهان بستری شدند، ۲۶ درصد نیاز پیدا کردند که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. این بیماران مسن بودند و به سایر وضعیت‌های بهداشتی نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی و دیابت نیز مبتلا بودند. آنها به عوارض ناشی از پنومونی کروناویروس از جمله شوک و سندرم پریشانی حاد تنفسی رنج می‌بردند، شرایطی که مایعات در ریه‌ها جمع شده و به تنگی شدید نفس منجر می‌شود.

 

این موارد بخشی از بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون در مورد بیماران بستری مبتلا به ویروس جدید کرونا انجام شده است که نگاه دقیق‌تری به علائم و شدت این بیماری ارائه می‌دهد.

 

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا به سرعت در بیمارستان گسترش می‌یابد. به طوریکه به نظر می‌رسد از ۱۳۸ بیماری که در بیمارستان ژوهانگ بستری شدند، ۵۷ و یا ۴۱ درصد در بیمارستان آلوده شده باشند. این افراد شامل ۴۰ پرسنل مراقبت‌های بهداشتی و ۱۷ بیمار هستند که به دلیل ابتلا به وضعیت‌های دیگر در بیمارستان بستری شده‌اند. 

 

محققان گزارش می‌دهند، بیمارانی که به دلیل پنومونی ۲۰۱۹-nCoV در بیمارستان بستری شدند، علائم زیادی را نشان دادند، به طوریکه همه این بیماران به غیر از دو نفر از آنها تب داشتند، ۷۰ درصد احساس خستگی می‌کردند، ۶۰ درصد سرفه خشک داشتند، ۳۵ درصد درد عضله را تجربه کردند و ۳۱ درصد هم مشکل تنفسی داشتند. شمار اندکی از این بیماران نیز سردرد، خس خس سینه، استفراغ، اسهال و درد شکمی را گزارش دادند. همچنین ۱۰ درصد از بیماران قبل از بروز تب و تنگی نفس، یک یا دو روز اسهال و حالت تهوع داشتند.

 

«آبره گوردون»، اپیدمیولوژیک در دانشگاه میشیگان در آمریکا می‌گوید: از آنجا که علائم دستگاه گوارش برای تشخیص ابتلا به عفونت تنفسی معمول نیست، ممکن است بیماران مبتلا به اسهال و حالت تهوع  مشکوک به کرونا شناخته نشوند و اقدامات مناسب برای کنترل گسترش شیوع کرونا در مورد این بیماران اعمال نشود. این موضوع می‌تواند علت ابتلای این شمار زیاد پرسنل مراقبت‌های بهداشتی در بیمارستان به این بیماری را توضیح دهد. 

 

بیماران مورد بررسی در این مطالعه از اول تا ۲۸ ژانویه در بیمارستان بستری شده بودند و بازه سنی ۲۲ تا ۹۲ ساله داشتند که البته بیشتر آنها ۴۲ تا ۶۸ ساله بودند. شش نفر از ۱۳۸ بیمار یاد شده و یا به عبارتی ۴ درصد آنها تاکنون جان خود را از دست داده‌اند که این میزان اندکی بالاتری از درصد اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------