تولد نخستین نوزاد از تخمک‌های فریز شده یک بیمار سرطانی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,تخمک‌های فریز شده
متخصصین ناباروری در فرانسه از تولد نخستین نوزاد از تخمک‌های نابالغ یک بیمار سرطانی خبر دادند. این تخمک‌ها در آزمایشگاه بالغ و فریز شده و پس از پنج سال ذوب و بارور شدند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی «یورک الرت»، این نوزاد پسر از تخمک‌های یک زن ۳۴ ساله فرانسوی که ۵ سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان پستان مورد شیمی‌درمانی قرار گرفته و نابارور شده بود، به دنیا آمد.

 

پزشکان پیش از آن که فرآیند درمان این زن را آغاز کنند، هفت تخمک نابالغ را از تخمدان‌های وی خارج و با استفاده از روشی موسوم به بلوغ آزمایشگاهی (IVM) شرایط رشد این تخمک‌ها را در آزمایشگاه فراهم کردند. تخمک‌های بالغ سپس با استفاده از روش انجماد شیشه‌ای (vitrification) فریز شدند؛ در روش انجماد شیشه‌ای تخمک‌ها با سرعتی بسیار بالا در نیتروژن مایع منجمد می‌شوند تا احتمال تشکیل کریستال‌های یخ و آسیب به سلول کاهش یابد.

 

بعد از گذشت پنج سال و رهایی از چنگال سرطان، این زن فرانسوی تصمیم به بچه‌دار شدن گرفت اما پس از مدتی دریافت که شیمی‌درمانی او را نابارور کرده است. از آنجا که تحریک تخمدان‌های این زن برای تولید تخمک بیشتر با خطر عود سرطان همراه بود، بنابراین او و پزشکان تصمیم گرفتند تا از تخمک‌های منجمدش استفاده کنند.

 

هر شش تخمک از فرآیند ذوب جان سالم به در بردند و با استفاده از تزریق اسپرم درون سیتوپلاسم تخمک (ICSI) بارور شدند. پنج تخمک از این شش تخمک با موفقیت بارور شدند و یک جنین به رحم بیمار منتقل شد. وی باردار شد و ۹ ماه بعد در ژوئیه ۲۰۱۹ پسری سالم به دنیا آورد.

 

به جز چند نوزادی که با استفاده از روش بلوغ آزمایشگاهی و بارور کردن فوری بیمار متولد شدند، تا پیش از تولد این پسر فرانسوی، با انجام روش‌های IVM و انجماد شیشه‌ای بر روی تخمک‌ها هیچ تجربه بارداری موفقی در بیماران سرطانی وجود نداشت.

 

گزارش کاملی از این دستاورد در مجله Annals of Oncology منتشر شده است.

 

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------