کمبود ماسک در سیستان و بلوچستان/ شیوع ترس زیر پوست شهر



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کمبود ماسک
قحطی ماسک در سیستان و بلوچستان در حالی موجب ترس مردم این استان شده که تاکنون هیچ موردی از کرونا در آن مشاهده نشده است.

 کرونا؛ نام ویروسی است که از «ووهان» چین شایع شد و به سرعت افراد زیادی در کشورهای مختلف را به خود مبتلا کرد که با اعلام تعداد قربانیان این ویروس، پای کرونا به صدر اخبار رسانه‌های جهان باز شد. این بیماری هر چند با تأخیر اما در نهایت به ایران نیز وارد شد و اولین موارد ابتلاء و سپس فوت را در استان قم به نام خودش ثبت کرد.

 

کرونا قبل از تائید رسمی ورود به ایران توسط مسئولان کشور، از فضای مجازی سر درآورد و مردم گمانه زنی‌هایی کردند که این ویروس خطرناک وارد شده اما هیچ اراده‌ای برای اعلام از سوی مسئولان نبود که مشابه این مورد در استان سیستان و بلوچستان نیز گزارش شد.

 

شایعات پیرامونی ورود یا عدم ورود این ویروس به قدری بالا گرفت که در همان روزهای ابتدایی، مردم برای خرید ماسک و مایع ضدعفونی به داروخانه‌ها هجوم بردند و ذخیره و نگهداری این اقلام به دغدغه اصلی شهروندان مبدل شد.

 

در این بین عدم توجه مسئولان متولی حوزه بهداشت و درمان به قدرت تأثیرگذاری فضای مجازی و ورود دیرهنگام به موضوع و البته عدم وجود سواد رسانه‌ای کافی در اقشار مختلف جامعه مزید بر علت شد تا شایعات کرونایی خیلی زود به عنوان یک باور عمومی در استان سیستان و بلوچستان پذیرفته شود و همین امر مشکلات زیادی را به وجود آورد.

 

در نهایت پس از آنکه فضای استان تحت تأثیر قرار گرفت و هر روز یک یا چند خبر و کلیپ کرونایی در فضای منتشر و باعث نگرانی عمومی شد متولیان حوزه بهداشت و درمان مصاحبه‌هایی انجام دادند و صرفاً حرف شأن این بود که سیستان وبلوچستان از کرونا مصون مانده و مردم به شایعات توجه نکنند.

 

هیچ موردی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به خبرنگار مهر، گفت: تاکنون هیچ موردی از کرونا گزارش نشده است و مردم نباید به شایعات منتشر شده در فضای مجازی اعتماد کنند.

 

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: چندین بیمار با مشکلات شدید تنفسی به بیمارستان‌های زاهدان مراجعه کرده‌اند که با توجه به حساسیت موضوع و به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه آنها را بستری کرده‌ایم و پس از انجام آزمایش، تست کرونای آنها منفی شده است.

 

وی افزود: اکثر این بیماران دچار ویروس آنفلوآنزای تیپ B بودند و هیچ موردی از کرونا در آنها مشاهده نشد و این اطمینان به مردم داده می‌شود که در این خصوص در کمال شفافیت و صداقت به آنها اطلاع رسانی می‌شود.

 

هاشمی شهری همچنین توصیه‌هایی درباره پیشگیری از ابتلاء به این بیماری داشت که شست و شوی دست‌ها به طور مرتب و صحیح، خودداری از در آغوش گرفتن یکدیگر، ممانعت از دست دادن و گفتگو از فاصله نزدیک از جمله این موارد بود.

 

هر چند سایر مسئولان استان سیستان و بلوچستان نیز ورود این بیماری به سیستان و بلوچستان را بی اساس خواندند اما این تکذیب‌های ساده رسانه‌ای باز هم تب تند شایعه را پایین نیاورد و اضطراب تا حدی بالا رفت که تعطیلی مراکز عمومی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه ها و … به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

 

در نهایت پس از اعلام هشدارهای وزارت بهداشت و مطالبات متعدد مردمی شب گذشته تمامی دانشگاه‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، کتابخانه ها، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و حتی همایش‌ها و جلسات عمومی در سراسر سیستان و بلوچستان با نظر موافق مدیران کل و استاندار از تاریخ دوشنبه پنجم اسفند ماه به مدت چهار روز تعطیل شد تا قدری خیال والدین از بابت کودکان خردسال خود و دانشجویان و شهروندان نسبت به ابتلاء به این بیماری راحت شود.

 

اما تعطیلی این مراکز همه ماجرا نبود و حالا مردم به این باور غلط رسیده‌اند که چون کرونا وارد استان شده تمامی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده پس آنها که از قبل خریدهای خود را انجام داده بودند دیگر با ماسک و مواد ضدعفونی در شهر ظاهر شدند و برخی دیگر که اقدام نکرده بودند با جواب منفی از سوی داروخانه‌ها مواجه شدند.

 

چند روز است که برای خرید ماسک ساده و مایع ضدعفونی کننده به داروخانه‌های شهر مراجعه می‌کنم اما متأسفانه حتی موفق به خرید یک عدد ماسک هم نشده‌ام

 

کیخا؛ یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: چند روز است که برای خرید ماسک ساده و مایع ضدعفونی کننده به داروخانه‌های شهر مراجعه می‌کنم اما متأسفانه حتی موفق به خرید یک عدد ماسک هم نشده‌ام.

 

وی افزود: جای تعجب دارد که این کالای بهداشتی ساده در شهر و بلکه کل استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور نایاب شده است که قطعاً فروشندگان نسبت به احتکار آن اقدام کرده‌اند.

 

این فرد ادامه داد: من قبلاً نیز این ماسک‌ها را خریداری کرده بودم و هر عدد آن مبلغ ده هزار ریال بود اما روز گذشته یکی از فروشگاه عرضه کالاهای طبی و بهداشتی به جای ده هزار ریال مبلغ ۱۵۰ هزار ریال را مطالبه کرد که بسیار بالا و مصداق بارز گران فروشی و تخلف بود.

 

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: متأسفانه در این استان به جای اینکه فروشندگان با مردم همکاری کنند در حال کاسبی و کسب سود حرام و چند برابری از گرفتاری و نیاز مردم هستند و باید دستگاه‌های قضائی و نظارتی و تعزیرات حکومتی به موضوع وارد شوند.

 

ریگی لادیز افزود: اگر مردم استان و کشور در این موارد به یکدیگر کمک نکنند چه انتظاری از خارجی‌ها است که آرزوی ضربه زدن به این نظام را دارند؟!

 

وی با یادآوری دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: در آن زمان رزمندگان در مقابل سلاح‌های شیمیایی خطرناک ماسک‌ها خود را درآورده و به دیگران می‌دانند اما چه شده که امروز ماسک‌های معمولی در انبارها احتکار می‌شود و یا با قیمت‌های گزاف به شهروندان ایرانی فروخته می‌شود.

 

شناسایی داروخانه احتکار کننده ماسک در زاهدان

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر، گفت: از همان زمان اعلام خبر قحطی ماسک در استان توسط شهروندان، تیم‌های نظارتی و بازرسی این سازمان فعال شدند و به مردم نیز اعلام شد تا گزارشات خود را به سامانه ۱۳۵ بدهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن با متخلفان برخورد شود.

 

حیدر میرزایی افزود: در همین راستا روز گذشته بازرسان تعزیرات حکومتی در یکی از داروخانه‌های سطح شهرستان زاهدان با تعداد هزار و ۵۰۰ عدد ماسک مواجه شدند که توسط صاحب داروخانه مخفی شده بود و قصد سودجویی داشته است.

 

وی ادامه داد: برای این داروخانه متخلف پرونده تشکیل شد اما شهروندان باید هوشیار باشند و هرگونه گران فروشی، احتکار و یا عدم عرضه ماسک را به این سازمان اطلاع رسانی کنند.

 

در مجموع با شرایط پیش آمده در استان و علیرغم اینکه به گفت مسئولان؛ سیستان و بلوچستان از ابتلاء به این بیماری مصون مانده است قحطی ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ایجاد جو ملتهب در جامعه از جمله مواردی است که باید توسط مسئولان به طور جدی بررسی و با عوامل تزریق این ترس و دلهره برخورد قاطع داشته باشند. 

 

 مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------