هشدار بهداشت جهانی به ايران؛ چرا؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بهداشت جهانی

 

 زائراني که اهميتي به کرونا نمي‌دهند، کارگران مهاجر خارجي، تاجراني که مرتب در سفرند و مرزي که کنترلي مناسب از نظر بهداشتي روي آن وجود ندارد؛ دلايلي که تاکنون سبب شده ايران به يکي از نقاط بحران در شيوع کرونا ويروس بدل گردد و نهادهاي بين‌المللي نگران وضعيت مقابله با کرونا در کشور باشند.

 

مرگ و مير ناشي از کرونا اکنون ايران را به دومين کشور از اين نظر بدل کرده و بيماران زيادي از جمهوري اسلامي به ديگر کشورها سفر کرده‌اند. دولت‌هاي عراق، افغانستان، بحرين، کويت، عمان، لبنان، امارات متحده عربي و کانادا اعلام کرده‌اند که مسافران ايراني ناقل ويروس به اين کشورها بوده‌اند و ادامه اين وضعيت مي‌تواند در ايران به بحراني بين‌المللي بدل شود. در همين راستا شامگاه دوشنبه سازمان بهداشت جهاني در بيانيه‌اي اعلام کرد که کارشناساني را براي کمک به کنترل شرايط به ايران و ايتاليا که از مشکلاتي مشابه رنج مي‌برند، اعزام خواهد کرد.

 

رسانه‌هاي بين‌المللي اما همچنان نگرانند که ادامه وضعيت شيوع کرونا و عدم توانايي نهادهاي مسئول در کنترل شرايط، خاورميانه را به بحراني غيرقابل کنترل دچار کند. نشريه آمريکايي نيويورک تايمز در اين باره مي‌نويسد: «خاورميانه از بسياري لحاظ مستعد شيوع بيماري‌هاي همه گير است؛ چرا که زائران اماکن مذهبي و کارگران مهاجر ناقل ويروس تحت کنترل قرار ندارند و اين پيمايش ضعيف از سوي نهادهاي مسئول، نمي‌تواند جلوي شيوع ويروس را بگيرد».

 

به نوشته اين روزنامه، «سال‌ها جنگ داخلي در خاورميانه باعث شده که کشورهاي اطراف ايران سيستم بهداشت مناسبي نداشته باشند. از جمله اين کشورها عراق، سوريه، يمن و افغانستان هستند و اگر ويروس در اين کشورها شايع شود، سيستم بهداشت و درمان قابليت کنترل آن را ندارد».

 

نيويورک تايمز همچنين اشاره کرده است که به‌رغم درخواست وزارت بهداشت ايران از مسئولان و افراد بلند مرتبه شهر قم، اماکن زيارتي در اين شهر تعطيل نشده و زائران از روز پنجشنبه مراسمات مذهبي خود را ادامه داده‌اند. گاردين اما دليل نگراني بين‌المللي در خصوص ايران را «عدم قرنطينه نقاط اصلي شيوع کرونا» اعلام مي‌کند.

 

اين روزنامه انگليسي در گزارش روز سه‌شنبه خود آورده است: «آمار مرگ و مير ناشي از کرونا نشان مي‌دهد که نسبت جان باختگان به مبتلايان در ايران بسيار بيشتر از ديگر کشورها حتي چين و کره جنوبي است که مبدا شيوع ويروس کرونا بوده‌اند. پروفسور پائول هانتر در اين باره به گاردين مي‌گويد: «بعيد است كه ايران از منابع و امكانات لازم براي شناسايي تمامي موارد مشکوک برخوردار باشد و در صورت افزايش تعداد موارد مشکوک، بتواند آنها را به طور كامل مديريت كند». او مي‌افزايد: «مشکل ديگر در مورد افراد مبتلا به کرونا در خاورميانه، درگيري‌هاي مسلحانه گسترده در منطقه است. در طول درگيري‌هاي مسلحانه مرزها بين کشورها ناامن شده و مراکز بهداشتي و درماني اغلب مورد هدف قرار گرفته و از بين مي‌روند.

 

همانطور که در مورد اپيدمي ابولا در جمهوري دموکراتيک کنگو ديديم ، جنگ شيوع بيماري‌هاي عفوني را تسهيل کرده و روند ارائه خدمات بهداشتي را مختل مي‌کند. به همين سبب بسيار اهميت دارد که مواردي از ايران به اين کشورها سفر نکرده و کرونا منتقل نشود».آن‌طور که گاردين گزارش مي‌دهد، ايتاليا نيز از شيوع سريع اين بيماري رنج مي‌برد و بيش از هر کشور اروپايي مبتلا و کشته داشته است. دلايل اين موضوع ناکارآمدي دولت ايتاليا عنوان شده اما در گزارش به اين موضوع نيز اشاره شده است که در حال حاضر بيش از 55 هزار نفر از مردم اين کشور در 11 شهر کوچک شمالي قرنطينه شده‌اند و پليس مسئوليت حفاظت از اين قرنطينه را به عهده دارد.

 

بي‌اعتمادي عمومي در ايران

خبرنگار فايننشال تايمز يکي ديگر از دلايل شيوع کرونا در ايران را بي‌اعتمادي مردم به مسئولان عنوان مي‌کند. او با اشاره به ماجراي هواپيماي اوکرايني و حوادثي که در پي آن رخ داد مي‌نويسد که مردم ايران چندان به دستورات بهداشتي و هشدارهاي دولتي توجه ندارند و همين امر کار را براي کنترل مسأله سخت کرده است. به نوشته اين نشريه آمريکايي «در حالي که دولتمردان و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به مردم اطمينان مي‌دهند که کمبودي در دارو و مواد ضد عفوني کننده وجود ندارد، مردم اين صحبت‌ها را باور نکرده و براي خريد اين موارد احساس نگراني و ناامني مي‌کنند».

 

در اين گزارش همچنين آمده است که مردم از دولت انتظار دارند تا 15 فروردين، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطيل کند تا بيماري همه گير نشود اما هنوز تصميمي در اين باره اتخاذ نشده است. در چنين شرايطي حضور اعضاي سازمان بهداشت جهاني و نظارت آنها بر ارائه آمار يا نحوه مديريت وزارت بهداشت در مسأله کرونا مي‌تواند اعتماد مردم را جلب کرده و با همراهي مردم هر چه زودتر بحران شيوع اين ويروس خطرناک در کشور پايان يابد و محدوديت‌هايي که به سبب کرونا براي مردم ايران ايجاد شده از جمله بسته شدن مرز کشورهاي همسايه نظير ترکيه، پايان يابد.

 

آرمان ملي 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------