بی‌توجهی به درمان کبد چرب به مرگ تدریجی می‌انجامد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کبد چرب
فوق تخصص گوارش و کبد در اصفهان گفت: بی‌توجهی به اصلاح سبک زندگی و درمان برخی بیماری‌های مزمن مانند کبد چرب، مرگ تدریجی را منجر می‌شود.

مهدی احمدیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر افراد جامعه به شیوع ویروس کرونا واکنش بسیار خوبی با رعایت بهداشت و ایمنی نشان دادند ولی کاش نسبت به بیماری‌هایی از جمله کبد چرب و دیابت نیز همین حساسیت و اهمیت را قائل بودند.

 

وی کبد چرب را تظاهر کبدی سندرم متابولیک برشمرد که شامل یکسری اختلالات متابولیکی است که در مجموع باعث حوادث قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

 

 این پزشک، معیارهای این سندرم را شامل چاقی شکم، تری گلیسیرید بالا، کلسترول، پرفشاری خون، اختلال قند خون ذکر  و اضافه کرد: اگر فردی دارای سه یا بیشتر از این معیارها باشد مبتلا به این سندرم می‌شود.

 

وی یادآور شد: وجود هر یک از این اختلالات به تنهایی جدی است اما همراهی سه نوع یا بیشتر از این اختلالات تاییدکننده سندرم متابولیک و عامل خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سکته قلبی، دیابت، آمبولی (به راه افتادن لخته چربی در جریان خون داخل رگ‌ها) خواهد بود.

 

احمدیان با بیان این که حدود ۳۰ درصد مردم به کبد چرب مبتلا هستند و این آمار بتدریج در حال افزایش است، گفت: این بیماری یکی از علل شایع پیوند کبد و نارسایی و سیروز کبدی است که به دلیل کم تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پرکالری، آماده و کم فیبر بروز می‌یابد.

 

وی با اشاره به راه‌های تشخیص بیماری‌های کبد پس از گرفتن شرح حال بیمار گفت: به شیوه‌های بررسی آنزیم‌ها، سونوگرافی و نمونه‌برداری می‌توان ابتلا به بیماری کبد چرب را تشخیص داد که دقیق ترین نوع تشخیص نمونه‌برداری است ولی به دلیل داشتن عوارض انجام نمی‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد یکی از ارکان اصلی و موثر در دمان کبد چرب را ورزش عنوان کرد که باید به صورت علمی و اصولی انجام تا موثر واقع شود و گفت: داشتن حداقل فعالیت‌های فیزیکی و اضافه ‌وزن متاسفانه سبب افزایش این بیماری می‌شود.

 

احمدیان افزود: با توجه به اینکه در شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیاده‌روی و ورزش در هوای باز به صلاح نیست، بیماران مبتلا به کبد چرب می‌توانند روزانه حداقل یک ساعت در منزل به ورزش و نرمش های سبک بپردازند.

 

هم اکنون ۱۱۵ میلیون فرد بزرگسال (۱۲ درصد بزرگسالان) در سراسر دنیا تحت تأثیر بیماری کبد چرب قرار دارند.

 

سالانه ۱۰ هزار نفر در ایران مبتلا به نارسایی کبد (سیروز) می‌شوند که از این میان پنج هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------