معرفی بیمارانی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند به کلانتری‌ها / تکمیل ۷۵ درصد تخت‌های ICU خوزستان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, قرنطینه
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از معرفی لیست بیماران مبتلا به کرونا که بستری نمی‌شوند و قرنطینه خانگی را نیز رعایت نمی‌کنند، به کلانتری‌های محل زندگی‌شان برای نظارت بر قرنطینه و تماس با این بیماران خبر داد. 

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: در چند روز اخیر، نشست شورای تامین خوزستان با حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار و پیشنهادها ارائه شد. درخواست کردیم شهرهایی که بیش از سه نفر بیمار مثبت کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشند، به عنوان شهرهای قرمز اعلام و تعطیل شوند.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: تعطیلی اصناف و مشاغل با معیشت مردم ارتباط دارد. در جلسه قبل شورای تامین خوزستان، قرار شده بود مهلت ۷۲ ساعته‌ای به اصناف داده شود و بازرسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سازمان صمت، تعزیرات و اماکن نیروی انتظامی وارد عمل شوند اما این کار، کافی نبود و کار به نحوی پیش رفت که مجددا برگزاری جلسه شورای تامین را درخواست کردیم و استاندار این جلسه را تشکیل داد و شهرها را به سفید، زرد و قرمز دسته‌بندی کردیم.

 

جزئیات دسته‌بندی و تصمیم به تعطیلی مجدد شهرهایی از خوزستان

ابول نژادیان با اشاره به اعلام ۹ شهر قرمز در خوزستان، ادامه داد: در این دسته‌بندی، بروز بیش از سه مورد کرونا در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان شهر قرمز، یک تا دو مورد کرونا به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان شهر زرد و بروز کمتر از یک مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان شهر سفید اعلام شد.

 

وی که دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: تعطیلی و قرنطینه کردن، علاوه بر تاثیر بر حوزه سلامت با بسیاری از حوزه‌های مختلف اجتماعی ارتباط دارد بنابراین در شورای تامین، ابعاد مختلف این مساله بررسی شد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: وزیر بهداشت نیز نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کرد و استاندار خوزستان نیز نظرات شورای تامین را جمع‌بندی و تصمیمات را اعلام کرد.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از استان‌ها در بازه زمانی اسفندماه و فروردین‌ماه به پیک رسیدند اما خوزستان اکنون در پیک کرونا قرار دارد و این وضعیت، همراهی و همکاری هم‌استانی‌های عزیز ما را می‌طلبد.

 

ابول‌نژادیان بیان کرد: همه استان‌ها این بحران را تجربه خواهند کرد. برخی استان‌های شمالی در اسفندماه و فروردین‌ماه این شرایط را داشتند و برخی استان‌های جنوبی که تراکم جمعیتی در آنها بالا است، اکنون چنین شرایطی دارند.

 

وی گفت: روز یکشنبه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) یک هزار و ۱۳۱ تست کرونا در خوزستان انجام دادیم. خوزستان از نظر تعداد انجام تست در روز، دومین استان است و حتی بیشتر از تهران، تست انجام می‌دهیم. از صبح سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) نیز تعداد تست‌هایمان در روز به یک هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به منظور بیماریابی فعالانه‌تر و شناسایی و قرنطینه به موقع بیماران و همچنین جلوگیری از مرگ، بیماریابی‌مان را قوی کرده‌ایم زیرا در یک پاندمی، جلوگیری از مرگ و میر مهم است.

 

معرفی بیمارانی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند به کلانتری‌ها

وی افزود: تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا بستری نمی‌شوند و این بیماران، اصرار به قرنطینه خانگی دارند؛ طبق بررسی‌ها با وجود اینکه همکاران ما به صورت تلفنی و حضوری با آنها در تماس هستند اما برخی افراد، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند که ناچار شدیم اسامی این افراد را از صبح سه‌شنبه به کلانتری‌های محل اعلام کنیم.

 

ابول‌نژادیان گفت: به این ترتیب علاوه بر اینکه ما با این بیماران تماس داریم، کلانتری‌های محل نیز با آنها تماس خواهند داشت، زیرا بیمار کردن دیگران جرم است.

 

وی اضافه کرد: اگر کسی بداند که بیمار است و قرنطینه را رعایت نکند و در جامعه حضور پیدا کند، جرم مرتکب شده و اعمال قانون خواهد شد.

 

اعلام عمومی اسامی سازمان‌هایی که همکاری نمی‌کنند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شرایطی هستیم که سلامتی مردم بسیار اهمیت دارد و از همه ابزارها استفاده می‌کنیم. در حوزه بهداشت، آموزش را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و امیدواریم شهرداری نیز بیلبوردهای خود را به این کار اختصاص دهد. از آموزش و پرورش نیز خواسته‌ایم از طریق سامانه شاد به دانش‌آموزان پیام‌رسانی داشته باشد تا دانش‌آموزان، سفیران سلامت ما در منازل باشند. ۱۶۰ هزار سفیر سلامت در خوزستان وجود دارد که از آنها خواسته‌ایم به ما کمک کنند.

 

وی افزود: تعطیل کردن به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند و سازمان‌های مربوطه باید به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی بیایند اما برخی از سازمان‌ها کم‌کاری کردند. اگر در روزهای آینده این سازمان‌ها پای کار نیایند، حتما اسامی آنها را اعلام خواهم کرد زیرا مردم از ما به عنوان متولی سلامت انتظار دارند.

 

ابول‌نژادیان گفت: ما پای کار هستیم و پرسنل بهداشتی و درمانی در این روزها، شب و روز ندارند اما اگر به دلیل کم‌کاری یک سازمان، آسیبی به مردم وارد شود؛ قطعا به صورت شفاف با مردم صحبت خواهد شد.

 

تکمیل ظرفیت نیمی از تخت‌های بستری و ۷۵ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه کرونا در خوزستان

وی با اشاره به تعداد تخت‌های اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کرونا، تصریح کرد: در بیمارستان‌های خوزستان ۵ هزار و ۶۰۰ تخت بستری داریم که یک هزار و ۵۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز افزود: تا اوایل اردیبهشت‌ماه، ضریب اشغال تخت‌های بستری در خوزستان، کمتر از ۲۰ درصد بود و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز از ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه اشغال شده بود اما از اردیبهشت‌ماه که آمار مبتلایان افزایش یافت تاکنون، ضریب اشغال تخت‌های بستری به ۵۰ درصد رسیده است.

 

وی گفت: اکنون ۵۰ درصد تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان خوزستان اشغال شده است.

 

ابول‌نژادیان افزود: از این بابت نگرانی نداریم و ظرفیت‌سازی شده است. در فاز اول، یک‌ هزار و ۵۰ تخت اختصاص یافته بود اما امکان اختصاص تخت‌های بیشتر وجود دارد که البته امیدواریم به چنین شرایطی نرسیم.

 

وی بیان کرد: در بخش مراقبت‌های ویژه نیز ۲۰۰ تخت برای بیماران کرونا اختصاص داده بودیم که اکنون ۷۵ درصد ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه کامل شده است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در فاز اولیه، بیمارستان رازی اهواز بیمارستان معین پذیرش بیماران کرونا بود ولی اکنون بیمارستان‌ قدیم آیت‌الله طالقانی، یک بلوک از بیمارستان سینا، یک بخش از بیمارستان امیرالمومنین(ع) و یک بخش از بیمارستان میلاد در اهواز، بیمارستان گنجویان در دزفول، بیمارستان آیت‌الله طالقانی در آبادان، بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) در شوشتر و بیمارستان شهیدزاده در بهبهان نیز برای بیماران کرونا اختصاص یافته‌اند و مشکلی نداریم.

 

دلیل بازگشت به عقب و اعمال مجدد محدودیت‌ها در خوزستان

وی گفت: تاب‌آوری سیستم درمان ما به نحوی است که جوابگوی بیماران بوده است اما به دلیل اینکه در بحران‌ها باید ۲۵ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه به عنوان "رزرو" باشند؛ به محض اینکه در خوزستان، تاب‌آوری سیستم درمان به مرحله‌ای رسید که ۷۵ درصد بخش مراقبت ویژه اشغال شد، بلافاصله از شورای تامین درخواست کردیم بازگشت به عقب دهد تا شرایط به نحوی نشود که سیستم درمان نتواند پاسخگوی بیماران باشد.

 

ابول‌نژادیان افزود: خوشبختانه تاکنون سیستم درمان پاسخگو بوده و هیچ بیماری نداشته‌ایم که مشکل تخت داشته باشد اما برای جلوگیری از ورود به بحران، این کار (بازگشت محدودیت‌ها) انجام شد.

 

وی اضافه کرد: یکی دو بار در برخی سایت‌ها مطالبی مبنی بر تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی اهواز منتشر شده بود که خوشبختانه وضعیت روزانه رصد می‌شود و چنین مشکلی رخ نداده است.

 

ماجرای دستگاه تهویه بیمارستان رازی اهواز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مطالب مطرح شده در خصوص نصب دستگاه تهویه در بیمارستان رازی اهواز و خروج هوای آلوده به خارج از بیمارستان، بیان کرد: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌ رازی اهواز از دو سال قبل خریداری شده بود اما به دلیل وجود مشکلی در سیستم برق، راه‌اندازی نشده بودند. در اوایل اسفندماه که مقرر شده بود بیمارستان رازی به عنوان بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا فعال باشد، به دلیل اینکه بیماران کرونایی به اکسیژن نیاز داشتند، همکاران‌مان عزمشان را جزم کردند تا این دستگاه‌های بزرگ اکسیژن‌ساز را فعال کنند.

 

وی افزود: در قسمتی که دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان قرار دارند، دریچه تهویه‌ای وجود دارد که هیچ ارتباطی به بخش بیماران مبتلا به کرونا ندارد و تنها، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در آن نصب هستند. فردی از این قسمت تصویر گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده و عنوان شده که این عکس مربوط به تهویه بیمارستان است.

 

چرا دیگر آمار ابتلا به کرونا به تفکیک شهرها اعلام نمی‌شود؟

 

ابول‌نژادیان در خصوص دلیل حذف آمار تفکیکی موارد ابتلا به کرونا در شهرهای خوزستان در روز دوشنبه، گفت: طبق مصوبات ملی، باید آمار تجمیعی ابتلا به کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شود اما در شورای تامین خوزستان اعلام شده بود که باید شفاف‌سازی کنیم و آمار به صورت تفکیکی ارائه شود. ارائه این آمار تفکیکی بار روانی زیادی بر شهرستان‌ها ایجاد می‌کرد و در امر بیماریابی همکاران حوزه بهداشت، مشکل ایجاد کرده بود.

 

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم که آمار به صورت تجمیع استانی اعلام شود و اقدامات حوزه بهداشت و درمان مانند گذشته ادامه یابد. طبق نظر همکاران ما اگر اضطراب ایجاد شده در مردم، به اندازه کرونا عارضه نداشته باشد کمتر از آن هم نیست بنابراین تصمیم گرفته شد آمار تنها به صورت تجمیعی ارائه شود و روز سه‌شنبه نیز آمار تجمیعی را ارائه خواهیم داد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به میزان آمار مرگ و میر ناشی از کرونا تصریح کرد: نورم کشندگی کرونا در کشور ۷.۶ درصد است اما با بیماریابی فعال، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان ۶.۷ درصد است.

 

توضیحی برای آمار بالای ابتلا در جنوب غرب خوزستان

وی بیان کرد: آمار اعلام شده از سوی جنوب غرب خوزستان نیز به صورت تجمیعی دو سه روز گذشته بوده است. آزمایشگاه آبادان دچار مشکل شده بود و در یکی دو روز گذشته فعالیت آن متوقف شده بود بنابراین نمونه‌ها جمع‌آوری شده بودند و با رفع مشکل آزمایشگاه، فعالیت مجددا آغاز شد بنابراین اگر آمار اعلام شده در روز دوشنبه در جنوب غرب خوزستان بالا بود، به دلیل تجمیع آمار دو سه روز گذشته بوده است.

 

ابول‌نژادیان با اشاره به وجود یک دستگاه اتوماتیک ویژه آزمایش کرونا در اهواز، گفت: یک دستگاه اتوماتیک استخراج داریم که در حال فعالیت است. همزمان چهار آزمایشگاه فعالیت می‌کنند و قرار شده که روز سه‌شنبه فعالیت یک آزمایشگاه دیگر نیز آغاز شود. آزمایشگاه دیگری نیز تجهیز شده که منتظر صدور مجوز آن از سوی معاونت درمان هستیم که این آزمایشگاه نیز در یکی دو روز آینده فعال خواهد شد.

 

وی بیان کرد: از زحمات همه همکاران خوبم در حوزه سلامت، پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان و همکاران ما در حوزه خدماتی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، معاونت‌های غذا و دارو و همه عواملی که شبانه‌روز در حال فعالیت هستند، تشکر می‌کنم و از همه مردم می‌خواهم برای حفظ سلامتی خودشان و برای اینکه بار بر دوش همکاران ما کاهش یابد، دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------