نیکوتین موجب سرایت سرطان ریه به مغز می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,نیکوتین
محققان دانشکده پزشکی ویک فارست واقع در آمریکا دریافتند نیکوتین موجب تشدید متاستاز سرطان ریه و سرایت سلول‌های سرطانی به مغز می‌شود. 

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات ۲۸۱ بیمار مبتلا به سرطان ریه تحت آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد، مصرف سیگار به میزان قابل توجهی موجب بروز سرطان مغز در این بیماران می‌شود.

 

در مرحله بعد با استفاده موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد نیکوتین با عبور از سدخونی مغز، کارکرد نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی در مغز موسوم به میکروگلیا را از محافظت مغز به حمایت از رشد تومور سرطانی تغییر می‌دهد و موجب تشدید متاستاز در مغز می‌شود.

 

همچنین محققان توانستند یک ترکیب طبیعی موسوم به پارتنولید را شناسایی کنند که در گیاه بابونه اروپایی یافت می‌شود و قادر است مانع متاستاز ناشی از نیکوتین در موش‌ها شود. از آنجا که پارتنولید ماده موثر گیاه دارویی بابونه است و از مدت‌ها قبل برای درمان بیماری‌ها توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌ محققان امیدوارند با استفاده از این ماده بتوانند یک راهکار درمانی جدید برای مقابله با متاستاز مغز به ویژه در بیماران سرطانی سیگاری توسعه دهند.

 

در حال حاضر تنها روش درمانی این عارضه استفاده از پرتودرمانی است، زیرا داروهای مورد استفاده برای شیمی‌درمانی توانایی عبور از سدخونی مغز را ندارند. این درحالی است که پارتنولید قادر به عبور از این سد است و می‌تواند راهکار مناسبی را برای اجتناب از متاستاز مغز در اختیار قرار دهد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه  Experimental Medicine منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------