فناوری جدید ذخیره سازی داده‌ روی دی ان ای های مصنوعی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, دی ان ای های مصنوعی
محققان دانشگاه کارولینای شمالی به فناوری جدیدی برای ذخیره سازی آسان حجم زیادی از اطلاعات بر روی دی ان ای های مصنوعی دست یافته اند. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، یک گرم از دی ان ای قابلیت ذخیره سازی ۲۱۵ میلیون گیگابایت داده را دارد. با استفاده از فناوری جدیدی به نام دوریس، ذخیره سازی داده‌ها بر روی دی ان ای های مصنوعی و قرائت و نگارش راحت فایل‌ها بر روی آنها در دمای عادی بدون آسیب زدن به آنها امکان پذیر خواهد شد.

 

دی ان ای انسان تا بدان حد ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات دارد که می‌توان کل محتوای اینترنت که بالغ بر ۷۰۰ میلیارد گیگابایت داده است را بر روی دی ان ای هایی که حداکثر به اندازه یک جعبه کفش فضا اشغال می‌کنند، ذخیره کرد.

 

دی ان ای طبیعی علاوه بر تراکم بالا دارای طول عمر بالایی نیز هست. در حالی که حافظه‌های ساخت انسان حداکثر یکی دو دهه عمر می‌کنند، دی ان ای ها به طور طبیعی میلیون‌ها سال عمر می‌کنند.

 

محققان دانشگاه کارولینای شمالی برای ساخت دی ان ای های مصنوعی که تا حدی از قابلیت‌های دی ان ای های طبیعی برخوردار باشند، سیستم ذخیره سازی مکرر جدیدی به نام دوریس را ابداع کرده‌اند که متشکل از رشته‌های دی ان ای مصنوعی مستقل از یکدیگر برای ذخیره سازی داده‌ها با تراکم بالاست و این امر باعث می‌شود استفاده مکرر از آنها برای پاکسازی و ذخیره سازی اطلاعات در دمای عادی بدون هیچ مشکلی ممکن باشد.

 

در حال حاضر بررسی‌های آزمایشگاهی برای کسب اطمینان از استحکام و مقاومت دی ان های جدید ادامه دارد و امید می‌رود ظرف چند ماه آینده استفاده از آنها برای ذخیره سازی داده‌ها ممکن شود.

 

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------