حکایت میوه های تابستانی و کرونا/کولرهای خودرو ویروس منتشر می کنند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,انتقال کرونا
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص احتمال انتقال کرونا از طریق مصرف میوه های تابستانی و کولرهای خودرو توضیحاتی را ارائه کرد.

 مهدی شفیعی در گفتگو با مهر در تشریح وضعیت ظرفیت تخت‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان اظهار کرد: در زمستان سال گذشته و بهار امسال ظرفیت خوبی از تخت‌ها در بیمارستان‌های افضلی پور، پیامبر اعظم (ص) و بیمارستان‌های نظامی و انتظامی استان کرمان برای این منظور اختصاص داده شد.

 

وی ادامه داد: با گذشت زمان و کاهش آمار بیماران مبتلا به کرونا و با توجه به اینکه بیماران دیگر نیز نیازمند ارائه خدمات بودند، بیمارستان‌ها آرام آرام به حالت عادی برگشتند. البته چنانچه بیمار مشکوک به کووید ۱۹ مشاهده شود به دلیل اینکه همه بیمارستان‌ها بخش عفونی و ایزوله دارند، بر حسب ظرفیت قابلیت پذیرش بیمار را دارند.

 

مدیر گروه بیماری دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: بیمارستان پیامبر اعظم (ص) بخش عفونی خود را همچنان سرپا نگه داشته و در حال ارائه خدمت است و بیمارستان افضلی پور که بخشی از آن را برای افراد مشکوک به کووید ۱۹ اختصاص داده بودیم از مدار کووید خارج نشده است و بیماران در سایر بیمارستان‌ها توزیع شده‌اند.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت قابل قبولی از تخت‌های ویژه بیماران کرونایی داریم و حدود ۶۵ درصد تخت‌ها اشغال است بنابراین کمبود تخت بستر ی و آی سی یو نداریم اما این پیش بینی را ستاد دانشگاه کرده که ممکن است، زمستان سختی را پیش رو داشته باشیم چرا که احتمالاً بیماری آنفلوانزا هم اضافه می‌شود.

 

پذیرش بیمار زاهدانی و ایرانشهری در بیمارستان‌های کرمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: کمیته دانشگاهی در حال تأمین منابع مالی و بررسی فضایی است که به فضاهای موجود اضافه کند بر این اساس در تابستان در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها ساخت و سازهایی انجام می‌شود که در مهرماه ظرفیت تخت‌هایمان بیشتر شود در نتیجه کمبود تخت نداریم حتی پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی جیرفت، زاهدان و ایرانشهر را هم داریم.

 

زمستان سختی در پیش داریم به همین دلیل در تابستان در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها ساخت و سازهایی انجام می‌شود تا در مهرماه ظرفیت تخت‌هایمان بیشتر شود و با کمبود تخت مواجه نشویم

 

وی ادامه داد: حوزه جنوب کرمان علی رغم افزایش موارد ابتلاء، کمبود تخت ندارد اما این آمادگی هم وجود دارد که در صورت نیاز، مساعدت لازم در این زمینه انجام شود. بم، رفسنجان و جیرفت از نظر اشغال تخت‌هایشان مشکلی از نظر آی سی یو و تخت‌های بستری ندارند.

 

بررسی امکان انتقال کرونا از طریق میوه‌های تابستانی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه آیا امکان انتقال ویروس کرونا از طریق میوه‌های تابستانی وجود دارد؟ گفت: تاکنون در جایی مشاهده نکرده‌ام که این مطلب از نظر علمی تأیید شده باشد و این قبیل موضوعات اغلب به صورت فرضیه بوده و نیاز است از دیدگاه علمی تأیید یا رد شوند.

 

وی به بیان یکسری نکات علمی پرداخت و بیان کرد: ویروس‌ها روی همه سطوح می‌نشیند اما ماندگاری ویروس روی سطوحی که الیاف طبیعی دارند و از سلول تشکیل شده‌اند (همانند چوب، پارچه و کاغذ) کمتر است اما در خصوص الیافی که ماندگاری ویروس در آنها بیشتر است می‌توان به شیشه، فلزات و پلاستیک اشاره کرد.

 

احتمال انتقال ویروس با مصرف میوه‌های دارای بافت نرم که قابلیت پوست کندن، شستشوی و ضدعفونی کامل را ندارند، بالا می‌رود

 

شفیعی ادامه داد: بر اساس این قاعده هنگامی که ویروس روی سطوح میوه جات می‌نشیند، چون بافت سلولی دارند، ماندگاری آن کمتر است اما امکان نفوذ ویروس در بافت‌های آسیب پذیر میوه وجود دارد. چنانچه میوه‌ای خیلی نرم یا رسیده‌ای باشد یا اینکه دست آلوده آن را لمس کند، ممکن است ویروس داخل آن نفوذ کند اما نمی‌تواند در آن محیط تکثیر شود.

 

وی با اشاره به اینکه احتمال آلودگی میوه‌هایی که قابلیت پوست کندن و شستشو دارند، کمتر است؛ افزود: احتمال انتقال ویروس با مصرف میوه‌های دارای بافت نرم که قابلیت پوست کندن، شستشوی و ضدعفونی کامل را ندارند، بالا می‌رود.

 

شفیعی با بیان اینکه عمدتاً بیماری‌های میکروبی که موجب بیماری‌های اسهالی و گوارشی می‌شوند در این فصل شایع‌تر هستند، گفت: کرونا، ویروس حساسی است و با شستشوی معمولی اگر درست انجام شود، از سطح میوه‌ها پاک می‌شود.

 

کولر ماشین و کرونا

شفیعی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص امکان شدت گرفتن انتقال ویروس کرونا از طریق کولرهای خودرو و کفش‌های آلوده بیان داشت: کولر ماشین هم مشمول همان نکات اسپیلت و کولرهای گازی می‌شود.

 

وی در توضیح این مطلب با اشاره به اینکه کولر خودرو هوا را وارد یک فضای کوچک و بسته می‌کند، افزود: این هوا به صورت مرتب در فضای خودرو می چرخد؛ در ادامه خودرو این هوا را دریافت و مجدداً آن را خنک کرده و وارد فضای بسته ماشین می‌کند. بر این اساس ویروس در اثر عطسه، سرفه، تنفس بلند یا خمیازه، صحبت با صدای بلند، خنده و قهقهه فرد ناقل در فضای خودرو پخش شده و می‌تواند باعث آلودگی سایر سرنشینان شود.

 

ویروس در اثر عطسه، سرفه، تنفس بلند یا خمیازه، صحبت با صدای بلند، خنده و قهقهه فرد ناقل در فضای خودرو پخش شده و می‌تواند باعث آلودگی سایر سرنشینان شود

 

وی امکان پخش ویروس از کف کفش‌های آلوده به وسیله باد کولر را ضعیف دانست و ادامه داد: احتمال دارد فرد موقع پیاده و سوار شدن از ماشین ذرات را همراه با غبار کفش جابه جا کند، ممکن است انتقال ویروس انجام شود اما معمولاً در کف خیابان‌ها و کفش‌ها ماندگاری ویروس کمتر است.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: ما برای مکان‌ها و بخش‌های درمانی که احتمال آلودگی بالایی دارند توصیه می‌کنیم افراد کفش‌ها را ضدعفونی کرده و از کاور کفش استفاده کنند.

شفیعی گفت: در محیط‌های بیرون، کفش‌ها هم احتمال آلودگی دارند اما در ماشین بعید است که این مساله به عنوان یک راه عمده انتقال باشد.

 

وی گفت: بیشترین احتمال انتقال از طریق فردی آلوده‌ای است که سوار شده است؛ چرا که ذرات معلقی را در هوا پخش می‌کند و این ذرات ماندگاریشان در فضا بیشتر است.

 

شفیعی بیان کرد: توصیه می‌کنیم در هنگام استفاده از کولر خودرو یکی از شیشه‌ها به اندازه یک سوم یا کمتر را پایین بیاورید تا مقداری گردش هوا انجام شود یا اینکه دریچه‌های ماشین باز باشد تا مقداری از هوای بیرون وارد ماشین شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------