شیوع سرطان تیروئید در سطح جهان ۲ برابر شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان تیروئید
مطالعات اخیر نشان می‌دهد موارد ابتلا به سرطان تیروئید از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون در سراسر جهان دو برابر شده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد افزایش موارد ابتلا به سرطان تیروئید بیشتر در کشورهای جنوب و شرق آسیا دیده می‌شود که این آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴۰ درصد از کل موارد ابتلا بوده است. در ادامه مطالعه آمده است ۷۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.

 

محققان عوامل ژنتیکی، محیطی و عدم تعادل منابع بهداشتی برای زنان و مردان در برخی کشورها را از جمله عوامل تاثیرگذار بر این آمار می دانند. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه Zhejiang در چین صورت گرفته نشان می‌دهد چین و هند بیشتر مبتلایان را در خود جای داده اند.

 

تیروئید غده‌ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هورمون مهم T۳ و T۴ است. هورمون‌های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می‌کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند. تیروئید کنترل کننده رشد و توسعه مغز است.

 

این هورمون بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تاثیر می‌گذارد. متابولیسم نقش موثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر میزان هورمون تیروئید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می‌کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می‌شود.

 

اختلالات تیروئید در سراسر جهان بسیار شایع هستند و شامل تمام سنین می‌شوند. پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، التهاب تیروئید و سرطان تیروئید، شایع‌ترین اختلالات تیروئید هستند. اغلب این بیماری‌ها به دلیل کمبود ید در بدن به وجود می‌آیند.

 

پرکاری تیروئید

در این اختلال میزان ترشح هورمون تیروکسین توسط غده تیروئید بیش از حد نرمال است. پرکاری تیروئید سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب از دست‌دادن ناگهانی وزن، ضربان سریع و نامنظم قلب، عرق‌کردن و عصبانیت و تحریک‌پذیری می‌شود.

 

معمولا برای درمان این عارضه از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش ترشح هورمون استفاده می‌شود. مهمترین علایم پرکاری تیروئید عبارتند از:

 

- کاهش ناگهانی وزن، معمولا این حالت زمانی می‌تواند نشانه بیماری باشد که اشتها و میزان غذا تغییر نکند؛ ولی وزن کاهش یابد.

 

- افزایش ضربان قلب، بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه

- افزایش اشتها

- عصبانیت و اضطراب دائمی

- لرزش دست

- تعریق

- تغییر در الگوی قاعدگی

- تغییر در دفع مزاج

- تورم غده تیروئید

- خستگی

- ضعف عضلانی

- نازک شدن پوست

- شکننده شدن مو

گاهی اوقات در این حالت شرایط غیرمعمولی به نام افتالموپاتی گریوز دیده می‌شود که علایم آن در صورت استعمال سیگار شدیدتر است. در این حالت چشمان بیش از اندازه قرمز و متورم می‌شود و اصطلاحا از حدقه بیرون می‌زند.

 

کم کاری تیروئید

در این حالت، غده تیروئید به میزان کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند. مهمترین علت کم کاری تیروئید، التهاب این غده است که تیروئیدیت هاشیموتو نام دارد. در این حالت، بدن پادتن‌هایی تولید می‌کند که به غده تیروئید حمله و آن را مختل می‌کنند. این عارضه می‌تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد. برخی دیگر از علل کم کاری تیروئید عبارتند از :

- رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن که برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

- استفاده از برخی دارو های درمان بیماری های قلبی، بیماری‌های روحی و سرطان سبب کم کاری تیروئید می‌شود. شایع ترین داروی های موثر در هورمون تیروئید، آمیودارون، لیتیوم، اینترفرون آلفا و اینترلوکین ۲ هستند.

- جراحی تیروئید و برداشتن غده تیروئید

- درمان ید رادیو اکتیو که معمولا برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.  

- کمبود ید در رژیم غذایی یکی از مهمترین دلایل کم‌کاری تیروئید است. صدف، ماهی‌های آب شور، تخم مرغ، محصولات لبنی و جلبک دریایی مهمترین منابع ید هستند.

- برخی زنان هنگام بارداری دچار کم کاری تیروئید می‌شوند و پس از تولد فرزند به حالت عادی باز می‌گردند.

- مشکلات تیروئید در هنگام تولد

- آسیب یا اختلال غده هیپوفیز

- اختلال در هیپوتالاموس

 

چه کسانی در معرض خطر هستند

احتمال کم کاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است؛ به خصوص اگر در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد. ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی از جمله ام اس، دیابت نوع یک، آتریت روماتویید، بیماری سلیاک و کم خونی حاد، افراد را بیشتر در معرض این اختلال قرار می‌دهد. سندرم داون، اختلال دو قطبی، سن و نژاد نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند.

 

مهمترین نشانه های کم کاری تیروئید کدامند

- یبوست

- افسردگی

- تغییر در چرخه قاعدگی

- ریزش مو

- خشکی پوست و مو

- حساسیت زیاد در مقابل سرما

- بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)

- ضربان قلب آهسته

- افزایش یا کاهش بی دلیل وزن

- استرس بیش از اندازه

- اختلالات اشتها

- پرخاشگری و عصبانیت در اکثر مواقع

 

این اختلال در کودکان می‌تواند کاملا بدون علامت باشد ولی مهمترین علایم آن در کودکان عبارت است از:

- سردی مداوم دست و پا

- یبوست

- خواب آلودگی

- گریه‌های گوش آزار

- رشد کم

- زردی پوست

- عادت های غذایی بد

- صورت پف آلود

- نفخ معده

- تورم زبان

این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری‌های حاد قلبی، درد مفاصل، ناباروری و چاقی شود. همچنین این اختلال در دوران بارداری از توسعه مغز جنین جلوگیری می‌کند. سطوح پایین هورمون تیروئید بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

معمولا اختلالات مربوط به غده تیروئید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می‌شود.

 

نتایج این مطالعه در نشریه  JAMA Network منتشر شده است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------