اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آخرین وضعیت بیمارستان‌های کرونا در استان تهران/ کدام افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه روند آلودگی بیماری در تهران به شدت زیاد شده است،گفت: توصیه می‌کنیم افرادبه جز در موارد اورژانس که تنگی نفس شدید دارند، به بیمارستان مراجعه نکنند و در این شرایط تنها به مطب‌ها و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

 به گزارش فارس؛اکنون حدود ۵ ماه از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد؛ ویروسی که در طول مدت حضور خود، زندگی مردم در سطوح مختلف را تحت تأثیر قرار داده است و لطمات و خسارات زیادی به سلامت مردم و بخش‌های اقتصادی و اجتماعی وارد کرده است.

 

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره «وضعیت بیمارستان‌های استان تهران در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا»، اظهار داشت: به همه بیمارستان‌های استان تهران ابلاغ کردیم با توجه به افزایش میزان بستری مبتلایان به کرونا در استان تهران بیماران را پذیرش کنند. هر موجی که در کشور ایجاد می‌شود بر تهران نیز اثر می‌گذارد؛ مثلا اگر در جنوب کشور افزایش مبتلایان داشته باشیم تهران نیز متاثر می‌شود.

 

*روند آلودگی بیماری در تهران بشدت زیاد شده است

وی ادامه داد: در حوزه درمان ما در سطح دو قرار داریم و در بحث پیشگیری، درمان عملا نقشی ندارد. باید محدودیت‌ها بیشتر انجام می‌شد که نشد؛ در کل روند آلودگی بیماری در تهران بشدت زیاد شده است و متاسفانه در سنین پایین تر حتی درگیری در اطفال و افراد جوان و کسانی که بیماری زمینه‌ای نیز ندارند وجود دارد.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران بیان داشت: این نشان می‌دهد در موج جدید میزان آلودگی فوق‌العاده زیاد است و باید محدودیت‌های تردد بیشتر شود.

 

*۱۰۰ بیمارستان در استان تهران درگیر مبتلایان به کرونا

توکلی در پاسخ به این پرسش که «در حوزه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران  چه وضعیتی داریم؟»، افزود: در استان تهران و در مجموعه ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در مجموع، ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمارستان داریم که از این تعداد بیش از ۱۰۰ بیمارستان درگیر بیماران کرونا هستند.

 

وی درباره اینکه «آیا با کمبود تخت در این بیمارستانها مواجه هستیم؟»،گفت:بیمارستانها در زمانی که در موج اول در اسفند و فروردین ماه بودیم خود به خود خلوت بودند و جراحی الکتیو انجام نشد؛ اما در اردیبهشت که بیمارستانها به روال عادی خود بازگشتند درگیر اعمال الکتیو شدند و حداکثر ۳۰ درصد را تخت را خالی کرده و به بیماران کرونا اختصاص دادیم.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ابراز داشت: اکنون ظرفیت ما پاسخگوست اما موضوع مهم این است که بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی نیاز به  بستری ندارند. باید توجه کرد اگر بیماری تنگی نفس شدید نداشته باشد و صرفا با یک درگیری کوچک ریه همراه باشد نیاز به بستری ندارد؛ در خیلی از افراد ممکن است علائم گوارشی و کوفتگی باشد که اصلا نیاز به بستری ندارند.

 

توکلی تصریح کرد: ما در بیمارستانها کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم تا بیماران مراجعه کننده سریع ویزیت شوند و تا حد ممکن بیماری را بستری نکنیم. همچنین سیستم بهداشت بتواند کمک کننده بوده و به  بیماران  در منزل آموزش داده شود.

 

وی متذکر شد: توصیه می‌کنیم به جز موارد اورژانس که فرد تنگی نفس شدید دارد، به بیمارستان مراجعه نکنند و این بیماران به مطب‌ها، مراکز جامع سلامت و کلینیک‌های درمانی مراجعه کنند؛چراکه به علت آلودگی بیمارستانها ممکن است فردی که مشکوک به کرونا بوده در اثر حضور در بیمارستان و آلودگی موجود، به موردی قطعی تبدیل شود.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: بیماران زمینه‌ای اصلا از منزل خارج نشوند و حتما همه افراد از ماسک استفاده کنند.در حال حاضر اورژانس پاسخگو هستند و ابلاغ کردیم تا همه مراکز درمانی خصوصی بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کنند.

 

*بیماران کرونا پذیرش می‌شوند

توکلی در واکنش به این پرسش که «آیا اکنون در استان تهران کمبود تخت بیمارستانی برای پذیرش بیماران کرونا ندارید؟»،خاطرنشان کرد: باید گفت تعدادی بیمار هستند که ممکن است به خاطر عدم پوشش بیمه‌ای مثلا اینکه فرد بیمه تامین اجتماعی باشد و به بیمارستانی بروند که ظرفیت پذیرش را نداشته باشد؛ یعنی ممکن است محدودیتی داشته باشیم اما در اورژانس، هیچ بیماری عدم پذیرش ندارد و ستاد هدایت بیمارستانی نیز نظارت لازم را بر مراکز درمانی دارد.

 

* همه بیمارستان‌های خصوصی توان پذیرش بیماران کرونایی را ندارند

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا بیمارستان‌های خصوصی بیماران کرونایی را پذیرش نمی‌کنند؟»، اظهار داشت: برخی بیمارستان‌های خصوصی اصلا توان ارائه سرویس به بیماران کرونا را ندارند؛ البته دو سه بیمارستان در استان تهران  آماده بهره برداری است، مثل بیمارستان جدید فیروز آبادی که جایگزین بیمارستان قبلی است و یکی دو بیمارستان دیگر که در مجموع بتوانیم ۵۰۰ تخت بیمارستانی اضافه کنیم.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران  اضافه کرد: بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار، بیمارستان حضرت فاطمه(ع)  رباط کریم، بیمارستان شهدای گمنام پاکدشت، بیمارستان شهید مفتح ورامین و بیمارستان امام حسین(ع) بهارستان کاملا زیر بار بیماران کرونا هستند.

 

توکلی یادآور شد: البته کمبود تخت ممکن است در ساعتی که پیک مراجعه وجود دارد باشد و مشکل ما در ساعت‌های پیک و زمان‌هایی است که مراجعات زیاد است، اما سعی می‌کنیم موضوع را مدیریت کنیم.

 

*تهران در وضعیت قرمز

وی درباره «آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران»، بیان داشت: در شرایط فعلی وضعیت تهران قرمز است و تمام ظرفیت در بخش درمان زیر بار رفته است و در ادامه باید تمهیدات برای کنترل تردد غیر ضرور صورت گیرد که در حال انجام است.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران  ابراز داشت: ما سه گروه از افراد جامعه را در مواجه با کرونا داریم. عده‌ای که بی خیال هستند؛ یک قشری دیگری که گرفتار بیماری کرونا شده‌اند و بار روانی زیادی بر آنها وارد شده و  ممکن است به همین دلیل مراجعه غیر ضروری به بیمارستان داشته باشند.

 

توکلی افزود: تعدادی از افراد نیز به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و می‌گویند مبتلا به کرونا هستیم و باید چکار کنیم. این افراد باید به مراکز غیر اورژانس بیمارستانی مانند مطب‌های پزشکان، مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته در نقاط مختلف و درمانگاه‌های سرپایی مراجعه کنند.

 

*اطلاع همه پزشکان عمومی از آخرین پروتکل‌های درمانی

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پزشکان عمومی در مراکز درمانی و مطب‌های خصوصی نسبت به آخرین پروتکل‌های درمانی بیماران کرونا توجیه شده‌اند؟»، تأکید کرد: بله، بیمارانی که مشکل تنفسی حاد ندارند نیاز به مراجعه به بیمارستان و بستری ندارند؛ در حالی که مردم فکر می‌کنند در بیمارستان معجزه می‌شود و کار خالق العاده‌ای صورت می‌گیرد؛ با توجه به اینکه در بیمارستان نیز درمان حمایتی انجام می‌شود و هنوز کرونا درمان قطعی ندارد.

 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تصریح کرد: بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌شود از مراجعه به بیمارستان خودداری کنند؛ مگر اینکه نیاز به دستگاه کمک تنفسی داشته باشند. یکسری افراد علائم گوارشی دارند و کرونای گوارشی علائمی مانند دل درد، دل پیچه، اسهال و کوفتگی است که این افراد باید در منزل استراحت کرده و مایعات زیاد مصرف کنند.

 

*کمبودی در ونتیلاتور نداریم

توکلی درباره «آیا کمبودی در تامین دستگاه ونتیلاتور در استان تهران دارید؟»، خاطرنشان کرد: نه مشکلی در این خصوص نداریم. دستگاه اکسیژن ساز در فاز اول خوب تقویت و تأمین شد؛ به جز در موارد بیمارستان‌های جدید که نیاز داریم، مشکل بحرانی وجود ندارد.

 

وی تأکید کرد:واقعا از مردم می‌خواهیم که باجدیت رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را داشته باشند و به آنها توجه کنند. بشدت این نگرانی وجود دارد که بیماری از این که هست بدتر شود و اگر مردم مراعات نکنند در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه باری خواهیم داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------