تشخیص کرونا با تست "سرولوژی" کلاهبرداری است!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,وزیر بهداشت
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تست "سرولوژی" صرفاً برای این است که ما بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است و اینکه گفته می‌‌شود تست سرولوژی برای تشخیص کرونا به کار می‌‌رود، کلاهبرداری است. 

به گزارش تسنیم؛ دکتر علیرضا رئیسی در نشست ویدئوکنفرانسی در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم که در مراکز 16 ساعته از چه افرادی تست گرفته می‌‌شود، گفت: پزشک باید حتما مطمئن شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود؛ اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد حتماً از او تست گرفته می‌شود و اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود.

 

وی ادامه داد: اگر فرد دچار بیماری زمینه‌‌ای است باید نمونه‌‌گیری و تست شود و اگر فرد به صورت سرپایی مراجعه کند، هیچ بیماری زمینه‌‌ای نداشته باشد و علائم مختصر داشته باشد از او تست کرونا گرفته نمی‌‌شود؛ باید توجه داشت که 80 درصد بیماران کرونا ممکن است فاقد علامت بیماری باشند و یا مثلاً یک علامت مختصر مانند سردرد مختصری داشته باشند. افرادی که علائم خفیف داشته باشند می‌‌توانند با یک استراحت و بدون نیاز به درمان خاص بهبود یابند.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره دستگاه تشخیص کرونا با استفاده از آزمایش خلط گفت: فعلاً چنین مسئله‌‌ای وجود ندارد که به عنوان یک امر تأیید شده بخواهیم این دستگاه را در سطح کشور گسترش بدهیم اما در حد تحقیقات بسیار خوب است و باید در کمیته علمی بررسی شود و اگر تأیید شود باید وارد پروتکل درمانی و تشخیصی ما شود.

 

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره داروی رمدسیویر، تصریح کرد: هنوز هیچ داروی مطمئنی برای درمان کووید19 در دنیا وجود ندارد. تنها درمان کووید19 مراقبت درست و صحیح است. اینترفرون بتا وارد پروتکل درمانی ما برای بیماران بستری شده است؛ بیماری چند فاز دارد؛ یکی فاز عفونی شدن و انتشار ویروس در بدن، سپس فاز التهابی و بعد فاز آسیب به ارگان‌‌های بدن است. رمدسیویر برای فاز یک بیماری اصلا استفاده‌‌ای ندارد و برای هر فاز درمان خاص فاز وجود دارد. رمدسیویر جزو پروتکل درمانی کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر نیست اما برخی از دانشگاه‌‌ها در قالب تحقیقات از آن استفاده می‌‌کنند.

 

تشخیص کرونا با تست سرولوژی کلاهبرداری است

وی در خصوص تست‌‌های کرونا گفت: تست سرولوژی صرفا برای این است که ما بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است و اینکه گفته می‌‌شود تست سرولوژی برای تشخیص کرونا به کار می‌‌رود کلاهبرداری است. سرولوژی نشان می‌‌دهد که فرد با ویروس کرونا مواجهه داشته است یا خیر و الان تنها راه تشخیص کرونا تست پی‌‌سی‌‌آر است.

 

رئیسی ادامه داد: اگر فرد دو هفته پیش با ویروس کرونا مواجهه داشته باشد تست سرولوژی او مثبت می‌‌شود. از سوی دیگر ممکن است افراد قبلاً به انواع دیگری از کروناویروس‌‌ها مبتلا شده باشند اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای با ویروس کرونا داشته باشد، IGg در بدن او مثبت می‌شود که این اختصاصی کووید 19 نیست؛ از سوی دیگر ممکن است افرادی با کووید19 مواجهه داشته باشند ولی تست IGg آنها مثبت نشود. ما تولید داخل این تست سرولوژی را داریم اما اصلا به مردم توصیه نمی‌‌کنیم تست سرولوژی بدهند.

 

وی افزود: تست پی‌‌سی‌‌آر تنها تستی است که در صورت نمونه‌‌برداری صحیح می‌‌تواند نشانگر ابتلا به کرونا باشد. هر فردی در بیمارستان بستری شود از او تست پی‌‌سی‌‌آر گرفته و درمان شروع می‌‌شود. اگر فردی علائم کووید19 داشته باشد و پی‌‌سی‌‌آر او منفی شود از آنجا که ممکن است منفی کاذب شده باشد از او سی‌‌تی اسکن گرفته می‌‌شود تا بیماری تشخیص داده شود. برای افراد پرخطر و مشکوک به کرونا تست پی‌‌سی آر به صورت رایگان توسط وزارت بهداشت انجام می‌‌شود و بخش خصوصی نیز باید از افراد واجد شرایط تست بگیرد.

 

رئیسی اضافه کرد: درآمد اختصاصی بیمارستان‌‌ها کاهش یافته است و الان با توجه به اینکه فرد دفترچه دارد یا خیر درمان کووید19 با نازلترین قیمت انجام می‌‌شود.

 

جهش ویروس کرونا باعث سرایت بیشتر بیماری شده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ویروس کرونا دچار جهش شده است، تصریح کرد: بله؛ با این جهش میزان سرایت بیماری کرونا بیشتر شده است اما جهش ویروس روی مرگ و میر بیماری تأثیری نداشته است یعنی قبلاً هر فرد مبتلا به کرونا می‌‌توانست 3 نفر را درگیر کند اما الان می‌‌تواند 8 تا 10 نفر را آلوده کند اما جهش رخ داده باعث افزایش میزان مرگ و میر بیماری نشده است. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند ویروس تغییر رفتار داده است یا خیر اما ما باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم.

 

رنگ مناطق متغییر است

رئیسی با بیان این‌‌که مناطق سفید، زرد و قرمز ثابت نیستند و تغییر رنگ می‌‌دهند، یادآور شد: مناطقی که در آنجا مردم کمتر به بیماری مبتلا شده‌‌اند بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند. وضعیت شهرها پایدار نیست و می‌‌تواند از رنگی به رنگ دیگر تغییر کند.

 

وی با بیان این‌‌که شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: تخت‌‌های بیمارستان فقط مختص بیماران کرونا نیست و بسیاری از بیماران دیگر نیز باید درمان شوند. از این جهت که ممکن است بسیاری از بیماران غیرکرونایی از سایر شهرها به بیمارستان‌‌های تهران ارجاع داده شوند باید درباره تهران مراقب باشیم و این محدودیت یک هفته‌‌ای باید مورد ارزیابی قرار گیرد. راه مقابله با کرونا مسئولیت اجتماعی است.

 

تعطیلی 286 هزار واحد صنفی متخلف 

رئیسی با بیان این‌‌که مهم‌‌ترین کار ما در این مرحله نظارت بر اجرای پروتکل‌‌هاست، خاطرنشان کرد: حدود 7 میلیون مشاغل مختلف وجود دارد اما کل نیروهای بهداشت محیط و حرفه‌‌ای ما حدود 7 هزار نفر است. دستورالعمل نظارتی بر اجرای پروتکل‌‌ها هفته گذشته ابلاغ شد که تمام اصناف، تحادیه‌‌ها و وزارتخانه‌‌ها را درگیر نظارت بر پروتکل‌‌ها می‌‌کند. هفته آینده مانور تشدید نظارت‌‌ها برگزار خواهد شد. تاکنون 286 هزار واحد صنفی پلمب شده است و رعایت پروتکل‌‌ها هنوز به حد مطلوبی نرسیده است. 

 

رئیسی درباره نحوه تعیین وضعیت و رنگ شهرها گفت: به ازای هر 100 هزار نفر، میزان بستری هر شهر در بیمارستان در هر هفته ارزیابی و رنگ شهر بر اساس آن مشخص می‌‌شود؛ یک شاخص دیگر بروز بیماری است که با یک فرمول اندازه گیری می‌‌شود که ما بر اساس این موارد، روند بستری و شیوع و بروز بیماری را مشخص می‌‌کنیم و می‌‌توانیم پیش‌‌بینی کنیم که در هفته آینده شهرها به چه وضعیتی دچار می‌‌شوند. 

 

تأخیر در برگزاری کنکور و احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا

رئیسی درباره کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور بدهد، جوری برنامه ریزی می‌شود که انرژی خود را تقسیم بندی کند و یک کار طاقت فرسا برای نوجوان یا جوان است. اگر بخواهیم بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

 

وی ادامه داد: از طرفی بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم. حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ باید تایید شود.

 

رئیسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. جایی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم در آن سالن برگزار شود.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر بشود در جایی که هوا اجازه بدهد و سرپوشیده نباشد هم کنکور برگزار کرد، قابل بررسی است.

 

وی یادآور شد: درباره تاخیر کنکور دو نکته مطرح است؛ اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعا کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه در معرض این بیماری نیز بیشتر همین افراد هستند، دردسر بیشتر خواهد شد. بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------