تابش مستقیم نور آفتاب علت اصلی آسیب‌های چشمی در ایرانیان/ درمان سرطان چشم بدون نیاز به تخلیه



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان چشم
استفاده مداوم خبرنگاران، کارمندان و... از کامپیوتر و گوشی موبایل باعث خستگی چشم، سردرد و حتی بدخلقی شده و در نتیجه بیماری چشمی را به دنبال دارد. 

«سعید کریمی» فوق تخصص چشم و رییس بیمارستان طرفه در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به لزوم مراقبت از چشم در بیماری‌هایی همچون کرونا گفت: به دلیل آنکه چشم از اعضایی است که عروق خونی فراوانی دارد و ترشحات آن از راه مجرای اشکی وارد مخاط بینی می‌شود، اگر ویروس وارد چشم شود می‌تواند منبع و معبری برای ورود ویروس به بدن باشد و احتمال آلوده شدن از طریق چشم وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه به پرسنل بیمارستان توصیه می‌شود، حتما از عینک محافظ چشم استفاده کنند، ادامه داد: اگر ترشحات سرفه و عطسه و آ‌لوده بیماران وارد چشم بشود، بالقوه خطر آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم اگر جایی از اماکن عمومی مراجعه می‌کنند که آلودگی بالاست و یا امکان وجود ناقلان و بیماران زیاد است، علاوه بر ماسک از شیلد نیز استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات و بیماری‌های چشمی که این روزها مشاهده می‌کنیم، سرطان‌های چشمی است، گفت: بیماری سرطان چشمی از بیماری‌های نادر است که به درمان‌های خاصی نیاز دارد و در کشور فقط چند بیمارستان هستند که امکان درمان این بیماری را دارند که یکی از آنها بیمارستان طرفه است. ما در این بیمارستان با کمک خیرین امکان انجام درمان‌هایی همچون عمل براکی تراپی را فراهم کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: تا پیش از انجام عمل براکی تراپی اگر کسی دچار بیماری سرطان چشم می‌شد در برخی موارد پزشکان مجبور بودند تا چشم او را تخلیه کنند، اما با روش براکی تراپی با استفاده از پلاک‌های رادیو اکتیو تومور سرطانی چشم را در همان نقطه خشک می‌کند و دیگر نیازی به تخلیه چشم نیست و حتی بیمار نیازی به شیمی درمانی پیدا نمی‌کند و برای 80 درصد بیماران این روش جوابگو بوده و باعث بهبودی آنها شده است و حتی اگر تومور در مرکز دید بیمار نباشد، بیمار می‌تواند بینایی خود را نیز حفظ کند.

 

وی ادامه داد: انجام این عمل جراحی در بخش خصوصی بیش از 20 میلیون تومان هزینه دارد، اما با کمک خیرین در بیمارستان طرفه این هزینه به بیماران تحمیل نمی‌شود و برای بیماران با هزینه‌های بسیار کم انجام می‌شود.

 

او با اشاره به اینکه این تصور که بیماری سرطان چشمی فقط برای یک رده سنی اتفاق می‌افتاد، اشتباه است، افزود: برخی از انواع سرطان که به نام رتینوبلاستوما شناخته می‌شود ویژه کودکان است و معمولا کودکان زیر 10 سال به آن مبتلا می‌شوند. در سنین میانسالی نیز سرطان ملانوما یکی از رایج‌ترین نوع سرطان‌های چشمی است.

 

وی ادامه داد: یکی از عللی که باعث آسیب جدی به چشم در بین ایرانیان به خصوص در تهران می‌شود، قرار گرفتن مداوم زیر آفتاب و تابش اشعه مستقیم آفتاب به چشم است و متاسفانه بیشتر مردم که به صورت مستقیم زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنند و این مساله آسیب جدی به چشم وارد می‌کند. البته حتما نباید از عینک‌ آفتابی گرانقیمتی استفاده کرد، بلکه به همین میزان که عینک تقلبی نباشد و اشعه UV را کنترل کند برای سلامت و محافظت چشم کافی است.

 

وی ادامه داد: دومین مساله اصلی در بیماری‌های چشم تغذیه و استفاده از غذاهایی است که در آنها ویتامین‌های مهمی وجود دارد. یکی از بیماری‌هایی که در سنین بالا به وجود می‌آید بیماری پیری شبکیه است که باعث تحلیل رفتن شبکیه‌ چشم می‌شود و استفاده از برخی ویتامین ها و غذاهایی همچون سبزی تازه، میوه تازه، ماهی و غذاهای حاوی لوتئین تاثیر مهمی در پیشگیری از این نوع بیماری دارد.

 

او با اشاره به اینکه برخی از شغل‌ها نیاز به محافظت جدی دارند، گفت: برخی مشاغل بخصوص مشاغل صنعتی نیاز به محافظت جدی دارند تا به چشم لطمه وارد نشود؛ همچون کارگران معدن، کارخانه‌ها، تراشکاری‌ها، ریخته‌گری‌ها و ... برخی شغل‌های دیگر نیز هستند که آسیب‌ها در آنها پنهان است.

 

وی ادامه داد: خبرنگاران، کارمندان و کسانی که با مانیتورهای کامپیوتر، لپ‌تاب و گوشی موبایل کار می‌کنند نیز باید از چشم‌های خود با روش‌های مختلفی محافظت کنند استفاده مداوم از مانیتور و گوشی موبایل بار اضافی را بر چشم تحمیل می‌کند و باعث خستگی چشم، سردرد و حتی بدخلقی شده و در نتیجه بیماری چشمی را به دنبال دارد و حتی در کودکان ممکن است باعث نزدیک بینی در آینده شود.

 

وی ادامه داد: بهتر است بعد از 10 دقیقه یک ربع فعالیت مدام با مانیتور و یا موبایل برای انجام کارهای روزانه حدود چند دقیقه چشم را ببندیم و یا به دوردست نگاه کنیم تا چشم استراحت کند، زیرا در درون چشم عضلاتی وجود دارد به نام عضلات مژگانی که باعث تطابق می‌شود و استفاده مدام از مانیتور و موبایل باعث خستگی این عضلات مژگانی می‌شود و وقتی به دوردست نگاه می‌کنیم و یا چشم را می‌بندیم به نوعی چشم استراحت می‌کند.

 

او با بیان اینکه مالش چشم توسط دست‌ها بر اساس آنچه در بین مردم رواج دارد درست نیست، گفت: ما چیزی به عنوان ماساژ کره چشم نداریم و یک نوع ماساژ فقط برای لبه‌های پلک وجود دارد که کارکرد آنها ترشح چربی مفید در اشک چشم است تا چشم دچار خشکی نشود و گاهی این غدد چربی بسته می‌شود بهترین راه برای باز کردن این غدد این است با استفاده از حوله گرم آن را کمپرس کنیم و بعد با شامپوی بچه آن را بشوییم و از آنجایی که این مشکل بسیار شایع است به راحتی می‌توان با روزی یک بار انجام دادن این کار در شب این مشکل را برطرف کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------