آیا ویروس SARS-CoV-۲ توسط پشه‌ منتقل می‌شود؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس SARS-CoV-۲
محققان دانشگاه ایالت کانزاس واقع در آمریکا دریافتند پشه‌ها امکان انتقال ویروس جدید کرونا به انسان را ندارند. 

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات پس از مطالعه و بررسی امکان تولیدمثل ویروس SARS-CoV-۲ در بدن سه گونه از پشه‌های پرجمعیت و گسترش یافته در مناطق وسیعی از زمین، مشخص شد ویروس جدید کرونا توانایی تولیدمثل در بدن این حشرات را ندارد و در نتیجه توسط پشه‌ها به انسان منتقل نمی‌شود.

 

پشه‌های مورد آزمایش در این تحقیقات شامل گونه‌های Culex quinquefasciatus، Aedes albopictus و Aedes aegypti هستند که توانایی انتقال برخی از بیماری‌ها مانند تب زرد به انسان را دارند.

 

پیش از این سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که ویروس جدید کرونا توسط پشه‌ها به انسان منتقل نمی‌شود. اما این اولین تحقیقات علمی و تجربی است که نظریه سازمان جهانی بهداشت را تایید می‌کند.

 

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Scientific Reports منتشر شده است.

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------