معاون وزیر بهداشت: ابتلای ۲۵ میلیون به کرونا واقعیت ایران را نشان نمی‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, معاون وزیر بهداشت
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی فقط بر مبنای یک تحقیق سرولوژی است و واقعیت جامعه ایران را نشان نمی‌دهد، البته مطالعات دیگری با آمارهای متفاوت نیز وجود دارد.  

علیرضا رئیسی روز دوشنبه در حاشیه نشست آنلاین وزیر بهداشت با روسای دانشگاههای علوم پزشکی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آمار ۲۵ میلیونی مبتلایان به کرونا در ایران گفت: در ایران تاکنون مطالعات متعددی درباره میزان شیوع و ابتلا به کرونا انجام شده است، یکی از این تحقیقات پژوهشی است که معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با استفاده از نمونه گیری و تست سرولوژی در چند استان انجام داده که این آمار از آن به دست آمده است.

 

وی گفت: تست سرولوژی برای شناسایی و تشخیص ابتلا به کرونا کاربرد ندارد و تستی که در این زمینه دقیق و معتبر است و آمار آن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است، تست مولکولی  PCR است که بر مبنای موارد قطعی آن به طور روزانه آمار وزارت بهداشت اعلام می شود.

 

رئیسی افزود: بر اساس تست های  PCR تاکنون در دنیا ۱۴.۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند. بر اساس مبنای علمی شیوع شناسی از هر  هزار نفر مبتلا ۵۰۰ نفر بدون علامت، ۳۵۰ نفر کم علامت هستند و ۱۵۰ نفر بستری می شوند اگر قرار بود ۲۵ میلیون مبتلا به کرونا تاکنون در کشور داشته باشیم باید حدود سه میلیون بیمار علامت دار در کشور می داشتیم که ۶۰۰ هزار نفر شان باید بستری می شدند در حالی که کل تخت های بیمارستانی کشور ۱۱۰ هزار تخت است و مجبور می شدیم ۴۰۰ هزار بیمار را در خیابان بستری کنیم، به هیچ وجه همچنین شرایطی نداشتیم بنابراین آمار تخمینی و برآوردی ۲۵ میلیون نفر با واقعیت ها  استانداردهای شیوع شناسی در ایران همخوانی ندارد و مطابق با واقعیت نیست.

 

رئیسی گفت: اگر قرار بود در ایران ۲۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده باشند که حدود یک سوم مردم کشور است باید در دنیا نیز یک میلیارد و ۲۰۰۰ میلیارد نفر مبتلا شده باشند، چنین ارقامی درست نیست.

 

وی افزود: ویروس کرونا هنوز یک ویروس ناشناخته است و هنوز دارو واکسن ندارد، تولید و دسترسی به واکسن آن در دنیا و ایران تا یکسال آینده امکانپذیر نیست، زیرا فقط آزمایش فاز حیوانی آن حدود سه ماه طول می کشد. بنابراین حداقل تا یکسال آینده باید زندگی با کرونا را با رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم و اجازه ندهیم بار ابتلا به این بیماری افزایش یابد.

 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مطالعات شیوع شناسی و حتی آینده نگری درباره این بیماری در ایران و همه کشورها انجام می شود. این بررسی ها بر اساس مدل های آماری و ریاضی انجام می شود و در بسیاری از موارد با واقعیت همخوانی ندارند.

 

وی گفت: در مورد اینکه ابتلا یک نفر آیا به مصونیت فرد منجر می شود یا نه یا اگر مصونیت می دهند تا چندماه هست نیز هنوز اطلاعات دقیقی نداریم اما قطعا این مصونیت همیشگی نیست از جمله اینکه با تزریق واکسن آنفلوانزا نیز هر سال باید این واکسن را تجدید کنیم ضمن اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا نیز مصونیت کامل نمی دهد.

 

ایمنی گله ای خسارت بار است

رئیسی افزود: در مورد ایمنی گله ای یا جمعی هیچ شواهدی مبنی بر تایید این روش وجود ندارد و کشور سوئد نیز که این روش را در پیش گرفت به اشتباه خود پی برد و دچار آسیب زیادی شد و از این راه برگشت در حالی که دانمارک و نروژ در همسایگی سوئد خسارت کمتری داشتند.

 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: فرمول ایمنی جمعی این است که اگر ۶۶ درصد افراد یک جامعه مبتلا شوند، آن جامعه به ایمنی گله ای یا جمعی می رسد، هنوز تا رسیدن به این آمار فاصله زیادی داریم و اگر هم به این میزان ابتلا برسیم، میزان تلفات انسانی آن فاجعه بار خواهد بود بنابراین وزارت بهداشت به هیچ وجه به دنبال این نوع ایمنی نیست و به دنبال قطع زنجیره انتقال ویروس هستیم.

 

وی  گفت: در مورد جهش ژنتیک این ویروس نیز گفته می شود، که جهش ویروس منجر به افزایش واگیر و سرایت پذیری این ویروس شده و اگر قبلا هر نفر مبتلا یه نفر را مبتلا می کرد اکنون به حدود ۸ نفر رسیده است، بنابراین میزان مراقبت و رعایت اصول بهداشتی بیش از پیش ضروری است.

 

وی افزود: ویروس کرونا همه اندام های انسان را مبتلا می کند و از جمله دستگاه گوارش و پانکراس را مختل می کند و با اختلال در تولید انسولین موجب افزایش قند خون می شود و قلب و عروق افراد را درگیر می کند.

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------