ارتباط مدت زمان خواب و خطر ابتلا به آلزایمر



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آلزایمر
محققان دریافتند افرادی که حدود ۱۰ شب می خوابند و خواب شبانه شان حدود ۶ تا ۷ ساعت است با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر روبرو هستند.  

به گزارش مهر، بیماری آلزایمر یک بیماری مزمن است که حافظه و سایر عملکردهای مهم مغز را از بین می‌برد. تصور می‌شود که پروتئین آمیلوئیدبتا نقش بسیار مهمی در ابتلاء به آلزایمر دارد.

 

این پروتئین تمایل به تجمع برای تشکیل پلاک‌ها را دارد. زمانی که در مغز بیمار، توازن بین تولید و پاکسازی آمیلوئیدبتا از بین می‌رود پلاک‌ها در مغز تشکیل شده و خودشان را به نورون‌ها می‌چسبانند. نورون‌های تحت تأثیر پلاک‌ها نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند یا سیگنال‌های سایر سلول‌های مغزی را دریافت نمایند و در نتیجه می‌میرند.

 

مطالعه محققان دانشگاه فودان و دانشگاه گینگ‌دائو چین، شامل ۷۳۶ شرکت کننده چینی در رده سنی ۴۰ تا ۸۸ سال بود. محققان میزان آمیلوئیدبتا را در مایع مغزی نخاعی شرکت کنندگان اندازه گیری کرده و از انها در مورد عادات خواب شأن سوال پرسیدند.

 

محققان دریافتند بین عادات خواب شبانه و میزان رسوبات آمیلوئیدبتا در مایع مغزی نخاعی ارتباط وجود دارد.

 

نتایج نشان داد افرادی که کمتر از ۴ ساعت یا بیش از ۱۰ ساعت در شب می‌خوابند دارای میزان بیشتر رسوبات آمیلوئیدبتا هستند درحالیکه افرادی که حدود ساعت ۱۰ شب خوابیده و خواب شبانه شأن بین ۶ تا ۷ ساعت است، دارای رسوبات کمتر آمیلوئیدبتا هستند.

 

محققان معتقدند این مطالعه، شواهد جدیدی را در مورد رابطه نزدیک بین خواب و بیماری الزایمر نشان می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------