ویروس کرونا از ۷۰ سال قبل روی خفاش ها وجود داشته است!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
در پژوهشی جدید محققان سیر تکامل ویروس کرونای جدید را بررسی کردند. آنها متوجه شدند این ویروس احتمالا ۷۰ تا ۴۰ سال قبل در خفاش ها وجود داشته است. 

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، تحقیقی جدید نشان می دهد ویروس کرونای جدید که عامل شیوع پاندمیک کووید۱۹ در سراسر جهان است، احتمالا نخستین بار در سال ۱۹۴۸ میلادی در خفاش ها تکامل یافته است.

 

این یافته بخشی از یک پروژه تحقیقاتی درباره ریشه های ویروس SARS-CoV-۲  است که عامل ایجاد بیماری کووید۱۹ به شمار می رود.

 

گروهی از محققان بین المللی به رهبری پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در این تحقیق پاتوژن عامل شیوع کووید۱۹ را با نزدیکترین ویروس های هم خانواده خود در خفاش ها مقایسه کردند.

 

این درحالی است که پژوهش های پیشین نشان داده بود خفاش های نعل اسبی مخزنی از ویروس های کرونا دارند و احتمالا منبع ویروس SARS-CoV-۲  هستند. 

 

محققان با ردیابی سیر تکامل ویروس در گذر زمان متوجه شدند سه بخش از اطلاعات ژنتیک آن از زمان ترکیب مجدد (رکمبیناسیون) بدون هیچ تغییری باقی مانده است. تحلیل این بخش ها نشان داد ویروس  SARS-CoV-۲ و نزدیکترین همخانواده های آن در خفاش ها به نام RaTG۱۳ تباری مشترک دارند.

 

 اکنون این سوال باقی بود که ویروس مرگبار  SARS-CoV-۲ چه زمان از بقیه ویروس های کرونا جدا شد. از آنجا که محققان روی ۳ بخش از دی ان ای تحقیقاتی انجام دادند، به ۳ تاریخ مختلف درباره زمان ایجاد ویروس های زیر مجموعه دست یافته اند.

 

این تاریخ ها ۱۹۴۸، ۱۹۶۹ و ۱۹۸۲  میلادی هستند که نشان می دهند سلسله ای که به شیوع  SARS-CoV-۲ منجر شده  از چند دهه قبل در خفاش وجود داشته، اما رصد نشده است. همچنین این پژوهش نشان داد ویروس مذکور ۹۶ درصد به RaTG۱۳  شباهت دارد که در سال ۲۰۱۳ میلادی در یک خفاش رصد شد و در حقیقت از یک شاخه ویروسی در سال ۱۹۶۹ میلادی جدا شده است.

 

محققان هشدار می دهند از آنجا که این ویروس از ۴۰ تا ۷۰ سال قبل وجود داشته، احتمالا  در بدن خفاش ها ویروس های کرونای دیگری وجود دارد که قابلیت ابتلا به انسان را نیز دارند.

 

این پژوهش در نشریه «نیچر میکروبیولوژی» منتشر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------