ویروس کرونا همه فصول را دوست دارد/وضعیت تولید واکسن بیماری



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ویروس کرونا غیر قابل پیش بینی است، گفت: این ویروس همه فصول را دوست دارد.

به گزارش مهر، سیما سادات لاری ، صبح چهارشنبه در برنامه طبیب شبکه سه حضور یافت و به سئوالات مجری برنامه در مورد ویروس کرونا، پاسخ داد.

 

وی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی باید از ماسک استفاده کنیم، افزود: متاسفانه این ویروس غیر قابل پیش بینی است.

 

لاری ادامه داد: نداسته ها در مقابل دانسته بسیار اندک است.

 

وی با عنوان این مطلب که این ویروس همه فصول را دوست دارد و از قوانین خانواده خودش تبعیت نمی کند، گفت: هنوز مقالات و تحقیقات در زمینه این بیماری، کاملا قطعی نیست.

 

لاری افزود: تنها نکته واضح و قطعی در مورد این بیماری این است که با رفتارهای اجتماعی ما هماهنگ است. یعنی هر چقدر پروتکل ها را رعایت کنیم، آمار کاهش می یابد.

 

وی ادامه داد: در بیماری های مشابه داشته ایم که عادی انگاری ها مشکل ساز شده است. محدودیت ها خیلی دقیق رفع نشد و در نتیجه آمار دوباره بالا رفت.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه یکی از دغدغه های ما خستگی کادر درمان است. 

 

وی با اعلام اینکه در آبان ۹۸، ۴۵۰۰ پرستار با آزمون جذب شدند، گفت: بعد از شیوع کرونا دوباره چند هزار نیروی پرستاری جذب شده اند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت که در برنامه «طبیب» حضور داشت، در خصوص تولید واکسن، اظهار داشت: در وزارت بهداشت کمیته‌ای متشکل از افراد با تجربه و دانشمند حضور دارند که آنها با دانشمندان دنیا نیز در ارتباط هستند و گروه‌های مختلفی در حال حاضر برای تولید واکسن تلاش می‌کنند اما دو گروه از مرحله دوم که تست حیوانی است، عبور کردند.

 

لاری افزود: در دنیا هم واکسن‌هایی در حال تولید است اما بعید به نظر می‌رسد که زیر یک سال به دست ما برسد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه به دلیل پیچیدگی‌هایی که ویروس کرونا دارد، مطمئن نیستیم که چقدر واکسن و برای چند ماه می‌تواند ایمنی داشته باشد، گفت: تمامی این موارد جزو ناشناخته‌هایی است که باید به آن دست پیدا کنیم اما آنچه از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند، رفتار اجتماعی ما است که به راحتی می‌تواند از ابتلا پیشگیری کند که همان رعایت پروتکل‌ها و شست‌وشوی مدام دست‌ها است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد داروهای کرونا اظهار داشت: دو داروی «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در دنیا مطرح است اما هیچ‌ جایی این داروها را وارد پروتکل درمانی خود نکرده‌اند.

 

لاری ادامه داد: این بیماری فازهای مختلفی دارد. مرحله اول داروی ضد ویروسی، مرحله دوم به ترتیب داروی التهابی و در مرحله بعد نیز با توجه به وضعیت بیمار و اینکه بیماری زمینه‌ای دارد یا خیر و تصمیمی که بیمارستان برای او می‌گیرد، دارو تجویز می‌شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نمونه‌های تقلبی از این داروها در بازار سیاه وجود دارد اما این داروها بیمارستانی هستند و باید با نظر پزشک تجویز شوند.

 

وی افزود: در حال حاضر داروی «رمدسیویر» از سوی تولیدکنندگان داخلی در حال تولید است و مردم نباید این دارو را خودسرانه از بازار سیاه تهیه کنند.

 

لاری در مورد قیمت ماسک‌ها نیز گفت: تولید و عرضه ماسک دست وزارت صمت است، وزارت بهداشت برای نیرو و کادر درمانی خود ماسک تهیه می‌کند و ما با توجه به مشکلاتی که مردم دارند، توصیه‌هایی به آنها کرده‌ایم که می‌توانند از ماسک خانگی نیز استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد برگزاری کنکور نیز افزود: خبر نهایی این موضوع را سخنگوی سازمان سنجش اعلام می‌کند و در حال حاضر در برخی از کشورهایی مانند ترکیه و چین، کنکور برگزار شده اما از یکسو با توجه به اینکه در حال حاضر شرایط کشورمان از نظر شیوع کرونا، ویژه است و از سوی دیگر، داوطلبان در وضعیت روحی و روانی خاصی هستند، به همین دلیل پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده که پس از جمع‌بندی نهایی اعلام خواهد شد و باید تعادلی میان ۹۵ درصد داوطلبان که خواستار برگزاری هستند و سایر افراد برقرار شود؛ امیدواریم بهترین تصمیم گرفته شود اما اگر قرار باشد کنکور به تعویق بیفتد، به فصل پاییز برمی‌خوریم که در این فصل آنفلوآنزا نیز وجود دارد و سنین مختلف را درگیر می‌کند اما کرونا جوان‌ها را کمتر درگیر می‌کند و ما می‌خواهیم این موضوع با آنفلوآنزا تداخلی پیدا نکند.

 

وی در مورد تولید کیت، گفت: در حال حاضر شرایط بهتر شده و خودمان کیت‌ها را تولید می‌کنیم اما هنوز در این خصوص با کمبود مواجه هستیم و با شیوع زیاد بیماری، هر چه بتوانیم بیماران بیشتری را شناسایی کنیم، می‌توانیم شیب شیوع را کنترل کنیم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از لحاظ ابتلا رتبه ۱۰ و ۱۱ دنیا را داریم، افزود: برخی کشورها وضعیت بهتری دارند و در برخی دیگر میزان شیوع بالا است.

 

لاری درباره بازگشایی مدارس، اظهار داشت: بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، ۱۵ شهریور زمان بازگشایی اعلام شده است اما همه این تصمیم‌ها بستگی به شرایط جامعه و میزان شیوع بیماری دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------