استرس مزمن ناشی از همه‌گیری کرونا به تولد نوزادان کوچکتر می‌انجامد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,استرس مزمن
محققان می‌گویند؛ استرس مزمن ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند به تولد موجی از نوزادان کوچکتر منجر شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «لوفبورو» در انگلیس در این مطالعه هشت تحقیق روی بیش از هشت هزار و ۲۰۰ زن باردار و بیش از یک میلیون کودک را تجزیه و تحلیل کردند.

 

آنها متوجه شدند که استرس در دوران بارداری به اندازه قابل توجهی با وزن کمتر نوزاد در هنگام تولدارتباط دارد. وزن پایین تولد کمتر از ۲.۲۶ کیلوگرم برای نوزادی گفته می شود که دوره کامل بارداری را طی کرده است. کوچک بودن نوزاد در هنگام تولد مشکلات طولانی مدتی ایجاد می کند که با عملکرد ضعیف در مدرسه، اضافه وزن در بزرگسالی و مرگ زودهنگام ارتباط دارد. 

 

به گفته محققان، بارداری به خودی خود استرس آور است؛ حال این همه گیری جهانی که هنوز مصیبت بار است نیز به آن اضافه شده است. نگرانی هایی در مورد پول، امنیت شغلی، حمایت از کودکان در خانه و یا مسائل خانوادگی همگی می توانند به بروز «استرس مزمن» منجر شوند و انتظار می رود که این استرس در نتیجه شیوع ویروس کرونا بدتر نیز شود.

 

آنها به عنوان مثال به بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اسپانیا اشاره کردند که در آن زمان شیوع تولد نوزادان با وزن کم، حدود دو درصد افزایش یافت.

 

ده ها سال است محققان سرگرم بررسی تاثیر استرس عاطفی مزمن بر رشد انسان هستند. بر اساس نتایج این مطالعه، ممکن است دو یا چند نسل طول بکشد تا بتوان دقیقا متوجه شد که کووید-۱۹ چه تاثیری روی نوزادان می گذارد.

 

با این حال محققان در مقاله ای که در مجله آمریکایی Human Biology منتشر شده است، نوشتند: یک فرض برای آینده نزدیک می تواند این باشد که افزایش جهانی استرس عاطفی مادران و کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد وجود خواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------