کورتون؛ موثرترین دارو در درمان بستریهای کرونا تا کنون



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,کورتون
معاون درمان وزیر بهداشت درباره داروهای موثر در درمان بیماران بستری و سرپایی کرونا و همچنین وضعیت بیمارستانها و تجهیزات مورد لزوم این بیماری توضیح داد. 

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جانبابایی در بخش دیگری از نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با بیان اینکه گفته‌ها در مورد بیماری کرونا در دنیا تناقضاتی دارد تصریح کرد: ممکن است هر دارویی که تولید می‌شود اهداف تجاری یا شرکت خاصی پشت آن باشد که هدف اقتصادی داشته باشد. از سوی دیگر مقالاتی ارائه می‌شود که  استدلال قوی نداشته و همین تناقض در صحبت‌ها سبب ایجاد وحشت در مردم می‌شود که شرایط را برای افراد سودجو فراهم می‌کند، اما در ایران از آن جایی که فرآیندهای مربوط به دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو است، سودجویی و اهداف این چنینی بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

 

 

وی افزود: داروهایی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود که مورد تایید کمیته علمی مقابله با کرونا باشد. در حال حاضر دریافته‌ایم کورتون برای بیماران بستری شده می‌تواند موثرترین درمان باشد. در کنار آن استفاده از داروهای ضد انعقاد، ضد ویروسی و غیره نیز در بیماران بستری موثر است. البته نباید فراموش کنیم استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی غیر تهاجمی نیز می‌تواند سبب نجات جان بیماران شود. البته باید در نظر بگیرید همه بیماران به علت ابتلا به کرونا نیست که جان خود را از دست می‌دهند. برخی نیز به دنبال هویدا شدن عوارض متابولیک بیماری از دنیا می‌روند. همین موضوع سبب می‌شود توجه خاص ما به سمت اختلالات همراه با بروز بیماری کرونا جلب شود.

 

جان بابایی با اشاره به این که در کشور منابعمان محدود است، بیان کرد: نباید به سمتی حرکت کنیم که تنها هزینه داشته باشیم. بلکه باید تلاش کنیم تا اثربخشی به همراه هزینه در پروتکل‌هایمان دیده شود.

 

دپوی تجهیزات مرتبط با کرونا برای فصل پاییز و زمستان

وی با اشاره به این که دپوی تجهیزات پزشکی برای فصل پاییز و زمستان انجام شده است تاکید کرد: البته اکنون تولید کنندگان داخلی نیز فعالیت خوبی دارند تا جایی که همه استان‌ها در زمینه تولید برخی تجهیزات به خودکفایی رسیدند و از این رو بعید می‌دانیم که در فصل پاییز و زمستان مشکلی برایمان پیش بیاید.

 

وی درباره ارائه خدمات در مطب‌های دندانپزشکی نیز خاطر نشان کرد: در این زمینه از ابتدای شیوع بیماری پروتکل‌های زیادی ابلاغ شده است؛ این در حالی است که همکاران دندانپزشک ما نیز در بالاترین حد ممکن مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و مردم نیز آگاهی خود را افزایش داده و جز در موارد غیر ضروری به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند.

 

جان بابایی با اشاره به این که فردی که شماره نظام پزشکی داشته باشند می‌توانند خدماتی درباره کرونا ارائه دهند، بیان کرد: اگر فردی شماره نظام پزشکی داشته باشد یعنی پزشک است و طبابت را بلد است. بیماری کرونا نیز پروتکل های خاصی برای درمان دارد و پزشکان مختلف می‌توانند برای درمان به ما کمک کنند. البته در این میان برخی افراد غیر پزشک نیز ممکن است در مباحث درمانی دخالت‌هایی داشته باشند، اما خوشبختانه آگاهی مردم افزایش یافته و اکثرشان مراکز بیمارستانی و 16 ساعته را مورد اطمینان می‌دانند.

 

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر برگزاری کنکور و مراسم عزاداری ماه محرم در ابتلا و آمار کرونا چه زمانی مشاهده خواهد شد، افزود: هم کنکور و هم عزاداری‌های ماه محرم به تازگی آغاز شده است و فعلا اثرات آن حداقل تا دو هفته آینده مشخص نیست. البته در مورد کنکور با تمهیدات ویژه‌ای که همکاران معاونت بهداشت و سازمان سنجش انجام دادند، نگرانی خاصی نداریم. ما نیز در معاونت درمان تمهیداتی را اندیشیده بودیم تا مبتلایان به کرونا که در مراکز درمانی بستری هستند، بتوانند همان جا کنکور بدهند. در خصوص عزاداری های ماه محرم تاکنون مردم پروتکل ها را به خوبی رعایت کردند، اما در صورتی که تجمعی خلاف آن چه که اعلام شد، صورت گیرد، باید انتظار افزایش موراد بیماری را داشته باشیم.

 

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا موج سوم بیماری به کشور آمده است یا خیر اظهار کرد: هیچ گاه بیماری به سمتی نرفته است که به اعدادی نزدیک به صفر برسیم و بتوانیم بگوییم موج بعدی آغاز شده، بیماری تدوام داشته است و هنوز به نقط مطلوبی در موج دوم نرسیده‌ایم که بتوانیم بگویم موج سوم آغاز شده است یا خیر.

 

هزینه های درمان مبتلایان کرونا

وی درباره هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: بیمارانی که در بخش های عادی بستری می‌شوند حدود 2 تا دو نیم میلیون هزینه دارند و این هزینه برای بیماران در بخش آی سی یو به 4.5 میلیون می‌رسد که مردم از کل هزینه شده بسته به نوع مراجعه خود 5 تا 10 درصد مبلغ را پرداخت می کنند. البته براساس اعلام ما تمهیدی اندیشیده شده است تا در نقاطی که افراد کمتر برخوردار به بیمارستان مراجعه می کنند، از آنها وجهی برای درمان کرونا اخذ نشود. باید بدانیم بیش از 6 ماه است که اکثر بیمارستان‌ها درگیر بیماران کرونایی بوده و درآمدشان کاهش یافته است. حتی در برخی بیمارستان‌ها درآمد آنها به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است. پس چرا کسی که توانایی مالی دارد و از بیمه‌های تکمیلی نیز برخوردار است آن حق 5 تا 10 درصدی خود را پرداخت نکنند.

 

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود با تاکید مجددا بر این که استفاده از داروی کورتون براساس پروتکل ها تنها برای بیماران بستری شده در بیمارستان مجاز است، تصریح کرد: این دارو تاثیری بر بیماران سرپایی نداشته و نمی‌تواند سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری شود. در درمان‌های سرپایی معمولا از داروهای مانند کلروکین، مسکن‌ها و غیره به تشخیص پزشک استفاده می‌شود.

 

وی در خاتمه سخنان خود درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زایشگاه‌ها بیان کرد: زایشگاه‌ها محل نگرانی ما نیست؛ چرا که امکان آلوده شدن آن جا کمتر است. همکاران ماما که کار ختم بارداری را انجام می دهند باید تجهیزات لازم و کامل را داشته باشند. همچنین اگر خانم بارداری مبتلا به کرونا برای ختم بارداری به زایشگاه مراجعه کند، ترجیح و اولویت اول با درمان بیماری مادر و سپس ختم بارداری او است. تاکنون مراجعه این گونه مادران به زایشگاه‌ها تعداد قابل توجهی بوده که خوشبختانه ختم بارداری برای مادر به خوبی انجام شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------