کدام حیوانات در خطر ابتلا به کروناویروس هستند؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,حیوانات
یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در ارزیابی‌های ژنوم به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر انسان، بسیاری از گونه‌های جانوری نیز در برابر کروناویروس آسیب‌پذیر هستند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد انسان‌ها تنها گونه‌هایی نیستند که با تهدید کروناویروس رو به رو شده‌اند.

 

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، ارزیابی‌های مربوط به ژنوم را به کار گرفته‌اند تا گیرنده اصلی سلولی را که این ویروس را در انسان جذب می‌کنند، با گیرنده گونه‌های حیوانی مقایسه کنند. آنها این گیرنده موسوم به "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین" (ACE2) را در ۴۱۰ گونه متفاوت مهره‌داران از جمله پرندگان، ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان و پستانداران بررسی کردند.

 

پروتئین ACE2 معمولا در سلول‌ها و بافت‌های متفاوتی از جمله سلولهای اپیتلیال بینی، دهان و ریه‌ها یافت می‌شود. در انسان‌ها، ۲۵ آمینواسید پروتئین ACE2، برای اتصال ویروس به سلول‌ها و وارد شدن به آنها بسیار مهم است.

 

پژوهشگران از توالی این ۲۵ آمینواسید پروتئین ACE2 استفاده کردند و به مدلسازی ساختار آن به همراه پروتئین خوشه‌ای کروناویروس پرداختند تا تعداد آمینواسیدهایی را که در پروتئین ACE2 گونه‌ای متفاوت یافت می‌شوند، ارزیابی کنند.

 

"جوآنا داماس"(Joana Damas)، از پژوهشگان "دانشگاه کالیفرنیا، دیویس" (UC Davis) و نویسنده ارشد این پروژه گفت: حیواناتی که ۲۵ آمینواسید مطابق با پروتئین انسان دارند، بیشتر در خطر تعامل به کروناویروس به واسطه ACE2 هستند. پیش‌بینی می‌شود که هر چه باقیمانده‌های اتصال ACE2 این گونه‌ها با نوع انسانی آن تفاوت داشته باشند، میزان خطر کاهش می‌یابد.

 

حدود ۴۰ درصد از گونه‌هایی که به طور بالقوه مستعد ابتلا به کروناویروس هستند، توسط "اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست" (IUCN)، به عنوان گونه مورد تهدید شناخته می‌شوند و ممکن است نسبت به انتقال ویروس از انسان به حیوان، آسیب پذیر باشند.

 

"هریس لوین"(Harris Lewin)، از نویسندگان این پژوهش گفت: داده‌های این پژوهش، نکات مهمی را برای شناسایی حیوانات آسیب‌پذیر و مورد تهدید ارائه می‌دهند که در معرض ابتلا به کروناویروس قرار دارند. ما امیدواریم که این نتایج، به حفظ سلامت انسان‌ها و حیوانات در دوره همه‌گیری کووید- ۱۹ کمک کنند.

 

گونه‌های در خطر ابتلا به کروناویروس

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که چندین گونه ابتدایی بسیار مهم مانند "گوریل سرزمین‌های پست غربی"(Western lowland gorilla)، "اورانگوتان سوماترایی"(Sumatran orangutan) و "گیبون گونه‌سفید شمالی"(Northern white-cheeked gibbon)، در بالاترین سطح خطر ابتلا به کروناویروس از طریق گیرنده ACE2 قرار دارند.

 

حیواناتی دیگری که در معرض خطر قرار دارند، پستانداران دریایی از جمله "نهنگ خاکستری"(Gray whale)، "دلفین پوزه‌بطری معمولی"(Bottlenose dolphin) و علاوه بر این‌ها، "همستر کوتوله چینی"(Chinese hamster) را شامل می‌شوند.

 

حیوانات خانگی مانند گربه‌ها، گاوها و گوسفندها، در سطح متوسطی از خطر قرار دارند. سگ‌ها، اسب‌ها و خوک‌ها نیز در کمترین میزان خطر قرار دارند. بررسی نحوه ارتباط عفونت و خطر بیماری، با پژوهش‌های آینده مشخص می‌شود.

 

در موارد به ثبت رسیده ابتلا به کروناویروس در راسوهای موسوم به "مینک"(mink)، گربه‌ها، سگ‌ها، همسترها، شیرها و ببرها، ممکن است ویروس به واسطه گیرنده ACE2 منتقل شود و یا از گیرنده‌های دیگری برای رسیدن به سلول میزبان استفاده کند. گرایش کمتر برای اتصال به سلول می‌تواند ابتلای کمتر به عفونت و گسترش کمتر عفونت را به همراه داشته باشد.

 

از آنجا که امکان انتقال کروناویروس، هم از انسان به حیوان و هم از حیوان به انسان وجود دارد، موسساتی مانند "باغ وحش ملی"(National Zoo) و "باغ وحش سن دیگو"(San Diego Zoo)، برنامه‌هایی را با هدف محافظت از انسان‌ها و حیوانات در نظر گرفته‌اند.

 

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------