اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تاثیر یک رژیم غذایی خاص بر سندرم متابولیک



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,رژیم غذایی
نتایج یک مطالعه مروری نشان می‌دهد رژیم غذایی پارینه سنگی (پالئولیتیک) می‌تواند باعث تعدیل فاکتورهای متابولیسم گلوکز و لیپید در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک شود. 

به گزارش ایسنا، تاکنون تاثیر چندین کارآزمایی بالینی تصادفی اثرات رژیم پارینه سنگی را در بیماران بالغ مبتلا به اختلالات متابولیکی بررسی کرده‌اند. با این حال، نتایج این بررسی‌ها متناقض بوده است.

 

حال محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی یک مطالعه مرور نظام مند و فراتحلیل  با هدف بررسی اثر رژیم پارینه سنگی بر متابولیسم گلوکز و پروفایل لیپیدی در بیماران مبتلا به سندروم متابولیک این موضوع را بررسی کرده‌اند.

 

نتایج پژوهش نشان دهنده کاهش قابل توجهی در مقاومت به انسولین، انسولین ناشتا، میزان کلسترول کل، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، فشار خون و پروتئین واکنش پذیر در گروه رژیم پارینه سنگی در مقابل گروه کنترل بود.

 

بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، یافته‌های این پژوهش بینش بهتری در مورد تأثیر رژیم پارینه سنگی بر تعدیل فاکتورهای متابولیسم گلوکز و لیپید در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی ارائه می‌کند که در طراحی کارآزمایی‌های بالینی آینده قابل استفاده است.

 

نتایج این مطالعه در Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شده است.

 

رژیم غذایی پارینه‌سنگی یک نوع رژیم غذایی است که در آن به پرهیز از هر نوع غذایی که در دوران پارینه‌سنگی و پیش از دگرگونی‌های حاصل از کشاورزی مورد استفادهٔ انسان‌ها نبوده‌است توصیه می‌شود. در این رژیم غذایی خوردنی‌هایی از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، صدف‌ها، ریشهٔ گیاهان، انواع میوه‌ها، میوه‌های مغزدار، قارچهای خوراکی و مانند آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مواردی مانند سیب‌زمینی، شکر، مواد غذایی فرآوری شده، لبنیات، حبوبات و غلات اجتناب می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------