کرونا جان ۶۷ نفر دیگر را در ایران گرفت/ آغاز مطالعات فاز یک و ۲ بالینی واکسن کرونا رازی در روزهای آینده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر رسیده است.

 به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۰۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر رسید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۹۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

 

وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

لاری گفت: اتوبوس های درون شهری از کانون های انتقال کروناست. توصیه این است که قبل از ورود و هنگام استفاده از اتوبوس از ماسک استفاده شود.هموطنان عزیز تا جای ممکن از سوار شدن به اتوبوسهای شلوغ خودداری کنید و هنگام استفاده از اتوبوس یک متر فاصله از افراد را رعایت کنید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برای برقراری تهویه پنجره ها را باز بگذارید. از دست زدن به دستگیره ها خودداری کنید و در صورت دست زدن به دستگیره ها حتما از دستمال کاغذی یا دستکش استفاده کنید و در طول سفر از دست زدن به چشم و صورت خودداری کنید. همچنین برای پرداخت کرایه از کارت الکترونیک استفاده کنید و پس از پیاده شدن در اولین فرصت نسبت به شست و شوی دست ها اقدام شود.

 

آغاز مطالعات فاز یک و ۲ بالینی واکسن کرونا رازی در روزهای آینده

رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به رونمایی ازنخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: مطالعات فاز یک و ۲ بالینی این واکسن از چند روز آینده آغاز می شود.

  

مسعود سلیمانی روز دوشنبه در حاشیه آئین رونمایی از واکسن رازی کووپارس در موسسه رازی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در فاز یک ۱۳ نفر داوطلب در رده های سنی ۱۸ تا ۵۵ سالم به عنوان پیش قراول وارد مطالعه شده که از این تعداد یک نفر بخشی از مواد موثره و مابقی واکسن را در دوزهای مختلف دریافت می کنند.

 

وی اضافه کرد: بعد از این مرحله با فاصله ۹ روزه بخش دوم از فاز اول که در آن ۱۲۰ نفر داوطلب وجود دارند آغاز که این افراد نیز در چهار گروه ۱۸ تا ۵۵ سال سالم طبقه بندی که از این تعداد نیز ۳۰ نفر بخشی از مواد موثره و مابقی واکسن را در دوزهای مختلف خواهند گرفت.

 

سلیمانی با بیان اینکه تزریق دوم به این افراد به فاصله سه هفته بعد از تزریق اول انجام می شود اظهار داشت: ۲ هفته پس از تزریق دوم ارزیابی ها بر روی این افراد انجام که این ارزیابی ها به ما عوارض احتمالی و نتایج را نشان خواهد داد.

 

وی ادامه داد: همچنین در روز سی و پنجم بعد از تجزیه و تحلیل نتایج و پس از تائیدیه کمیته نظارت بر ایمنی و داده مبنی بر ایمن بودن این واکسن و مجوز سازمان غذا و دارو فاز دوم مطالعه شروع خواهد شد.

 

سلیمانی اظهار داشت: در فاز دوم ۵۰۰ نفر داوطلب وارد مطالعه که این افراد در ۲ گروه ۲۵۰ نفری تقسیم بندی و زمانی که به نتیجه گیری از ۵۰ درصد از داوطلبان رسیدیم و در صورت رضایت بخش بودن نتایج وارد فار سوم خواهیم شد.

 

رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: با انجام فازهای اول و دوم و فاز فی مابینی سوم می توان گفت که به جایی رسیدیم که واکسیناسیون عمومی را بر پایه نتایج آغاز کرد.

 

واکسن رازی کوو پارس نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا روز دوشنبه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

 

واکسن رازی کوو پارس (اولین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید-۱۹) توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شده است.

 

 ساخت این واکسن توسط تیم ویژه ای از پزشکان، داروسازان دامپزشکان و شیمی دانان کشور در موسسه رازی انجام شده که دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت WHO و سازمان غذا و دارو FDA یه صورت کامل در آن رعایت شده است.

 

 موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید واکسن استفاده شده است.

 

در فاصله اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی را تمام کرد، در اردیبهشت دوزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، این واکسن بر روی ۵۰۰ حیوان آزمایش شد.

 

واکسن رازی کوو پارس تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------