هیچ مسوولی حق تزریق مازاد واکسن کرونا را ندارد



واکسن کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:هیچ کدام از مسوولان تزریق واکسن کرونا تحت هیچ عنوانی اجازه ندارند به افرادی خارج از فهرست از پیش تعیین شده واکسن اضافه را تزریق کنند. 

به گزارش ایرنا، رضا فدایی روز شنبه در نشست خبری ستاد مدیریت بحران کرونا استان اصفهان با اشاره به اینکه در موج چهارم اپیدمی هستیم،اظهارداشت:این ویروس رکودهای جدیدی را به ثبت رسانده و بسیار مهاجم تر از گذشته است که باید بهداشت فردی و محدودیت اجتماعی تا واکسیناسیون قطعی انجام شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه امکان واکسیناسیون ازطریق واکسن‌های خارجی برای ۸۰ میلیون نفر امکان پذیر نبود و حدود ۱۰ سال به طول می انجامید لذا ساخت واکسن داخلی یک امر ضروری برای کشور بود.

 

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته خودشان در اولویت تزریق هستند،تصریح کرد: واکسن کرونا روسیه،کوبا،کره ای نیز مورد تایید سازمان جهانی بهداشت از جمله مواردی است که در ایران به عنوان محصولات وارداتی واکسن استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: واکسن «کنژوگه» ساخت کوبا- ایران به هدایت انیستو پاستور و نیز واکسن ساخت بنیاد برکت ۲ واکسن تولید داخلی است که بخش اعظم نیاز واکسن کشور را تهیه می‌کند.

 

فدایی گفت: استان اصفهان برای کارآزمایی هر ۲ واکسن در نظر گرفته شده است و نگرانی از بابت تزریق نداریم زیرا عوارضی تاکنون جز درد در ناحیه تزریق نداشته و خود کشور کوبا نیز استفاده کرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک هزار و۶۰۰ نفر پاکبان تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده اند که توسط خود نیروهای علوم پزشکی واکسینه شده اند،تاکید کرد: نیروهای ما مسوول تزریق هستند اما احراز هویت آنها با ما نیست و همکاران ما بر اساس فهرست ارائه شده واکسن می زنند و حتی پوکه واکسن را جمع آوری می‌کنند.

 

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص اصطلاح امحا واکسن کرونا و مازاد آن تاکید کرد: مسوولان تزریق واکسن تحت هیچ عنوانی اجازه ندارند به افرادی خارج از فهرست واکسن بزنند، چون این کار باعث مفسده می‌شود.

 

 وی با اشاره به مازاد واکسن گفت: واکسن ۵ دوزی ۲۰ دقیقه  طول می‌کشد که از یخ باز شود و بایددر ۲ ساعت به ۵ نفر تزریق شود که اگر  این اتفاق نیفتند قابل برگشت نیست و نباید استفاده شود.

 

فدایی ادامه داد: واکسن ۱۰ دوزی نیز در یک شیفت کاری باید تزیق شود و اگر بخشی از آن اضافه بیاید برای پیشگیری ازسوء استفاده و نیز مسائل فنی نباید به کسی خارج فهرست تزریق شود. ضمن اینکه ۷۰ روز فرصت برای تزرق واکسن هست که اگر فردی یا گروهی تمایل به تزریق نداشتند در کمیته دانشگاه تصمیم گرفته می‌شود که چه گروه هدف استحقاق دریافت واکسن دارد.

 

در ادامه این نشست مهدی فارسی کارشناس مسوول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۰ درصد از داوطلبان دریافت واکسن «کنژوگه» کوبا- ایران در اصفهان بالای ۶۰ سال و ۳۰ درصد نیز افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ۳ هزار نفر بین سن ۱۸ تا ۶۵ سال هستند.

 

وی افزود: افراد با بیماری زمینه ای کنترل شده فشار خون،آسم، کلیوی،دیابت و حتی سابقه سرطان موردی برای تزریق ندارند اما زنان باردار و شیرده و افرادی که قصد بارداری و یا بیماری زمینه کنترل نشده دارند و سیگاری با مصرف بالای ۲۰ نخ در روز و بیماری پیوند کلیه و بیماری حاد اجازه تزریق ندارند.

 

کارشناس مسوول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثر بخشی این واکسن‌ها گفت: هنوز اثر بخشی آنها به طور قطعی مشخص نیست اما دو فاز این واکسن آماده تزریق و مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در اصفهان نیز اجرا می‌شود.

 

وی در خصوص واکسن بنیاد برکت گفت: این واکسن در مرحله تولید و تایید است و باید کد اخلاقی این واکسن به تایید برسد اما اواخر اردیبهشت ماه برای تزریق آزمایشی آن در نظر گرفته شده است.

 

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر بهداشت بر روی داوطلبان اصفهانی آغاز می‌شود.

 

 واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده، اکنون پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------