ویروس هندی با قدرت به پیش می‌رود/ واکسن برای عموم وجود ندارد/ پروتکل‌ها را رعایت کنید



وضعیت اپیدمی در تهران,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به بالای ۹۰ درصد برسانیم تا اگر جهش‌های دیگر هم به ما رسید، بتوانیم از این مهلکه با کمترین آسیب خارج شویم. 

«جلیل کوهپایه زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به وضعیت اپیدمی در تهران، بیان کرد: تهران جزو استان‌هایی است که کماکان شیب فزاینده‌ای در زمینه مراجعان دارد، ما با کمک راه اندازی کلینیک‌های سرپایی و همچنین فعال شدن بیشتر مراکز جامع سلامت، توانستیم مراجعات را به صورتی مدیریت کنیم که تا حد امکان به بستری منجر نشود.

 

وی ادامه داد: البته الان با رکورد ۸۵۰۰ بستری در بیمارستان‌ها‌ی تهران مواجه هستیم و این عدد رو به افزایش است، اما تا این لحظه نیازی به بیمارستان صحرایی نیست، کما اینکه ما برای بهره‌ی بیشتر در بیمارستان‌ها، نیروی انسانی، دستگاه اکسیژن ساز و دیگر امکانات را پیش‌بینی کردیم تا اگر مراجعات بیشتر شد، بتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم.

 

کوهپایه زاده افزود: فعلا اوضاع در کنترل است، ولی مردم عزیز باید خیلی خودشان مراقبت کنند، چون ویروس هندی در کشورهای همسایه و هند و پاکستان به هر حال با واگیر بالاتری قیام می‌کند و جلو می‌رود، بنابراین باید خیلی مراقب باشیم چون این مسیر ادامه دارد.

 

وی در مورد تاثیرگذاری محدودیت‌های کرونایی، گفت: این طور نمی‌شود که ما در ۱۵ روز مدارا کنیم و بعد همه چیز به حالت قبل برگردد، در رابطه با رعایت پروتکل‌ها هم الان از آن حد مطلوب که روی آن حساب کردیم فاصله داریم.

 

کوهپایه زاده افزود:  در استان تهران رعایت پروتکل‌ها بهتر شده بود، اما اکنون رعایت‌ها زیر ۷۵ درصد است، در صورتی که باید خودمان را به بالای ۹۰ درصد برسانیم تا اگر جهش‌های دیگر هم به ما رسید، بتوانیم از این مهلکه با کمترین آسیب خارج شویم.

 

وی در مورد پیش‌بینی وضعیت اپیدمی، بیان کرد: وضعیت آینده‌ی کرونا به شکل دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ولی این موضوع قابل پیش‌بینی است که اگر رعایت پروتکل‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانیم و واکسیناسیون را با تمهیداتی که پیش‌بینی شده برای گروه‌های پر خطر و در اولویت افزایش دهیم بر کاهش اپیدمی تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فکر می‌کنم تا اواسط همین هفته، تمام نیروهای خط مقدم در بیمارستان‌ها و مراکز سلامت واکسن دریافت کنند و بعد افراد دیگر طبق پروتکل واکسن دریافت می‌کنند که در آن صورت برای مقابله با ویروس آمادگی بیشتری پیدا می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: اما هنوز واکسن در حد مصرف عموم وجود ندارد و راهی جز رعایت پروتکل‌ها به شکل جدی و شدید هم نداریم، چون ویروس‌های جهش یافته هم در اثر گردش در هر کشوری می‌تواند اتفاق بیفتد و حتی کسی که یک بار به ویروس مبتلا شده را دوباره درگیر کند و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند، برای همین پیش‌بینی سخت است.

 

کوهپایه زاده افزود: واکسیناسیون در سطح ملی طبق پیش‌بینی‌ها تا اواسط هفته باید در سیستم سلامت کامل شده باشد و بعد بیماران خاص، افراد بالای ۸۰ سال که در معرض بیشتر هستند و بعد از آن جانبازان بالای ۵۰ درصد در اولویت واکسن هستند.

 

وی ادامه داد: اگر مواردی از واکسیناسیون این گروه هم بماند به خاطر معذوریت‌هایی است که وجود داشته، به طور مثال تنگناهایی که باعث شد تا نتوانیم همه‌ی جمعیت را به یکباره واکسینه کنیم.

 

او افزود: ممکن است از عوارض واکسن بدن درد و تب باشد که در این صورت نیروها در زمانی که بحران است و ما به آنها نیاز داریم امکان دارد به این دلیل از محل کار غایب شوند، بنابراین با یک مدیریت و دقت لازم می‌بایست طوری واکسیناسیون انجام شود که هم کادر درمان واکسن دریافت کند و هم ارائه خدمات دچار مشکل نشود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به آخرین اخبار از واکسن‌های تولید داخل افزود: واکسن برکت فاز سوم را شروع کرده، از طرفی واکسن کووپارس را داریم که فاز یک آن به پایان رسیده و از هفته‌ی دیگر احتمالا مجوز فاز ۲ آن اخذ می‌شود، همچنین واکسن پاستور هم در فاز اول انسانی است و فکر می‌کنم اولین واکسن‌هایی که بتواند به عنوان واکسن‌های ایرانی به بازار بیاید این سه واکسن باشد که امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------