ابتلا به کووید-۱۹ ماه‌ها پس از بهبودی همچنان کشنده است



کووید19,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ابتلا به کووید-۱۹ ماه‌ها پس از بهبودی هنوز می‌تواند کشنده باشد؛ این درحالی است که بیشتر مرگ‌های ناشی از عوارض طولانی مدت این بیماری به عنوان مرگ ناشی از کرونا ثبت نمی‌شوند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی webmd، «زیاد العلی» رییس مرکز اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: هنگامی که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را حساب می کنیم ، شمار کل واقعی مرگ و میر بسیار بیشتر است.

 

العلی گفت: بیشتر مرگ های ناشی از عوارض طولانی مدت کووید-۱۹ به عنوان مرگ ناشی از کرونا ثبت نمی شود.

 

وی و همکارانش برای رسیدن به این نتیجه گیری از داده های ناشی از پایگاه داده های الکترونیکی بهداشت و درمان سربازان بازنشسته آمریکا استفاده کردند.

 

این مطالعه شامل بررسی داده های بیش از ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ می شد. ۷۴ هزار و ۴۳۵ نفر از این افراد در بیمارستان بستری نشدند و ۱۳ هزار و ۶۵۴ نفر آنها به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بودند.

 

این مطالعه نشان داد که حتی آن دسته از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونای شدید در بیمارستان بستری نشده بودند، ماه ها بعد هنوز از عوارض ناشی از این بیماری رنج می بردند.

 

این عوارض شامل شرایط تنفسی، بیماری های سیستم عصبی، بیماری های مرتبط با سلامت روان، اختلالات متابولیکی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های گوارشی بودند.

 

العلی گفت: حتی افراد مبتلا به کرونای خفیف یعنی افرادی که فقط تب و سرفه دارند و ظاهرا خوب به نظر می رسند، ممکن است ماه ها بعد به سکته مغزی مبتلا شوند یا لخته خونی در مغز آنها تشکیل شود که اینها همه از عوارض ابتلا به کووید-۱۹ است. این خطرها کم هستند، اما بی اهمیت نیست.

 

وی افزود: البته ، خطر مرگ و چالش های مربوط به سلامتی با افزایش شدت بیماری افزایش یافته و نشان می دهد بیماران بستری در بیمارستان که به درمان در  بخش مراقبت های ویژه نیاز دارند، با بیشترین خطر بروز عوارض سلامتی ناشی از کرونا و مرگ روبرو هستند.

 

این محقق تاکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از طولانی شدن کووید-۱۹ پیشگیری از آلودگی به این ویروس است و بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا واکسیناسیون است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------