آیا مصرف روزانه شیر موجب بیماری قلبی می‌شود؟



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مصرف روزانه شیر موجب افزایش کلسترول نمی‌شود. 

به گزارش ایسنا  به نقل از مدیکال نیوز، محققان سه مطالعه بزرگ را بررسی کردند و دریافتند افرادی که به طور مرتب مقدار زیادی شیر می‌نوشند، کلسترول خوب و بد کمتری دارند، اگرچه سطح شاخص توده بدنی (BMI) آنان از افرادی که شیر نمی‌نوشند بالاتر است.

 

همچنین تجزیه‌وتحلیل بیشتر سایر مطالعات بزرگ نشان می‌دهد، افرادی که به طور منظم شیر مصرف می‌کنند ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند.

 

گروه محققان رویکرد ژنتیکی مصرف شیر را با بررسی تغییر در ژن لاکتاز مرتبط با هضم قندهای شیر معروف به لاکتوز را بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد، تنوع ژنتیکی در هضم لاکتوز، روش خوبی برای شناسایی افرادی است که مقادیر بیشتری شیر مصرف می‌کنند.

 

محقق این تحقیق، ویمال کارانی، استاد علوم تغذیه و تغذیه‌شناسی دانشگاه ریدینگ انگلیس اظهار کرد: در میان شرکت‌کنندگان با تنوع ژنتیکی که با مصرف بیشتر شیر در ارتباط بود، شاخص توده بدنی و چربی بدن بالاتر مشاهده شد اما مهمتر از این مورد، کلسترول خوب و بد آنان است که میزان آن پایین‌تر بود. ما همچنین دریافتیم افراد دارای تنوع ژنتیکی به طور قابل‌توجهی خطر کمتری در بیماری کرونر قلب دارند. همه اینها نشان می‌دهد که کاهش مصرف شیر ممکن است برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ضروری نباشد.

 

تحقیقات جدید به دنبال چندین مطالعه متناقض انجام شده است که رابطه علّی بین مصرف بیشتر لبنیات و خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی مانند چاقی و دیابت را بررسی کردند.

 

این گروه برای محاسبه ناسازگاری در اندازه نمونه‌گیری، قومیت و سایر عوامل، متاآنالیز داده را در حداکثر ۱.۹ میلیون نفر انجام دادند و از روش ژنتیکی برای جلوگیری از اشتباه استفاده کرده است.

 

حتی داده‌های بیوبانک (biobank)  انگلستان نشان داد که افراد مبتلا به تنوع ژنتیکی لاکتاز، ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار دارند اما این مطالعه نشان نمی‌دهد که مدارک محکمی دررابطه‌با مصرف بیشتر شیر و افزایش احتمال دیابت یا موارد مربوط به آن مانند گلوکز و نشانگرهای زیستی التهابی وجود داشته باشد.

 

استاد کارانی گفت: «این مطالعه مطمئنا نشان می‌دهد که مصرف شیر مسئله مهمی در خطر بیماری‌های قلبی عروقی نیست حتی اگر افزایش کمی شاخص توده بدنی و چربی بدن در بین افراد وجود داشته باشد.»

 

وی افزود: آنچه در این مطالعه به آن اشاره شد این است که مشخص نیست حجم چربی موجود در محصولات لبنی موجب کاهش سطح کلسترول می‌شود یا عاملی ناشناخته در شیر چنین عملکردی دارد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------