بیماری «قارچ سیاه» به تهران رسید/ مردم خودسرانه کورتون و دگزامتازون استفاده نکنند



قارچ سیاه,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مسعود مردانی از ورود عفونت قارچ سیاه به تهران پس از شیوع کرونای هندی خبر داده و بستری شدن چند بیمار در بیمارستان لقمان را تایید کرده است

 به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به علت بروز عفونت «قارچ سیاه» گفت:  عفونت قارچی به دنبال مصرف کورتون یا دگزامتازون به وجود می‌آید که این روزها این دو دارو به عنوان  درمان  انتخابی ضدالتهابی برای بیماران مبتلا به کرونا در سراسر  جهان  استفاده می‌شود.

 

او درباره عوارض این بیماری افزود:  این بیماری، عارضه شایعی نیست و عوارض خاصی ندارد اما اگر در سطح  جامعه  عفونت قارچی مهاجم فراگیر شود منجر به  مرگ  و میر خواهد شد مانند کشور  هندوستان  که این روزها درگیر واریانت خطرناکی است و موارد  ابتلا به بیماری  کرونا در آن افزایش شدیدی داشته و از آنجایی که بی رویه، بی حساب و کتاب کورتون و دگزامتازون تجویز می‌کنند، عفونت قارچی به وجود آمده است.

 

مردانی در پاسخ به این سوال که آیا موارد مبتلا به این عفونت در ایران مشاهده شده است یا خیر؟ تصریح کرد:  به صورت رسمی موردی اعلام نشده اما موارد تکی بوده که بیمار کرونایی بهبود پیدا کرده ولی به دلیل مصرف کورتون و دگزامتازون به عفونت قارچی یا هوی مایکوزین مبتلا شده است که در  بیمارستان  لقمان تهران بستری و با درمان مناسب ضدقارچی  مرخص شد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن توصیه‌ای به مردم گفت:  اصلا جای نگرانی وجود ندارد چون این بیماری در ایران فراگیر نیست فقط مردم توجه داشته باشند از مصرف خودسرانه دگزامتازون خودداری کنند و تنها با دستور  پزشک  آن را مصرف کنند.

 

مردانی طی هشداری به پزشکان بیان کرد:  به پزشکان توصیه می‌کنم اگر به بیمار خود مصرف طولانی کورتون یا دگزامتازون تجویز می‌کنند، حتما او را تحت نظر قرار دهند تا به محض مشاهده نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی درمان مناسب ضدقارچی را آغاز کنند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------