فرود کرونا در باند غفلت



 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
گزارشی از نحوه رعایت پروتکل ها هنگام ورود مسافران خارجی به مشهد 

21 فروردین ماه امسال حسن روحانی، رئیس جمهور  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود که به این موج مبتلا نشویم، همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما ویروس انگلیسی از مرز ایلام و خوزستان و عراق وارد ایران شده است و باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آن جایی که لازم است آن را بگوییم.» 

 

مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در تاریخ 25 فروردین ماه در گزارشی با عنوان «لغو پروازهای خارجی؛ از مشهد اصرار از تهران انکار» در گفت و گو با روزنامه خراسان از لغو نشدن کامل پروازهای خارجی به مشهد خبر داد و گفت: «با این که مرز هوایی ما باید بسته باشد اما هم اکنون پروازهای خارجی از کشورهای اروپایی و عربی و همچنین از افغانستان و عراق به مشهد صورت می گیرد و مخاطراتی به همراه دارد.» او تاکید کرد: نمونه این درخواست های ما درباره پروازهای عراق موجود است که حتی در ستاد استانی کرونا هم بعد از درخواست ما مصوب شد که پروازهای عراق از 15 اسفند بسته شود اما متاسفانه از سوی کشور جلوی این کار را گرفتند و به ما گفتند شما تصمیم گیرنده در این زمینه نیستید. درخواست هایمان هم موجود است که هم استانداری در ستاد استانی کرونا مصوب کردند و هم ما نامه دادیم اما متاسفانه کشوری است و در اختیارات استان نبود.» بعد از این صحبت های قلیان اول، سازمان هواپیمایی کشوری، در تاریخ اول اردیبهشت ماه در جوابیه ای این موضوعات را در اختیار ستاد ملی کرونا دانست و تاکید کرد:  لغو پروازهای خارجی منوط به اعمال نظر ستاد ملی مبارزه با کروناست و سازمان هواپیمایی کشوری نمی تواند بدون داشتن مصوبه ستاد مذکور به لغو یا محدودیت پروازها اقدام کند. همچنین براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت های هوایی هم اکنون محدودیت پروازی به 39 کشور اعمال شده و پرواز از مبدا و مقصد کشورهایی که در فهرست شرایط ویژه قرار دارند، ممنوع است و کشورهایی که در فهرست کشورهای پرخطر قرار دارند، ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند.

 

در تاریخ پنجم اردیبهشت جاری نیز این سازمان در نامه ای به مدیران دفاتر خدمات مسافرت هوایی اعلام کرد: «در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع ممنوعیت پذیرش مسافر از کشورهای با شرایط ویژه و به استناد مفاد اطلاعیه هوانوردی، مقتضی است از فروش بلیت هواپیما به/ از کشورهای ذیل خودداری کنند، بدیهی است رعایت نکردن این ممنوعیت علاوه بر پاسخ گویی به مراجع قانونی و مشمول اعمال مجازات توسط مراجع ذی ربط، موجب ممانعت از ادامه فعالیت دفتر خواهد شد. کشورهای با شرایط ویژه شامل هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا هستند. »

 

بر اساس این نامه سازمان هواپیمایی کشوری ورود و خروج از کشورهای یاد شده از مرزهای هوایی ممنوع  است. اما حضور خبرنگار ما در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نشان می دهد که پروازهایی از کشور عراق برقرار است، همچنین طبق ادعای مسافران این پروازها، پروتکل های بهداشتی از جمله تست کرونا به صورت کامل انجام نمی شود. 

به گزارش خراسان رضوی، در پی گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان به ویژه ویروس جهش یافته انگلیسی و هندی، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ویژه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است که همه کشورهای خارجی در سه دسته‌بندی خاص تعریف شدند و مسافران برای ورود به ایران از هر کدام از آن‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند و پروتکل‌هایی برایشان در نظر گرفته شده است. بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغ شده در گزارش ایسنا برای مراقبت‌های بهداشتی در مبادی مرزی هوایی، دریایی و جاده‌ای کشورهای فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در ردیف کشورهای با شرایط ویژه (دارای واریانت انگلیسی) قرار گرفته‌اند و مسافرانی که دو هفته قبل از موعد سفر در این کشورها مستقر بوده‌اند با ممنوعیت پذیرش به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران مواجه شده‌اند. البته این ممنوعیت شامل دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نمی‌شود.

در دسته بندی دیگر، نام کشورهای آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت‌لوسیا، صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی نیز در فهرست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند که برای ورودشان به ایران شرایط و پروتکل‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافران این کشورها برای ورود به ایران باید تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا را ارائه دهند و مسافران بالای هشت سال نیز پس از ورود به کشور باید دوباره تست بدهند که البته هزینه این تست از آن‌ها دریافت می شود و در صورت لزوم و اعلام از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای قرنطینه، هزینه آن را نیز مسافر باید پرداخت کند.

 

مسافران بالای هشت سال از  سایر کشورها نیز که در این دو فهرست جای نگرفته‌اند، در دسته‌بندی سوم قرار دارند و می‌توانند با ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام مراقبت‌های سندرومیک در مبادی هوایی، جاده‌ای و دریایی به کشور وارد شوند. همچنین در صورت مشاهده علایم از آن‌ها تست مجدد گرفته خواهد شد.

 

تعقیب شبانه کرونا در فرودگاه

اما تابلوی اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد هر روز پروازهایی را نشان می دهد که گاه با محدودیت سفر از/به آن ها روبه رو هستیم، سفرهایی به/ از شهرهای مزارشریف، هرات، بغداد، نجف، کابل، دبی، دوحه و استانبول که برخی از آن ها مانند کشور عراق براساس مصوبات موجود ممنوع است و برخی مانند امارات متحده عربی و مسافران بین المللی پرواز قطر با شرایط ویژه باید بررسی بهداشتی شود. برای این که دقیقا شرایط بهداشتی پروازهای خارجی مشهد را ببینیم، ساعت یک بامداد در زمان نشستن پرواز دوحه شرکت قطریه در فرودگاه مشهد به پایانه شماره سه فرودگاه می رویم.

پس از حدود 15 دقیقه تاخیر هواپیما به زمین می نشیند و مسافران از پرواز خارج می شوند، از جوانی که لباس نظارت بهداشتی به تن دارد می پرسم شرایط ورود مسافران خارجی به کشور چگونه است و آیا از همه مسافران تست pcr گرفته می شود که او می گوید: از کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، برخی از کشورهای اروپایی، قطر و امارات هیچ گونه تستی گرفته نمی شود و اگر گذرنامه آن کشورها را داشته باشند،  مشکلی برای ورودشان نیست. بقیه باید تست کرونا را در کشور خودشان انجام داده باشند و اگر ما این جا علایم مشکوکی از آن ها ببینیم ، تست می گیریم که نتیجه آن هم همین جا دریافت می شود و اگر مثبت باشد اجازه ورود نمی دهیم .

 

تلاش ما برای ورود به قسمت کنترل های بهداشتی در فرودگاه به نتیجه نرسید و پلیس فرودگاه اجازه تهیه گزارش را نداد و با وجود حضور مدیر پایانه، ورود ما به گیت خروجی را منوط به دریافت مجوز مکتوب دانست.

 

سپس از مسافران پرواز سوال کردیم که دستورالعمل های بهداشتی به چه صورت بوده که خانم میان سالی از مسافران گفت: من از سه روز قبل برگه تست کرونا داشتم که آن را نشان دادم و وارد شدم و هیچ مشکلی نبود اما کار ویژه ای برای مسائل بهداشتی انجام نشد و صرفا همین برگه را بررسی کردند.

 

یکی دیگر از مسافران جوان پرواز دوحه می گوید: کلا یک نفر برای پروتکل های بهداشتی حضور داشت که تست های کرونا یا گذرنامه چند خارجی را که وارد شدند ، بررسی می کرد. من ندیدم که اصلا تجهیزات انجام تست یا پزشک وجود داشته باشد .

یکی از کارمندان فرودگاه که متوجه حضور ما می شود ،بدون این که بخواهد نامش در گزارش ذکر شود می گوید: اگر می خواهید شلوغی و بی نظمی را ببینید، باید هنگام فرود پروازهای ترکیه یا افغانستان و عراق بیایید، در این پروازها هرروز کلی درگیری و مشکل داریم و مسافران اصلا از نظر بهداشتی راضی نیستند. همه هم وارد 

می شوند . الان بین پاکستان و افغانستان چه تفاوتی است ؟حتما در آن جا هم ویروس هندی پیدا شده اما هرروز به مشهد وارد می شوند.

 

ممانعت دوباره از تهیه گزارش با مجوز از سوی پلیس

این صحبت های کارمند فرودگاه باعث شد فردای آن روز درخواست رسمی برای بررسی بهداشت ورودی پروازهای خارجی را به فرودگاه اعلام کنیم که در نهایت پس از دو روز با این درخواست موافقت شد اما این هماهنگی ها متاسفانه به زمان فرود پرواز افغانستان نرسید و پرواز دیگر خارجی از شهر نجف کشور عراق با هواپیمایی ماهان برای تهیه گزارش هماهنگ شد.

 

هماهنگی هایی از سوی حراست فرودگاه شهید هاشمی نژاد، با همراهی مدیر پایانه شماره سه فرودگاه و مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان زیر نظر مدیرکل این شرکت انجام شد اما پس از ورود به گیت پروازهای خروجی، با وجود داشتن مجوز تردد حراست فرودگاه از ورود خبرنگار خراسان به قسمت ورودی مسافران توسط پلیس امنیت ممانعت شد و تلاش ها برای حضور و تهیه گزارش از پروتکل های بهداشتی بی نتیجه ماند.  کمی بعد سر و صدای زیادی از سوی برخی مسافران عراقی شنیده شد که ادعا می شد به خاطر بررسی تست های کرونا و ممانعت برخی مسافران از انجام تست مجدد کووید است. نکته قابل توجه این که تنها کمتر از 10 دقیقه مسافران عراقی و ایرانی این پرواز به گیت اداره گذرنامه رسیدند و از سالن خارج شدند در حالی که برخی از آن ها حتی یک ماسک ساده هم نداشتند یا ماسک را در دست شان گرفته بودند.

 

با این که اجازه مشاهده و بررسی رعایت مسائل بهداشتی در پروازهای خارجی ورودی به ما داده نشد اما ناگفته پیداست در این مدت زمان کم امکان انجام تست pcr  از همه مسافران و دریافت پاسخ آن دور از ذهن است، چنان که این سوال وجود دارد که اگر پروتکل های بهداشتی به خوبی در این فرودگاه رعایت می شود، چرا با وجود هماهنگی قبلی و در حضور مسئولان فرودگاه اجازه ورود به خبرنگار خراسان داده نشده است؟ 

 

گفتیم مهر ورود نزنید، پلیس همکاری نکرد

مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خراسان اظهار می کند: در پروازهای خارجی حداقل دو نفر از ماموران بهداشتی باید برای کنترل مسافران حضور داشته باشند و همه مسافران غربالگری بهداشتی شوند و کلیه مسافران ورودی باید تست پی سی آر داشته باشند و پرینت آن را به مامور کنترل بهداشت ما ارائه کنند.

 

وی می افزاید: من کشورهای با شرایط ویژه را نمی دانم و باید مدیر کنترل بیماری های معاونت آخرین تغییرات کشورها را دراختیارتان قرار دهد اما در باره سخت گیری های بهداشتی ما بارها گفته ایم، همکار آزمایشگاهی یا بهداشتی من باتوم و اسلحه ندارد که به زور جلوی مسافر را بگیرد تا تست بدهد  یا بگوید در صف فاصله را رعایت کند. این وظیفه ماموران پلیس است که با همکاری با عوامل ما این کار را انجام بدهند و نظم را رعایت کنند.

قلیان اول تصریح می کند: ما نامه نگاری هایی با پلیس گذرنامه انجام داده ایم و از آن ها خواستیم  مهر ورود روی گذرنامه کسانی که مسافر خارجی هستند و اجازه انجام تست را نمی دهند ، نخورد و اجازه ورود ندهند اما این همکاری انجام نشده است. وی تاکید می کند: متاسفانه برخی از مسافران می گویند ما در کشور مبدا تست دادیم و این جا دیگر تست نمی دهیم، برخی قلدری می کنند و با سرو صدا می خواهند کارشان را پیش ببرند و ما هم توان مقابله نداریم، نمی شود که ما جلوی آن ها را بگیریم. مگر در کشورهای دیگر این طوری است که مامور بهداشت جلوی مسافر را بگیرد و به زور بخواهد از او تست بگیرد، باید پلیس همکاری کند .

 

تست های بی اعتبار آزمایشگاه های عراق

پس از این پاسخ های قلیان اول ،همچنان درباره ممنوعیت پروازی از/به کشور عراق با ابهام روبه رو بود که محمد جعفر صادقی، مدیر کنترل بیماری های  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تایید دستورالعمل پیشین ستاد ملی کرونا گفت: تقسیم بندی سه گانه کشورها به قوت خود باقی است و تنها تغییری که در این دستورالعمل وجود دارد، درباره کشور عراق است.

 

وی افزود: در دستورالعملی که همین چند دقیقه پیش( چهارم خردادماه) با امضای شخص وزیر بهداشت ارسال شده که باید آن را ابلاغ کنیم، آمده است: «نظر به این که موارد متعدد pcr منفی از مبدأ  کشور عراق در مرزهای جمهوری اسلامی ایران در بررسی مجدد مثبت هستند و با توجه به این که بر اساس اطلاعات رسیده تعداد قابل توجهی از مسافران از کشور عراق که تست های آنان در آزمایشگاه های کشور عراق انجام شده ، به شهر مقدس مشهد مشرف می شوند لازم است کلیه مسافران مجدد مورد آزمایش قرار بگیرند. لذا توصیه می شود کلیه دستورالعمل های قبلی مبنی بر قبول تست های کشور عراق منتفی و در کلیه ورودی های مرزهای زمینی، دریایی و هوایی تست مجدد انجام شود. »

 

صادقی افزود: وقتی اعلام می شود که از مسافران عراقی تست گرفته شود معنا و مفهوم آن چیست؟ من به صراحت نمی گویم اما مفهوم آن به نظرم یعنی ممنوعیتی برای ورود نبوده است، من نمی توانم پاسخ بدهم که چرا این پروازها انجام می شود.

محمد صادق براتی معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز با اظهار بی اطلاعی از این دستورالعمل اعلام کرد: ستاد کرونای استان باید اطلاعات آن را دراختیار ما قرار بدهد اما از ممنوعیت پرواز های عراقی بی اطلاع هستم.

 

گزارش های عجیب مسئول بهداشتی از فرودگاه

کلاف پیچیده مسافران عراقی آن جایی پیچیده تر شد که یک روز بعد یعنی پنجم خرداد مرکز بهداشت شماره 5 مشهد در نامه ای خطاب به دکتر قلیان اول درباره انجام تست pcr از مسافران کشور عراق و در بازگشت به نامه وزیر اعلام کرد:« از تاریخ 20/12/99 برابر نامه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر انجام آزمایش pcr از کلیه مسافران ورودی از کشور عراق بدون توجه به نتیجه مثبت یا منفی آن ها هنگام ورود مجدد تست pcrگرفته می شود و انجام آزمایش توسط بخش خصوصی ابتدا با تعرفه دریافتی 310 هزار تومان و بعد با قیمت 345 هزار تومان صورت می گرفته است. »

 

این درحالی است که گزارش میدانی خبرنگار خراسان و پاسخ های قلیان اول درباره همکاری نکردن پلیس در برقراری نظم و لزوم انجام آزمایش در همین گزارش مطرح شده اما نکته ای که بیش از همه عجیب و با واقعیت مشاهده شده از سوی خبرنگار و اظهارات برخی مسافران و حتی توضیحات نامه وزیر بهداشت هم در تناقض است ،بند پنجم همان نامه بود که در آن تاکید شده: «از تاریخ 20/12/99 تا 3/3/1400 از تعداد 66 پرواز ورودی از کشور عراق ( نجف و بغداد) تعداد 11695 مسافر مورد آزمایش قرار گرفته اند که تعداد 55 مسافر pcr مثبت شناسایی شده اند و اقدامات آموزشی، نمونه گیری اطرافیان و .. برابر دستورالعمل در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است. »

 

پس از این نامه عجیب یک بار دیگر با قلیان اول تماس گرفتیم تا سرنوشت مسافران عراقی کرونا مثبت را بپرسیم که وی در توضیح گفت: این افراد همگی در محل اقامت خودشان قرنطینه شده و توسط همکاران بهداشت زیر نظر بودند و افرادی که با آن ها در ارتباط بودند نیز مورد آزمایش قرار گرفتند.

 

وی افزود: برخی از این افراد برای اعمال پزشکی و درمانی به مشهد آمده بودند که از ورود آن ها به مراکز بهداشتی نیز جلوگیری شد.

 

تا دیر نشده بیل رئیس جمهور را قرض بگیرید

ضد و نقیض پروازهای خارجی به مشهد تا این جا فراتر از حد انتظار بوده اما موضوعی که بیش از آن ها اهمیت دارد این است که رئیس جمهور علت ورود کرونای انگلیسی به ایران و پیک چهارم کرونا را ورود مسافران عراقی به کشور دانسته و وزیر بهداشت نیز با تاکید، از شرایط خطرناک این کشور و نتایج نامطمئن بهداشتی آن سخن می گوید و در چند ماه گذشته نیز همواره این کشور در فهرست کشورهای پرخطر کرونایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بوده بنابراین انتظار این است که پس از هشدار استاندار خراسان رضوی به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونای استان که هشدار ورود کرونای هندی به پشت مرزهای استان را هم داده، با عزم جدی تری برای این معضل جدی و خطرناک چاره ای اندیشید و تا دیر نشده بیل آقای رئیس جمهور را قرض بگیرند و به کمر کرونا در مرزهای هوایی استان هم بزنند.

 

 خراسان /نوید زنده روحیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------