باورهای اشتباه درباره سیگارهای "کم‌قیر" و "دست‌ساز"



استعمال دخانیات ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
استعمال دخانیات دارای اثرات مرتبط با سلامتی و غیرسلامتی برای شما و اطرافیان شما است. باید بدانید مواد دخانی نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌کشد زیرا محصولات دخانی از مواد کاملا سمی تولید می‌شوند. 

به گزارش ایسنا، در واقع دود دخانیات حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۲۵۰ مورد از آن مضر و حداقل ۶۹ مورد از آن به عنوان عامل سرطان شناخته شده است. برخی از مواد شیمیایی موجود در دود دخانیات عبارتند از اسید استئاریک (برای ساختن موم شمع استفاده می شود)، بوتان (گاز داخل فندک)، متانول (گازی که به طور معمول برای سوخت جت استفاده می شود)، اسید استیک (جزء مهمی از سرکه)، هگزامین (یک جز مشترک در روشن کننده‌های کباب پزی)، متان، نیکوتین (ماده‌ای اعتیادآور که به طور معمول در حشره کش‌ها استفاده می شود)، کادمیوم (ماده اصلی باتری‌ها)، آرسنیک (سم)، تولوئن (حلال صنعتی)، آمونیاک (جزء سمی مواد شوینده)، مونواکسید کربن (گاز خروجی از اگزوز) که تاثیر مستقیم بر کاهش سلامتی افراد دارند. 

 

سیگار کشیدن علت طیف وسیعی از بیماری‌ها از قبیل تنگی نفس، تشدید آسم، عفونت‌های تنفسی، سرطان (حنجره، دهان، حلق، مری، نای، نایژه ریه، سرطان خون حاد میلوئیدی، معده، لوزالمعده، کلیه، حالب، روده بزرگ، دهانه رحم و مثانه)، بیماری عروق کرونر قلب، حملات قلبی، سکته، بیماری انسداد مزمن ریوی، پوکی استخوان، کوری، آب مروارید، التهاب لثه،‌ بیماری عروق محیطی آترواسکلروتیک، شکستگی‌های لگن، ناباروری (برای کسانی که باردار هستند یا سعی در بارداری دارند، مصرف دخانیات فرد را در معرض خطر زیاد تولد نوزاد با وزن کم قرار می‌دهد) و ناتوانی جنسی است.

 

باورهای اشتباه در مورد خطرات سلامتی سیگار کشیدن

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بسیاری از افراد سیگاری، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به دلیل اینکه داده‌های گمراه کننده شرکت‌های دخانیات حقایق واقعی مربوط به سیگار را تحریف می‌کنند، خطرات سیگار کشیدن را به طور کامل درک نمی‌کنند برخی از باورهای اشتباه در مورد استعمال دخانیات عبارتند از:

 

- «سیگارهای کم قیر مضر نیستند.» اما چیزی به نام سیگار بی خطر وجود ندارد. سیگارهای کم قیر به اندازه سایر سیگارها مضر هستند. اگرچه سیگارهای کم قیر در یک مدت زمانی طولانی کمتر به ریه‌های شما آسیب می‌رسانند، مشخص شده است افرادی که از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند پک‌های عمیق‌تر و با تعداد دفعات بیشتری می‌کشند. در مقایسه با فواید زیاد ترک سیگار، استفاده از سیگارهای کم قیر فایده‌ی کمی برای سلامتی دارد. 

 

- «سیگارهای دست ساز بی خطر هستند». اما مواد دخانی که مصرف کننده خود آن را آماده می کند یا مواد دخانی رولی حاوی بسیاری از مواد شیمایی مشابه سیگارهای تولید شده در کارخانه است. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد دخانی دست ساز حداقل به اندازه سیگارهای تولید شده در کارخانه یا احتمالا بیشتر از آن مضر هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان سیگارهای دست ساز تمایل دارند سیگارهایی بسازند که می تواند مقادیر زیادی قیر و نیکوتین تولید کند. حتی ممکن است که آنها از فیلتر نیز استفاده نکنند. مصرف کنندگان سیگارهای دست ساز و آنهایی که هر دو نوع سیگار دست ساز و سیگارهای ساخت کارخانه را مصرف می‌کنند استنشاق‌های عمیق‌تری را در مقایسه با مصرف کنندگان سیگارهای ساخت کارخانه گزارش می‌کنند. برای تعیین سطح مواد شیمیایی استنشاق شده توسط سیگاری‌های دست ساز تحقیقات بیشتری لازم است.

 

- «کاهش تعداد سیگار می‌تواند خطرات سلامتی را کاهش دهد». اما هیچ سطح امنی برای مصرف سیگار وجود ندارد. برخی از افراد سعی می‌کنند که با کاهش تعداد سیگارهای مصرفی عادت سیگار کشیدن خود را کم خطرتر کنند، اما این کار برای بیشتر افراد سخت است و سریعا به عادت قبلی خود برمی‌گردند. اگرچه کاهش مصرف سیگار کمی خطر را کاهش می‌دهد، اما ترک سیگار تنها راه برای مزایای سلامتی طولانی مدت است. 

 

- «فقط سه نخ سیگار در روز می تواند باعث بیماری قلبی کشنده شود، زنان به طور ویژه در معرض خطر هستند و فقط افراد مسن به خاطر سیگار کشیدن مریض می‌شوند». اما هرکسی که مواد دخانی استعمال می کند در معرض خطرات سلامتی استعمال دخانیات است. تمام گروه‌های سنی از پیامدهای کوتاه مدت استعمال دخانیات رنج می‌برند. این پیامدها شامل کاهش عملکرد ریه، تنگی نفس، سرفه و خستگی سریع در حین ورزش است. سیگار کشیدن همچنین قدرت بویایی و چشایی را کاهش داده و باعث پیری زودرس پوست می‌شود. بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن اغلب طی چندین سال قبل از تشخیص ایجاد می‌شوند. هرچه مدت بیشتری سیگار بکشید، خطر ابتلا به سرطان، قلب، ریه و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری بیشتر می شود. از آنجا که این بیماری‌ها پس از گذر یک عمر از زندگی ایجاد می‌شوند، ظاهرا به نظر می‌رسد که فقط افراد سالخورده تحت تاثیر استعمال دخانیات هستند.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، با این حال، افرادی در دهه دوم و سوم زندگی خود در اثر سکته‌هایی به خاطر کشیدن سیگار جان خود را از دست داده‌اند. لازم به یادآوری است که صنعت دخانیات این عقاید غلط را منتشر و ترویج می‌کند تا شما را گیج و گمراه کند، اما اینها غلط است و باید بدانید استعمال دخانیات در هر شرایطی مضر است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------