ارتباط بین تعداد خواهر و برادر و بروز مشکلات قلبی عروقی



مشکلات قلبی عروقی ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بین تعداد خواهر و برادرهای یک فرد با افزایش خطر بروز مشکلات قلبی عروقی ارتباط وجود دارد. 

به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز، در مطالعه اخیر محققان دانشگاه لوند سوئد، ارتباط بین تعداد و سن نسبی خواهر و برادرها و خطر ناشی از حوادث قلبی عروقی کشنده و غیر کشنده را بررسی کردند.

 

نتایج نشان می‌دهد که عضو یک خانواده بزرگ‌تر با چند خواهر و برادر بودن یا فرزند دوم یا سوم خانواده بودن می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

 

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی که بر قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارند، از علل اصلی مرگ و میر در جهان هستند.

 

سابقه خانوادگی و فاکتورهای سبک زندگی مانند استعمال دخانیات و رژیم غذایی نادرست از جمله عوامل پرخطر شناخته شده برای بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری کرونر قلب و سکته مغزی هستند.

 

علاوه بر سابقه خانوادگی که عمدتاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ساختار خانواده، به ویژه ترتیب تولد و تعداد افراد خانواده، می‌تواند خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

یک مطالعه مشاهده‌ای بزرگ روی افراد ۳۰-۵۸ ساله نشان می‌دهد که تعداد خواهر و برادرها و ترتیب تولد می‌تواند بر خطر کل حوادث قلبی عروقی در طی یک دوره پیگیری ۲۵ ساله تأثیر بگذارد.

 

این مطالعه شامل داده‌های مربوط به ۱.۳۶ میلیون مرد و ۱.۳۲ میلیون زن بود که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تحت نظر بودند.

 

محققان مشاهده کردند از نظر اندازه خانواده، مردان و زنانی که بیش از یک خواهر و برادر دارند، در مقایسه با کسانی که خواهر و برادر ندارند، کمتر در معرض خطر مرگ هستند. اما مردان و زنانی که بیش از سه خواهر و برادر دارند، با ریسک بالاتر مشکلات قلبی عروقی مواجه هستند.

 

در مورد ترتیب تولد هم، بچه‌های اول در مقایسه با بچه‌های بعد، با خطر کمتر مشکلات قلبی عروقی روبرو هستند. در عوض، بچه‌های اول با ریسک بالاتر مرگ به هر دلیلی روبرو هستند.

 

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای پی بردن به وجود این رابطه تاکید دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------