۲۱۷ فوتی جدید کرونا در کشور / وزیر بهداشت:واکسن ایرانی کرونا سالم ترین و مطمئن ترین واکسن دنیاست



کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۲۱۷ تن در کشور به دلیل کرونا جان باختند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور از ۸۰ هزارنفر فراتر رفت. 

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا کنون سه میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵۲۲ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۳ دُز رسید.

 

از دیروز تا امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۸۸ نفر از آنها بستری شدند.

 

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۳۶ نفر رسید.

 

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

 

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۴۵۸ هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

چهار هزار و ۱۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 

تا کنون ۱۹ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۵۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

وزیر بهداشت:واکسن ایرانی کرونا سالم ترین و مطمئن ترین واکسن دنیاست/ تزریق داوطلبانه واکسن بومی 

  وزیر بهداشت، با بیان اینکه واکسن ایرانی کرونا در پایان بهار روی میز و برای تزریق به مردم آماده است، خاطرنشان کرد: از هفته آینده واکسیناسیون را آغاز می کنیم و قطعا این واکسن سالم ترین و بی ضررترین و مطمئن ترین واکسن خواهد بود.

 

دکتر سعید نمکی در آیین افتتاح پروژه های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، کرونا را یکی از سخت ترین هجمه های بیولوژیک تاریخ این کشور طی ۱۵۰ سال گذشته دانست و اظهار کرد: کرونا موجی سنگی در تاریخ اپیدمی های جهان ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه استان قم و سپس استان گیلان نخستین پایگاه این هجمه بودند، تصریح کرد: گیلان سرزمینی بزرگ و ارزشمند است و هر کسی که گیلان را شناخته باشد با تمام وجود این استان را دوست دارد، زیرا گیلان علاوه بر طبیعت زیبا و یگانه و حضور مردان و زنان بزرگ و علمای ارجمند و دانشمندان عالیقدر و شهدای والامقام، قطعه ای مهم از تاریخ و فرهنگ ایران زمین است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تجربه روزهای سخت کرونا را همانند دوران دفاع مقدس دانست و افزود: فرهنگ استقامت و پایداری در برابر مشکلات در ملت ایران وجود دارد و با کمک این پشتوانه در همه عرصه ها سربلند هستیم.

 

نمکی، با بیان اینکه در برابر شهدای سلامت احساس شرمساری می کنیم، گفت: در دوران دفاع مقدس دشمن را می شناختیم و راه های او را بسته بودیم، اما در همه گیری کرونا همه مسیرها بر ما بسته بود و برای حفاظت از سربازان خط مقدم سلامت تجهیزات نداشتیم و آمریکایی ها مانع از ورود ماسک و گان و دارو به ایران می شدند.

 

وی با اشاره به ناجوانمردی و بی مروتی غربی ها علیه ایران در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: آنها که ادعا می کردند برای دارو تجهیزات پزشکی مانعی ندارند، در واقع تروریست های بین المللی هستند که حتی ماسک ان.۹۵ به ما نمی دادند و پزشکان و پرستاران ما بدون حفاظ به جنگ با کرونا رفتند. ظلم غربی ها در مسئله واکسن نیز مشهود است و خودمان بایستی برای تولید واکسن اقدام می کردیم.

 

وزیر بهداشت، با بیان اینکه ویروس کرونا ناباورانه از قم به گیلان رفت، عنوان کرد: لحظه به لحظه کرونا را در کشور رصد می کردیم و ۲۹ بهمن سال ۹۸ دو مورد مشکوک در قم مشاهده شد لذا خودمان کیت طراحی کردیم، زیرا کیت هم به ایران نمی دادند و باید روی پای خودمان می ایستادیم.

 

وی با اشاره به غربت و تنهایی ایران در ایام همه گیری کرونا، یادآور شد: تجربه گرانسنگ دوران دفاع مقدس در ایان کرونا زنده شد و توانستیم کشور را در سخت ترین سال مالی دولت و وجود تحریم های هوشمند و ظالمانه و بی ارزی مدیریت کنیم و در کمتر از ۶۰ روز از واردکننده بودن ونتیلاتور و کیت و ماسک و گان به تولیدکننده تبدیل شدیم.

 

نمکی، با بیان اینکه چند پیک بزرگ کرونایی را پشت سر گذاشتیم، افزود: ویروس کرونا ناشناخته است و ابعاد نهفته دارد و لذا نمی توان ادعا کرد در آینده چه می شود، اما پیک چهارم با سه پیک قبلی متفاوت بود، زیرا جهش انگلیسی قدرت سرایت و بیماری زایی و کشندگی بیشتری داشت و حتی کشور انگلیس که دارای پیشرفته ترین تجهیزات بهداشت و درمان است را به مرگ های بالای هزار نفر در روز مواجه ساخت.

 

وی با اشاره به شناسایی روزانه ۲۵۰ هزار بیمار در گیلان در پیک چهارم، اضافه کرد: با مدیریت و برنامه ریزی از بستری ۱۵۰ هزار بیمار جلوگیری کردیم و همواره تخت خالی در کشور داشتیم؛ البته یک مرگ هم زیاد است، اما تعداد جان باختگان در پیک چهارم به نصب پیک سوم رسید.

 

وزیر بهداشت، از توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان کشور در طول یکسال گذشته خبر داد و متذکر شد: تخت های آی.سی.یوی کشور در طول یک سال دو برابر شد و ۵۶۰۰ دستگاه ونتیلاتور بین بیمارستان ها توزیع کردیم که در نوع خود بی نظیر است. فقط در استان گیلان ۶۰۰ تخت عادی و ۸۰ تخت آی.سی.یو اضافه کردیم.

 

نمکی، از افزوده شدن ۵۳ هزار نیروی درمانی استخدامی به کادر بهداشت و درمان کشور خبر داد و گفت: قبلا دو آزمایشگاه تشخیصی در پاستور و دانشکده بهداشت تهران داشتیم که در حال حاضر به ۳۵۰ آزمایشگاه رسیدخ است.

 

وی با بیان اینکه اجازه ندادیم مردم ایران هدف فاز مطالعاتی واکسن سایر کشورها قرار بگیرند، عنوان کرد: ولکسن سازی در ایران سابقه صد ساله دارد و لذا از دانشمندان خودمان خواستیم تولید واکسن کرونا را در دستور کار قرار دهند.

 

وزیر بهداشت، انستیتو پاستور و بنیاد برکت را دو پایگاه مهم تولید واکسن داخلی دانست و اظهار کرد: این دو واکسن مطالعات در فاز دوم انسانی را کامل کرده اند و وارد فاز سوم شده اند که روند خوبی دارد لذا در جریان فاز سوم، استفاده از آن را عمومی خواهیم کرد و با افراد داوطلب شروع می شود که وزارت بهداشت و درمان جزو اولین هاست.

 

نمکی، با بیان اینکه واکسن ایرانی کرونا در پایان بهار روی میز و برای تزریق به مردم آماده است، خاطرنشان کرد: از هفته آینده واکسیناسیون را آغاز می کنیم و قطعا این واکسن سالم ترین و بی ضررترین و مطمئن ترین واکسن خواهد بود.

 

وی واکسن مشترک ایران و کوبا را ممتازترین واکسن دنیا دانست و تصریح کرد: در کمتر از یک سال به مجموعه کشورهای واکسن ساز دنیا پیوستیم و راه ۲۰ ساله را در یک سال طی کردیم. در جریان تولید داروهای رمدیسیور و فاویپیر نیز قیمت را به یک سوم خارجی کاهش دادیم.

 

وزیر بهداشت، با بیان اینکه تا پایان خرداد گروه های هدف یعنی جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج و سرطانی و خاص را واکسینه خواهیم کرد، گفت: ۸۵ درصد مرگ و میرها در افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه ای است و لذا حداقل از مرگ ها و بستری های سخت جلوگیری می کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------