باکتری‌های روده چگونه در پیشرفت سرطان پروستات نقش دارند؟



باکتری‌های روده ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مطالعات جدید محققان موسسه تحقیقات سرطان در لندن نشان می‌دهد که چگونه میکروبیوم روده بر متابولیسم هورمونی تاثیر دارد و از این طریق رشد تومور را تقویت کرده و هورمون‌درمانی را مختل می‌کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در سال‌های اخیر مطالعات فراوانی در مورد رابطه میکروبیوم روده و سرطان انجام شده است که تاثیر مهمی بر پیشگیری، تشخیص و افزایش اثر درمان دارد.

 

درون روده تریلیون‌ها میکروارگانیسم زندگی می‌کنند که بر تمام جنبه‌های سلامتی تاثیرگذارند. عملکرد سیستم ایمنی و اعصاب،‌ روند پیری و اضطراب و افسردگی و سرطان تنها بخشی از تاثیرات میکروبیوم روده بر بدن هستند.

 

تحقیقات جدید رابطه میکروبیوم روده و سرطان پروستات را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه روی یک روش رایج درمان سرطان به نام محرومیت از آندروژن (ADT) تمرکز دارد. آندروژن یک هورمون مردانه است و سلول‌های سرطانی در پروستات برای رشد به این هورمون نیاز دارند؛ بنابراین محروم کردن بدن از آندروژن می‌تواند رشد تومور را کند کرده و سایز آنان را کوچک کند.

 

مطالعات جدید نشان می‌دهد میکروبیوم روده می‌تواند باعث پیشرفت سرطان پروستات و مقاومت تومور و سلول‌های درمانی در مقابل هورمون شود.

 

این مطالعه از طریق یک‌سری آزمایش حیوانی نشان می‌دهد که چگونه باکتری‌های روده می‌توانند هورمون‌های آندروژنی تولید کنند که باعث رشد سرطان پروستات شود. از طرفی انواع خاصی از باکتری‌ها با تولید متابولیت‌های مشابه می‌توانند به درمان محرومیت از آندروژن پاسخ دهند و در نهایت هورمون درمانی را بی‌اثر کنند.

 

این حوزه علمی برای محققان بسیار جذاب است و امیدوارند با تغییر میکروبیوم روده بتوانند درمان انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات را تسریع کنند.

 

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.  

 

خط مشی‌های کنونی، سن ۵۰ سالگی را زمان مناسب برای آغاز غربالگری سرطان پروستات تعیین کرده‌اند، اما بر اساس نتایج این تحقیقات افرادی که برادر، پدر یا فرزند آن‌ها به این بیماری مبتلا شده است، تا ۱۲ سال قبل از رسیدن به این سن باید غربالگری را آغاز کنند.

 

در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------