آئدس، بندرعباس را درحالت آماده باش قرار داد



آئدس,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مشاهده پشه آئدس در نقاطی از شهر بندرعباس ضرورت هم‌افزایی و توجه به مقابله با این آسیب را افزایش داده و به همین منظور شهردار بندرعباس از آماده باش مناطق چهارگانه این شهر برای مقابله با این پشه خطرناک خبر داد. 

به گزارش رکنا: آئدس پشه‌ای است که ناقل یک بیماری ویروسی به نام "تب دنگی" است که با تبی استخوان‌شکن انسان را تا آستانه مرگ جلو می‌برد و البته مرهم و واکسنی نیز ندارد، احتمال ابتلا به بیماری "تب دنگی" در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و هر ساله تا 100 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می‌شوند.

 

مناطق چهارگانه شهرداری در حالت آماده باش قرار دارند

پشه‌های آئدس عموما در آب، خورها، محل ریزش آب کولرها، چاه‌های سرویس بهداشتی و ظرفشویی جمع شده و تخم‌گذاری می‌کنند و همین امر نیز با توجه به ساحلی بودن بندرعباس و وجود خورهای فراوان در سطح شهر ملزم به رعایت احتیاط بیشتر است.

 

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان حشره شناسان 26 محله مشکوک به پشه آئدس را بازدید و بازرسی کرده‌اند که قطعیت آلوده بودن 15 محله از محلات بندرعباس به پشه آئدس تایید شده البته تاکنون بیماری ناشی از گزش این حشره در بندرعباس تایید نشده است.

 

از طرفی نیز در جلسه اخیر شورای شهر بندرعباس نایب رئیس شورا اعلام کرد که این پشه به شهرداری مرکزی بندرعباس نیز نفوذ پیدا کرده است و برخی از مناطق نیز به واسطه حضور پشه تعطیل شده‌اند به همین منظور شهرداری بندرعباس اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است.

 

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این باره گفت: پس از برگزاری جلسه بررسی وضعیت پیرامون پشه آئدس در فرمانداری بندرعباس و حضور معاونت خدمات شهری شهرداری در این جلسه با توجه به مسئولیت‌های، محوله اقدامات پیشگیرانه شهرداری بندرعباس در مناطق چهارگانه با برنامه‌ریزی منظم و در وضعیت فوری پیگیری در دست اقدام است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مناطقی از شهر بندرعباس را که بیشتر پشه آئدس در آن مشاهده شده اعلام کرده برنامه پاکسازی و تنظیف نقاط مختلف با نظم و انضباط بیشتری در حال پیگیری و انجام است؛ خورها‌، جوی‌های آب‌، کانال‌های فاضلاب، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، محل دپوی نخاله و زباله در همه مناطق و محلات و نواحی در حال پاکسازی است.

 

شهردار بندرعباس بیان کرد: بوستان شهید پَروَر(فرودگاه قدیم) جنب شهرداری منطقه سه (روبه‌روی بیمارستان شهید محمدی) کنار پارک دباغیان و کنار مهمانسرای بانک کشاورزی، امام‌زاده سیدمظفر، سجادیه "بلوار امام حسین(ع)"، بهشت بندر و کوی 22 بهمن از نقاطی هستند که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده که پشه آئدس بیشتر مشاهده شده است.

 

وی تاکید کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در قبال جان مردم مسؤل هستند و موقعیت فعلی یک وضعیت در آستانه بحران است و باید همه دستگاه‌ها همکاری و همراهی کنند تا جان مردم به خطر نیفتد.

 

نوبانی تأکید کرد: همه مکان‌های شناسایی شده پاکسازی شده و در مناطق با هماهنگی خدمات شهری در  هر منطقه به طور روزانه نظافت و پاکسازی نقاطی که امکان وجود و تخم‌ریزی پشه آئدس باشد مرتب انجام می‌شود.

 

وی گفت: هر سازمانی بنا بر وظیفه و ظرفیت خود در مواقع بحرانی ورود می‌کند و قطعا شهرداری از همه ظرفیت‌های خود از زمان اعلام وضعیت فوق‌العاده استفاده کرده و با تمام توان در صحنه حضور داشته است.

 

شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: مناطق چهارگانه آماده باش و در حال انجام وظایف محوله پیرامون وضعیت شیوع پشه آئدس در سطح شهر هستند و در حال حاضر نظافت  شهر از هر مسئله‌ای مهم‌تر است و تمام نقاط به ویژه محل‌های جمع شدن آب‌های سطحی و فاضلاب و زباله و خورها به سرعت باید به شکل روزانه پاکسازی شوند و برای این امر در هر منطقه و ناحیه بازدیدهای روزانه توسط خدمات شهری انجام می‌شود و اقدامات فوری در دستور کار بوده است.

 

نوبانی تصریح کرد: طبق اعلام نظر حشره‌شناسان این حشره در مجاورت با آب تخلیه کولرهای گازی، بشقاب‌ها و ظروف زیر گلدان‌ها و محل‌های مرطوب و آب‌های مانده زندگی و تخم‌ریزی می‌کند و مردم باید با دقت و آگاهی بیشتری این محل‌ها را در منزل سم پاشی و ضدعفونی کنند و امکان تخم‌ریزی این حشره را سلب کنند.

 

وی بیان داشت: شهروندان می‌توانند هر نقطه از شهر که وضعیت مطلوبی ندارد و فاضلاب و جوی آب و کانال دفع آب‌های سطحی پاکسازی نشده یا محل دپوی زباله و نخاله بوده را به سامانه 137 گزارش دهند تا همکاران جهت پاکسازی و نظافت به محل مورد نظر اعزام شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------