اومیکرون در برابر واکسن‌های کرونا مقاوم‌تر است



اومیکرون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد سویه اومیکرون کرونا، سریع‌تر گسترش می‌یابد و در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر است اما احتمال کمتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ وجود دارد. 

به گزارش ایرنا؛ محققان شرکت دیسکاوری هلث که بزرگ ترین شرکت بیمه سلامت آفریقای جنوبی است در این مطالعه دریافتند که خطر بستری شدن در بیمارستان برای مبتلایان به سویه اومیکرون ۲۹ درصد کمتر از موج اول ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ بود.

 

دکتر رایان نوچ مدیرعامل دیسکاوری هلث گفت: موج چهارم کرونا در این کشور که با سویه اومیکرون همراه است، مسیر انتقال عفونت‌های جدید بسیار سریع تر نسبت به امواج قبلی دارد.

 

وی افزود: داده‌های ملی از این سویه، افزایش تصاعدی را در میزان عفونت‌های جدید و میزان مثبت بودن آزمایش در سه هفته اول این موج نشان می‌دهد که بیانگر یک نوع بسیار قابل انتقال با گسترش سریع عفونت در جامعه است.

 

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که سویه اومیکرون نسبت به واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت های فایزر و بایون تک مقاوم‌تر است. بر اساس این تحقیقات، واکسیناسیون کامل با ۲ دز فایزر تنها ۳۳ درصد از عفونت اومیکرون و ۷۰ درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده اند، محافظت می کند.

 

دکتر اریک توپول معاون تحقیق شرکت تحقیقاتی اسکریپس (Scripps Research) در لاجولا کالیفرنیا هم گفت: این کاهش ۷۰ درصدی قطعاً یک کاهش است. اما عالی نیست. این واکسن زمانی که نوع دلتا در گردش بود ۹۵ درصد در برابر ابتلا به بیماری شدید موثر و ۸۵ درصد پس از ماه موثر بود.

 

وی یادآور شد: این مطالعه بر اساس بررسی بیش از ۲۰۰ هزار مورد آزمایش مثبت کووید-۱۹ در فاصله زمانی میان اواسط نوامبر تا اوایل دسامبر (آبان تا آذرماه) انجام شده است. حدود ۷۸ هزار مورد به اومیکرون نسبت داده شد.

 

مقامات بهداشتی می گویند: اومیکرون حدود ۹۰ درصد از همه موارد ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی را شامل می شود و به الگوی مشابه دلتا گسترش می یابد. اومیکرون در اکثر کشورهای جهان گسترش یافته است و اولین مرگ تایید شده خود را در این هفته در انگلیس بر جای گذاشت.

 

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی در هفته های گذشته گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

 

سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد. در حال حاضر اومیکرون در دستکم ۴۵ کشور جهان از جمله در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسکاتلند، دانمارک ، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

 

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

 

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

 

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------