تاثیر بالقوه داروی مالاریا در مقابله با کووید ۱۹



 مالاریا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان می دهد که داروی ضد مالاریا «آتوواکون» می تواند از تکثیر ویروس کرونا در سلول های ریه انسان جلوگیری کند. 

به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، با گسترش سریع سویه اُمیکرون و مرگ و میر جهانی ناشی از کووید ۱۹ که در حال حاضر به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده است، جستجو برای درمان‌های مؤثر در برابر کووید ۱۹ بیش از پیش ضروری شده است.

 

آنتی بادی‌های مونوکلونال دارای برخی از مزایای بالینی در پیشگیری از علائم شدید کووید ۱۹ هستند، اما متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید آنها را به صورت درون وریدی تجویز کنند. در بیماران با وضعیت وخیم که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند، دگزامتازون، یک استروئید خوراکی، می‌تواند مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را تا یک سوم کاهش دهد.

 

از این‌رو جستجو برای درمان‌های خوراکی مؤثری که می‌توانند از علائم پیشگیری کرده یا به حداقل برسانند، همچنان ادامه دارد. بسیاری از محققان در حال آزمایش داروهای دارای مجوز هستند که ممکن است بتوانند از آنها برای درمان یا پیشگیری از کووید ۱۹ استفاده مجدد کنند.

 

اکنون مطالعه آزمایشگاهی محققان دانمارکی نتایجی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آتوواکون در سلول‌های ریه انسان در برابر ویروس کرونا اثر محافظتی دارد. آتوواکون داروی ضد مالاریا است که پزشکان از سال ۱۹۹۹ از آن برای درمان و پیشگیری از مالاریا استفاده می‌کنند.

 

مطالعه محققان دانشگاه آرهوس دانمارک نشان داد که آتوواکون انواع سویه های آلفا، بتا و دلتا کووید ۱۹ را در سلول‌های ریه انسان در شرایط آزمایشگاهی مهار می‌کند.

 

محققان چندین مکانیسم احتمالی را برای اثر مشاهده شده آتوواکون بر کروناویروس مطرح کردند. آنها معتقدند که ممکن است از تکثیر ویروسی جلوگیری کند، مانع از اتصال پروتئین اسپایک به گیرنده‌های ACE۲ شود و یا از بیان نشانگرهای التهابی ممانعت نماید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------