محققان: کرونا موجب تورم بیش از ۶۰ درصدی عضلات می‌شود



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان می گویند، عضلات برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به دلیل واکنش شدید سیستم ایمنی بدن تا ۶۰ درصد متورم می شوند.  

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، گروهی از محققان بیمارستان «جسا» در «هاسالت»، بلژیک دریافتند: واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به کووید-۱۹ باعث آسیب به میتوکندری‌ها -- نیروگاه‌های سلولی -- می شود و به از دست رفتن سوخت‌های انرژی که آب را جمع‌آوری می‌کند، می انجامد. این موضوع در حالت طبیعی باعث متورم شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

 

کشف این علایم، محققان را متحیر کرد؛ چرا که کوچک شدن عضله عارضه شایع‌تری در میان بیماران بدحال است. محققان از ۱۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ نمونه‌برداری کردند و متوجه شدند که عضلات چهار بیمار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما این وضعیت برای همه ۱۸ بیمار صدق نمی‌کرد.

 

دکتر «تون موستین»، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: این نوع تورم می‌تواند به از بین رفتن فیبرهای عضلانی منجر شود؛ اما افزایش اندازه عضلات احتمالا فقط یک علامت موقتی است. آنها متوجه شدند که یک نوع فیبر عضلانی ۶۲ درصد و نوع دیگر تا ۳۲ درصد متورم شده است؛ وظیفه هر دو نوع فیبرها، پشتیبانی از فعالیت های قدرتی و حرکات سریع و قدرتی است.

 

اما سایر بیماران کاهش عضلانی قابل توجهی را نشان دادند. دکتر موستین گفت: در این بیماران فیبر عضلانی نوع یک تا ۱۱ درصد و نوع ۲ تا ۱۷ درصد کوچک شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۶۹ سال و اکثریت آنها مرد بودند. 

 

علت افزایش این فیبرها در چهار تن از بیماران هنوز مشخص نیست، اما یک احتمال این است که واکنش سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به کووید باعث آسیب به میتوکندری ها- ساختارهای کوچکی که به سلول ها انرژی می دهند - شده است.

 

 استراحت در رختخواب و استفاده از دستگاه کمک تنفسی اغلب به تحلیل رفتن عضلات منجر می شود که می تواند روند بهبودی را مختل کند و بر تحرک و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که فیبرها پس از یک هفته بستری شدن در آی سی یو، تقریباً یک پنجم کاهش می یابند، بنابراین بیم آن می رفت که کووید-۱۹ باعث آسیب بیشتر شود.

 

اما محققان در این مطالعه متوجه شدند، تعداد مویرگ هایی که فیبرهای نوع یک و دو را با اکسیژن و مواد مغذی تامین می کنند به ترتیب پنج و ۱۰ درصد کاهش یافته است. دکتر موستین گفت: اگرچه این نتایج قابل توجه نبود، اما کاهش ۱۰ درصدی پرفیوژن می تواند به طور بالقوه به تخریب فیبر عضلانی کمک کند.

 

وی گفت: نگرانی‌هایی وجود دارد که واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به کووید می‌تواند ضایعات عضلانی را تشدید کند. این بدان معناست که بیماران مبتلا به کووید شدید، آسیب عضلانی در آنها نسبت به بیمارانی معمولی که در آی.سی.یو بستری می شوند، شدیدتر است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------