اومیکرون عفونتی خفیف‌تر از دلتا در ریه ایجاد می کند



اومیکرون عفونتی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اومیکرون به زودی از دلتا سبقت بگیرد و به گونه غالب در جهان تبدیل شود. 

محققان دانشگاه هنگ‌کنگ دریافتند گونه اومیکرون ویروس کرونا در مقایسه با گونه دلتا با سرعت بیشتری مسیر تنفسی انسان را آلوده می‌کند؛ اما شدت آلودگی ریه توسط آن بسیار کمتر از گونه دلتا است.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری هلث، در این تحقیقات محققان توانستند گونه اومیکرون را در یک مدل تحقیقاتی از ریه و مسیرهای تنفسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و عملکرد آن را با گونه اصلی ویروس کرونا و گونه دلتا مقایسه کنند.

 

بر اساس این تحقیقات گونه اومیکرون ۷۰ برابر سریع‌تر از گونه دلتا و گونه اصلی ویروس SARS-CoV-۲ نایژه انسان را آلوده و در آن تولید مثل می‌کند و به همین علت در مقایسه با گونه‌های دیگر، سرعت انتقال بالاتری دارد. با وجود این میزان آلودگی ویروسی ریه توسط این گونه بسیار کمتر از گونه اصلی ویروس کرونا است که می‌تواند شاخصی برای شدت کمتر بیماری باشد البته توجه به این موضوع ضروری است که شدت بیماری تنها بر اساس میزان تولید مثل ویروس ارزیابی نمی‌شود، بلکه واکنش ایمنی بدن نسبت به عفونت نیز عامل مهمی است.

 

همچنین باید توجه داشت که یک گونه ویروس با قابلیت بیماری‌زایی کم که قابلیت انتقال بالایی دارد، می‌تواند از طریق شیوع سریع موجب افزایش موارد بیماری شدید و مرگ و میر ناشی از آن شود. علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان می‌دهد گونه اومیکرون تا حدی توانایی فرار از ایمنی ناشی از واکسیناسیون را دارد. در نتیجه به اعتقاد محققان این گونه از ویروس بسیار خطرناک است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در دست ارزیابی علمی برای انتشار در نشریات است.

 

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

 

این نهاد بین المللی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اومیکرون به زودی از دلتا سبقت بگیرد و به گونه غالب در جهان تبدیل شود.

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------