زندگی عادی شاید هرگز/کرونا ریشه کن نمی شود



ویروس کووید19,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

 نشریه آمریکایی «هیل»، این هفته در گزارشی به تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان درباره آینده ویروس کووید19 پرداخت و نوشت: «دانشمندان می‌گویند کووید19 احتمالاً برای همیشه باقی می‌ماند، اما زندگی می‌تواند عادی باشد».الیزابت هالوران، اپیدمیولوژیست در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، می‌گوید: «دیگر همه درباره رهایی یافتن از کووید19 صحبت نمی‌کنند؛ چون این بیماری از بین نمی‌رود  و این بدان معناست که این بیماری بومی خواهدشد.»

 

این نشریه می‌نویسد: همه‌گیری ویروس کرونا در آستانه پایان دومین سال خود است؛ درست زمانی که کشورهای سراسر جهان، سویه جدیدی از این ویروس به نام امیکرون را تجربه می‌کنند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که کووید19 هرگز به طور کامل ریشه‌کن نخواهد شد، اما این بیماری همه‌گیر درنهایت به یک بیماری بومی تبدیل خواهد شد. این بدان معناست که کووید19 به گردش خود ادامه می‌دهد، اما مردم از طریق واکسیناسیون و عفونت‌های طبیعی، تاحدودی در برابر آن مصونیت پیدا می‌کنند که در پی آن انتقال ویروس کاهش می‌یابد.

 

زندگی عادی شاید هرگز

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، انواع و سویه‌های مختلفی از آن پدید آمده، قرنطینه‌ها برقرار شده و واکسن‌هایی هم معرفی شده است. مردم در سراسر جهان اکنون در آرزوی زندگی عادی و بدون کووید هستند اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که ممکن است این آرزو هرگز تحقق نیابد.«هیل» در ادامه می‌نویسد: پس از گذشت این 22ماه، اکنون بسیاری از گزارش‌ها و دانشمندان از گردش نامحدود این ویروس می‌گویند که به آن وضعیت «آندمیک»( بیماری بومی) گفته می‌شود. این بدان معناست که کووید19 به طور کامل ریشه‌کن نمی‌شود بلکه ویروس به گردش خود ادامه می‌دهد و ازآن‌جا که افراد از طریق واکسیناسیون و عفونت طبیعی تا حدودی مصونیت کافی در برابر آن به دست می‌آورند، انتقال آن به میزان قابل توجهی کمتر خواهد شد. در ادامه این گزارش این‌طور می‌خوانیم: دیگر چهره‌های بهداشت عمومی نیز معتقدند کووید19 در مسیر بومی‌شدن است.

 

مدیران شرکت سازنده واکسن فایزر دراین‌باره می‌گویند که این بیماری تا سال 2024 با وضعیت یک بیماری بومی وجود خواهد داشت. به گفته CNBC، مدیر ارشد علمی فایزر دراین‌باره گفته است: «زمان و چگونگی بومی شدن این بیماری دقیقاً به نحوه استفاده مؤثر جامعه از واکسن‌ها، درمان‌ها و توزیع عادلانه در مکان‌هایی که نرخ واکسیناسیون پایین است، بستگی دارد. همچنین ظهور انواع جدید ویروس نیز می‌تواند بر نحوه ادامه این بیماری همه‌گیر تأثیر بگذارد».

 

چالش متخصصان بیماری های عفونی

اگر ویروس کووید19 بخواهد به آرامی به یک معضل دایمی و درنهایت به یک بیماری بومی تبدیل شود، نظر برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی این است که در این شرایط احتمالا همه افراد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. فرانسیس ریدو، پزشک بیماری‌های عفونی در ایالت واشنگتن، دراین‌باره به NBC گفت: «به نظر من ابتلا به کووید تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. سوال واقعی این است که این عفونت چقدر شدید خواهد بود.»

 

واکسن کمک می کند

واکسیناسیون به کنترل بیماری کمک می‌کند، زیرا محققان در تگزاس دریافته‌اند که افراد واکسینه‌نشده که در آن ایالت زندگی می‌کنند 20 برابر بیشتر از افراد واکسینه‌شده در معرض خطر مرگ ناشی از کووید19 هستند. در عین حال اگر کووید19 در نهایت از حالت همه‌گیر به آندمیک(بیماری بومی) تبدیل شود، می‌تواند قابل پیش‌بینی و پایدارتر شود، مشابه آنفلوآنزا. اما هم‌اکنون محققان نمی‌توانند با قطعیت بگویند حتی سطح بومی کووید19 چقدر می‌تواند خطرناک باشد.  

 

 خراسان

غفوریان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------