کروناویروس عامل تولید پادتن‌هایی است که به بدن حمله می‌کنند



 کروناویروس,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که کروناویروس می‌تواند به تولید پادتن‌هایی منجر شود که به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله می‌کنند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزوایز، پژوهشگران "مرکز پزشکی سیدرز ساینای"(Cedars-Sinai Medical Center) آمریکا در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ابتلا به کروناویروس عامل کووید-۱۹ می‌تواند یک واکنش ایمنی را در بدن ایجاد کند که بیشتر از اولین ابتلا و بهبودی طول می‌کشد؛ حتی در میان افرادی که نشانه‌های خفیفی دارند یا اصلا نشانه‌ای از بیماری ندارند.

 

هنگامی که افراد به ویروس یا سایر عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند، بدن آنها پروتئین‌هایی موسوم به پادتن را منتشر می‌کند که به شناسایی مواد خارجی می‌پردازند و آنها را از حمله کردن به سلول‌ها باز می‌دارند. با وجود این، بدن در برخی موارد به تولید اتوپادتن‌هایی می‌پردازد که می‌توانند به مرور زمان به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله کنند.

 

پژوهشگران مرکز پزشکی سیدرز ساینای دریافتند که افراد مبتلا به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) تا شش ماه پس از بهبودی کامل، طیف گسترده‌ای از پادتن‌های خود را دارند. پژوهشگران پیش از این بررسی می‌دانستند که نوع شدید کووید-۱۹ می‌تواند سیستم ایمنی را چنان تحت فشار قرار دهد که اتوپادتن‌ها تولید شوند. این پژوهش، نخستین پژوهشی است که نه تنها وجود میزان قابل توجهی از اتوپادتن‌ها را پس از ابتلا به نوع خفیف یا بدون علامت نشان می‌دهد، بلکه نشان‌دهنده تداوم آنها به مرور زمان است.

 

"جاستینا فرت بوبر"(Justyna Fert-Bober)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این یافته‌ها به پاسخ دادن این پرسش کمک می‌کنند که چه چیزی کووید-۱۹ را به یک بیماری منحصر به فرد تبدیل می‌کند. این الگوهای اختلال سیستم ایمنی می‌توانند زمینه‌ساز انواع گوناگونی از نشانه‌های پایدار باشند که در افراد مبتلا به کووید-۱۹ بلندمدت مشاهده می‌کنیم.

 

پژوهشگران مرکز پزشکی سیدرز ساینای برای انجام دادن پروژه خود، ۱۷۷ نفر را با شواهد تایید شده در مورد ابتلای پیشین به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ انتخاب کردند. آنها نمونه خون این افراد را با نمونه‌های گرفته‌شده از افراد سالم پیش از همه‌گیری مقایسه کردند. تمام افراد مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، سطوح بالایی از اتوپادتن‌ها را داشتند. برخی از اتوپادتن‌ها، در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و روماتیسم مفصلی یافت شده‌اند.

 

"سوزان چنگ"(Susan Cheng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما نشانه‌هایی از فعالیت اتوپادتن‌ها یافتیم که معمولا با نوعی از التهاب و آسیب مزمن مرتبط است که سیستم‌ها و بافت‌های خاصی مانند مفاصل، پوست و سیستم عصبی را درگیر می‌کند.

 

برخی از اتوپادتن‌ها با بیماری‌های خودایمنی مرتبط هستند که معمولا زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. با وجود این، در این پژوهش، تعداد پادتن‌های مردان نسبت به زنان بالاتر بود.

 

فرت بوبر گفت: از سوی دیگر، این یافته‌ها متناقض هستند زیرا بیماری‌های خودایمنی معمولا در زنان شایع‌تر هستند. با توجه به همه اطلاعاتی که در مورد آسیب‌پذیری مردان در برابر شدیدترین انواع کووید-۱۹ در اختیار داریم، این موضوع تا حدودی قابل انتظار است.

 

این گروه پژوهشی تمایل دارند که بررسی خود را گسترش دهند و بر یافتن اتوپادتن‌هایی تمرکز کنند که ممکن است در بدن افراد مبتلا به نشانه‌های کووید-۱۹ بلندمدت وجود داشته باشند و باقی بمانند. از آنجا که این پژوهش در مورد افرادی انجام شد که پیش از ارائه واکسن‌ها مبتلا شده بودند، پژوهشگران قصد دارند بررسی کنند که آیا اتوپادتن‌ها به طور مشابه در افراد مبتلا به انواع پیشرفته کووید-۱۹ تولید می‌شوند یا خیر.

 

چنگ اضافه کرد: اگر بتوانیم این واکنش‌های اتوپادتن را بهتر درک کنیم و بفهمیم که ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ چگونه این واکنش‌های متغیر را تحریک و هدایت می‌کند، می‌توانیم یک گام به شناسایی راه‌های درمان و حتی پیشگیری از ایجاد این اثرات در افراد در معرض خطر نزدیک‌تر شویم.

 

این پژوهش، در مجله "Translational Medicine" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------