کووید-۱۹ ساختار ریه را تغییر می‌دهد!



کووید ۱۹,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که آسیب‌های ناشی از کووید-۱۹ می‌توانند ساختار ریه را تغییر دهند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی "دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو" (UCSF)، آسیب‌های شدید ریوی ناشی از بیماری‌هایی مانند کووید-۱۹، به ترمیم غیر طبیعی سلول‌های بنیادی منجر می‌شوند و ساختار ریه را تغییر می‌دهند. ترمیم نابه‌جای سلول‌های بنیادی در واکنش به آسیب می‌تواند از بازیابی عملکرد طبیعی ریه جلوگیری کند.

 

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو، از مدل‌های سلول‌های بنیادی استفاده کرده‌اند تا یک مسیر جدید جدید سلولی را آشکار کنند که در ریه‌های آسیب‌دیده در اثر کووید-۱۹ و بیماران مبتلا به "فیبروز ریوی ایدیوپاتیک" (idiopathic pulmonary fibrosis) دیده می‌شود.

 

این پژوهش، نقشه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند به درک کردن این که ریه‌های آسیب دیده چگونه می‌توانند تغییر یابند و زخمی شوند، کمک کند. همچنین این پژوهش، یک مسیر احتمالی را برای معکوس کردن ترمیم سلول‌های بنیادی به شکل غیر طبیعی نشان می‌دهد.

 

این موضوع پیشتر پذیرفته شده بود که ظرفیت ترمیم سلول‌های بنیادی کیسه هوایی، در موش‌ها و انسان‌ها به طور مشابهی عمل می‌کند. پژوهشگران به طور غیرمنتظره‌ای دریافتند که نوع انسانی این سلول‌ها موسوم به "hAEC2s" بر خلاف همتایان خود در موش‌ها، با سرنخ‌هایی از فیبروبلاست‌های پاتولوژیک متمایز می شوند. تجزیه و تحلیل این سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی، وجود انواع سلول‌های منتقل‌شده و زیرمجموعه‌های سلول پایه را نشان داد که پیشتر در ریه افراد مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک شناسایی شده بودند.

 

پژوهشگران با استفاده از یک بستر ارگانوئیدی جدید توانستند سلول‌های بنیادی غیرطبیعی را که در موارد آسیب شدید کیسه هوایی دیده می‌شوند، مدل‌سازی کنند.

 

"تین پنگ" (Tien Peng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نخستین باری که تغییرات سلول‌های hAEC2 را دیدیم، آن قدر برای ما جالب بود که فکر کردیم فقط یک خطا است اما بررسی دقیق این مسیر جدید، بینش عظیمی را در مورد نحوه بازسازی ریه در واکنش به آسیب شدید و مسیری احتمالی را برای معکوس کردن آسیب ارائه کرد.

 

این پژوهش، زمینه را برای بررسی‌های آینده به منظور شناسایی اهداف درمانی که ممکن است به پیشگیری از آسیب شدید ریوی کمک کنند یا به معکوس کردن آن بپردازند، فراهم می‌کند.

 

این پژوهش، در مجله "Nature Cell Biology" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------