نقش مهم یک ژن گیرنده بویایی در متاستاز سرطان پستان!



سرطان پستان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست" در بررسی جدید خود، نقش مهم یک ژن گیرنده بویایی را در متاستاز سرطان پستان آشکار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست"(MGH) دریافته‌اند یک ژن گیرنده بویایی که به حس بویایی کمک می‌کند، ممکن است در متاستاز سرطان پستان به مغز، استخوان‌ها و ریه نیز نقش داشته باشد.

 

پژوهشگران دریافتند که مهار ژن "OR5B21"، متاستاز سلول‌های سرطان پستان به این اندام‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و بدین ترتیب می‌تواند هدف مهمی در ارائه درمان‌های آینده برای جلوگیری از گسترش آن باشد.

 

"باخوس تانوس"(Bakhos Tannous)، مدیر واحد درمان در بخش عصب‌شناسی بیمارستان عمومی ماساچوست و از پژوهشگران این پروژه گفت: تصور رایج این است که تنها نقش گیرنده‌های بویایی که حفره بینی را می‌پوشانند و داده‌های حسی را به مغز منتقل می‌کنند، تشخیص دادن بو و بو کشیدن است.

 

پژوهش ما نشان می‌دهد که گیرنده بویایی 5B21، یک انکوژن جدید است که ممکن است با هدایت سلول‌های سرطان پستان به مغز و سایر نقاط بدن، نقش مهمی در پیشروی سرطان داشته باشد.

 

سرطان پستان، دومین سرطان بدخیم شایع پس از سرطان ریه است و یکی از سرطان‌های اصلی در زنان به شمار می‌رود که سالانه بروز بیش از دو میلیون مورد ابتلای جدید را در پی دارد. علاوه بر این، متاستاز سرطان پستان به مغز، علت اصلی مرگ و میر ناشی از این بیماری است که نیاز فوری به اهداف درمانی جدید را برای به تاخیر انداختن یا توقف متاستاز آن نشان می‌دهد.

 

"لیتیا کاروالیو"(Litia Carvalho)، عضو بخش عصب‌شناسی بیمارستان عمومی ماساچوست و از پژوهشگران این پروژه گفت: خانواده ژن‌های گیرنده بویایی در انواع سرطان‌ها از جمله پروستات، ملانوما، ریه و کبد بیش از اندازه بیان می‌شوند اما نقش آنها در سرطان پستان، در گذشته مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

این گروه پژوهشی به واسطه بررسی‌های خود روی مدل‌های حیوانی دریافتند که OR5B21، سلول‌های سرطان پستان را تقویت می‌کند یا از طریق یک مسیر سیگنال‌دهی که فرآیندی موسوم به "گذار اپیتلیال- مزانشیمی"(EMT) را فعال می‌سازد، متاستاز می‌کند. گذار اپیتلیال- مزانشیمی، به ایجاد تغییرات بیوشیمیایی یا فنوتیپی متعددی در سلول‌های بویایی منجر می‌شود که افزایش ظرفیت انتقال به اندام‌های دورتر به ویژه مغز را در پی دارد.

 

"مائو لی"(Mao Li)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این فعال‌سازی، طیف وسیعی از سیگنال‌های خارج سلولی را از طریق مسیر سیگنال‌دهی "NF-κB/STAT" به پیام‌های درون سلولی تبدیل می‌کند که به تکثیر سلولی، تهاجم و متاستاز منجر می‌شود. یافته‌های ما در این زمینه، جدید هستند اما برای تعیین این که OR5B21 چگونه به ایجاد متاستاز منجر می‌شود، به بررسی بیشتری نیاز است.

 

همچنین، پژوهش‌های آینده ممکن است به کشف یک مهارکننده مولکولی OR5B21 بیانجامند که تنظیم پایین گیرنده بویایی و کاهش قابل توجه متاستاز سلول‌های سرطانی را به همراه دارد. تانوس گفت: ما امیدواریم که استفاده از OR5B21 به عنوان هدفی برای درمان کمکی بتواند با جلوگیری از متاستاز سرطان پستان به مغز و سایر اندام‌ها، بسیاری از نیازهای پزشکی برآورده‌ نشده را برطرف کند و به بقای بیشتر بیماران بیانجامد.

 

این پژوهش، در "iScience" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------