نمک دریایی، مضرترین نمک خوراکی است



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: برخی افراد با بهانه‌های مختلف مانند طب سنتی باورهای غلط تغذیه‌ای را در بین مردم رواج دادند، برای مثال توصیه استفاده از نمک دریایی بسیار افزایش پیدا کرده است درحالی‌که نمک دریا مضرترین نوع نمک خوراکی است.

به گزارش ایسنا؛  جلال رحمانی در نشست خبری که امروز ۲۲ دی‌ماه در محل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: از زمانی که سویه کرونا امیکرون در استان‌های هم‌جوار ما رؤیت شد، پیش‌بینی می‌کردیم که این سویه در قزوین نیز شیوع پیدا می‌کند، روزانه ۱۰ هزار نفر بین استان تهران و قزوین تردد می‌کنند بنابراین انتقال این ویروس خواه ناخواه اتفاق می‌افتاد.

 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌های اواسط بهمن‌ماه شاهد پیک امیکرون در کشور و قزوین باشیم، مطالعات علمی نشان می‌دهد که این سویه شدت سرایت بالایی دارد اما شدت بیماری نسبت به سویه دلتا کمتر است؛ تاکنون در کشور مرگی براثر امیکرون اعلام‌ نشده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا با پایلوت قزوین آغاز شد، در حال حاضر آگاهی‌ها نسبت به این طرح کامل و ۵۰ درصد طرح، اجرایی شده است، ۸۴ درصد از مردم استان واکسن زدند و اقبال خوبی از واکسیناسیون صورت گرفته است.

 

وی در خصوص رعایت پروتکل‌ها در مدارس، بیان کرد: دستورالعمل ۰۷ به مدارس ابلاغ‌شده است که طی آن باید دانش آموزان واکسن دریافت کنند اما همچنان دستورالعمل ۰۶ در مدارس اجرا می‌شود که طی آن زدن واکسن اجباری نیست، نظارت مستمر بر مدارس استان در مناطق شهری و روستایی اجرا می‌شود و تلاش داریم کمترین آسیب به دانش آموزان وارد شود در حال حاضر دستورالعمل ۰۷ در مدارس لغو شده است.

 

رحمانی تأکید کرد: هرسال یک هفته از دی‌ماه به هفته ملی تغذیه اختصاص پیدا می‌کند، هدف این است که سطح سواد تغذیه در بین مردم افزایش پیدا کند و ما موظف هستیم سطح سواد سلامت را در این هفته ارتقا دهیم، با توجه به اینکه در دوران کرونا قرار داریم و تغذیه در دوران کرونا اهمیت بالایی دارد، شعار سال جاری برای این هفته از طرف وزارت بهداشت «تغذیه، کرونا و واکسیناسیون» انتخاب‌شده است.

 

وی با اشاره به باورهای غلط غذایی مردم یادآور شد: برخی افراد با بهانه‌های مختلف مانند طب سنتی باورهای غلط تغذیه‌ای را در بین مردم رواج دادند، برای مثال توصیه استفاده از نمک دریایی بسیار افزایش پیداکرده است درحالی‌که نمک دریا مضرترین نوع نمک خوراکی است، برخی نیز تأکیددارند همواره از روغن کرمانشاهی جامد استفاده شود که این باور غلطی است و نیاز است که آموزش‌های درستی ارائه شود.

 

اهمیت تغذیه در دوران کرونا

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: در دوران کرونا تغذیه اهمیت بالایی دارد، افراد باید غذاهایی مصرف کنند که بیماری زودتر از بدنشان خارج شود، برای جلوگیری از کرونا اصلی‌ترین توصیه ما واکسن و ماسک است اما اگر کرونا گرفتیم می‌توانیم از دستورالعمل تغذیه‌های مناسب با کالری بالا استفاده کنیم.

 

وی بیان کرد: استفاده از مایعات کافی، استفاده از آبمیوه‌ها، چای، انواع سوپ‌ها، استفاده از مغذی‌های دارای ویتامین سی، ویتامین دی، مواد معدنی روی و منیزیم در دوران ابتلا به کرونا توصیه می‌شود، بیشترین نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد استفاده زیاد از مایعات به‌ویژه آب است، نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود که روند سم‌زدایی تقویت شود.

 

رحمانی با اشاره به عادات بدغذایی ایرانی‌ها تصریح کرد: ذائقه مردم به شوری و شیرینی عادت دارد بنابراین ما ۴ برابر حد عادی شکر و ۳ برابر آن نمک استفاده می‌کنیم؛ ماهی به مقدار کمی استفاده می‌شود، سرانه استفاده از شیر و میوه کم و سرانه استفاده از نوشابه بالا است.

 

وی در ادامه بیان کرد: ۵۰ درصد از جمعیت استان ما فعالیت بدنی کمی دارند و در حوزه اضافه‌وزن نیز رتبه ۸ کشوری را داریم و ۳۹ درصد افراد اضافه‌ وزن دارند، در حال حاضر مصرف نمک در بین شهروندان قزوینی کاهش پیداکرده است اما مصرف نمک در آقایان نسبت به سال‌های گذشته با افزایش روبه‌رو شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: همچنین ۳۷ درصد شهروندان قزوینی ۲ بار در هفته میوه مصرف می‌کنند، علی‌رغم اینکه استان قزوین در خصوص مصرف سبزیجات آمار بالایی ندارد اما در رتبه دوم کشوری قرار داریم این نشان می‌دهد که وضعیت کشور در مصرف سبزیجات خوب نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دخانیات نیز رتبه ۶ کشوری داریم و ۲۳ درصد از شهروندان قزوینی دخانیات استفاده می‌کنند، رتبه قزوین در مصرف سیگار یک است اما در دخانیات دیگر مانند قلیان رتبه پایین‌تری داریم؛ طبق نظرسنجی انجام‌شده ۷ درصد از زنان قزوینی سیگار مصرف می‌کنند.

 

رحمانی بیان کرد: ۳۱ درصد مردم قزوین به کلسترول بالا مبتلا هستند، همچنین در ابتلا به دیابت رتبه ۱۶ کشور هستیم درگذشته رتبه دوم داشتیم اما امسال رتبه ۱۶ به دست آوردیم و ۱۴ درصد افراد ۳۰ سال به بالا دیابت دارند، این نشان می‌دهد که وضعیت کشور در بخش ابتلا به دیابت خوب نیست، شاخص افزایش دیابت و فشارخون در کشور سخت‌گیرانه شده است بنابراین آمار تغییر پیدا کرده است و در بخش فشارخون نیز رتبه ۱۷ کشوری را داریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------