امیکرون چه تفاوتی با سویه‌های قبلی کووید ۱۹ دارد؟



امیکرون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
تفاوت‌های امیکرون با سویه دلتا شامل تغییرات جزئی در علائم و البته تغییرات مهمی در سرعت انتقال و سرایت آن است که در ادامه به آنها اشاره شده است. 

به گزارش مهر، از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، این ویروس بارها با جهش مواجه شده است. امیکرون، سویه جدید ویروس کرونا که شیوع آن از آفریقای جنوبی آغاز شد، با سرعت در حال گسترش است و در برخی از کشورها سبب شده تا موج تازه همه‌گیری آغاز شود. اما امیکرون چه تفاوتی با سویه‌های قبلی این ویروس دارد و چه عاملی باعث شده تا با چنین سرعتی در جهان گسترش یابد؟

 

۹ نوامبر ۲۰۲۱ اولین مورد ابتلاء به سویه امیکرون در بوتسوانا شناسایی شد و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان سویه‌ای نگران‌کننده معرفی کرد و نام آن را از روی پانزدهمین حرف الفبای یونانی، امیکرون گذاشت. تنها چند هفته پس از شناسایی این سویه در آفریقای جنوبی، اکثر موارد ابتلاء به کرونا در آمریکا را مبتلایان به امیکرون تشکیل می‌دادند.

 

همان‌طور که امیکرون در حال شیوع در سراسر جهان است، دانشمندان در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری درباره تفاوت سویه امیکرون با سایر سویه‌ها جمع‌آوری کنند.

 

از جمله مواردی که دانشمندان تا امروز توانسته‌اند درباره امیکرون دریابند، این است که احتمال کمتری وجود دارد که با ابتلاء به امیکرون ریه‌ها و سایر اعضای بدنتان با بیماری درگیری شود. همچنین دانشمندان دریافته‌اند که احتمال سرایت این ویروس در بین افراد واکسینه شده نیز وجود دارد.

 

با این حال، هنوز ابهامات بسیاری درباره سویه امیکرون وجود دارد که فهم آن‌ها می‌تواند ما را در کنترل شیوع امیکرون و انجام اقدامات حفاظتی در برابر این ویروس کمک کند.

 

تفاوت‌های امیکرون با سویه دلتا شامل تغییرات جزئی در علائم و البته تغییرات مهمی در سرعت انتقال و سرایت آن است.

 

در ادامه به طور مفصل این تفاوت‌ها را شرح داده‌ایم:

فرد مبتلا به امیکرون چه علائمی دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در اطلاعیه‌ای نوشته است: «به خاطر داشته باشید که وقتی از سویه دلتا یا امیکرون یا هر گونه دیگری از کووید ۱۹ صحبت می‌کنیم، یعنی از همان ویروس SARS-CoV-۲ سخن می‌گوئیم و این بدان معنا است که اگرچه هر سویه می‌تواند با علائم خاص و برجسته‌ای همراه باشد، اما همچنان علائم این سویه‌ها با هم مشابه است.»

 

این مرکز می‌گوید: «افراد مبتلا به کووید -۱۹ می‌توانند با طیف گسترده‌ای از علائم از خفیف تا شدید روبه‌رو باشند. اگرچه فهرست جامعی درباره علائم امیکرون وجود ندارد، اما شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:

 

تب یا لرز

سرفه

تنگی نفس و یا مشکل در تنفس

خستگی

دردهای عضلانی یا بدن

سردرد

از دست دادن چشایی و بویایی

گلو درد

احتقان یا آبریزش بینی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

 

تیم اسپکتور، اپیدمیولوژیست ژنتیکی در کالج سلطنتی لندن که مطالعه درباره کووید -۱۹ را رهبری می‌کند، به نیویورک تایمز گفته که به نظر می‌رسد نوع دلتا بیشتر با علائمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی همراه است. با این حال، تب، سرفه و از دست دادن بویی در افراد مبتلا به این سویه کمتر گزارش شده است.

 

اما ظاهراً ابتلاء به امیکرون بیشتر با علائم سرماخوردگی همراه بوده است. تیم اسپکتور، علائمی را که ویروس امیکرون در مبتلایان ایجاد کرده را جمع‌آوری کرده است. پنج علامت اصلی امیکرون که توسط این تیم شناسایی شده شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد است.

 

همچنین مبتلایان به امیکرون همانند مبتلایان به دلتا کمتر تب، سرفه یا از دست دادن بویایی یا چشایی را گزارش کرده‌اند. با این حال تیم اسپکتور می‌گوید هیچ تفاوت واضحی در علائم دلتا و امیکرون وجود ندارد.

 

تا چه اندازه باید نگران امیکرون بود؟

یکی از تفاوت‌های امیکرون با سویه‌های قبلی کووید -۱۹ شدت بیماری است. منظور از شدت بیماری، میزان اثرگذاری ویروس بر بدن فرد مبتلا و درگیری اندام‌هایی چون ریه و دستگاه گوارش است. اگرچه دلتا و امیکرون از نظر علائمی که در فرد مبتلا بروز می‌کند، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که شدت بیماری در مبتلایان به امیکرون خفیف‌تر از مبتلایان به دلتا است.

 

بیشترین اطلاعاتی که تاکنون از امیکرون بدست‌آمده، توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) جمع‌آوری شده است. این مرکز مطالعه‌ای را آغاز کرده و داده‌های مربوط به ۶۹۲۷۹ بیمار را که ۵۲,۲۹۷ نفر از آنها مبتلا به سویه امیکرون و ۱۶,۹۸۲ نفر مبتلا به سویه دلتا بوده‌اند، مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این پژوهش، در موارد ابتلاء به امیکرون ۵۳ درصد خطر بستری شدن در بیمارستان، ۷۴ درصد خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و ۹۱ درصد خطر مرگ کاهش یافته است. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که هیچ یک از بیماران مبتلا به امیکرون به کپسول اکسیژن نیاز پیدا نکرده‌اند.

 

میزان عفونت در بدن مبتلایان امیکرون

سایر شواهد اولیه محققان در دانشگاه وسترن یافته‌های مشابهی را نشان می‌دهد. مقایسه اطلاعات مربوط به ۵۷۷۹۳۸ نفر که برای اولین بار به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، ۱۴۰۵۴ بیمار که در زمان ظهور نوع امیکرون به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۵۶۳۸۸۴ نفر که در در زمان ظهور سویه دلتا بیمار شده‌اند، نشان داده که میزان عفونت در بدن بیمارانی که به امیکرون مبتلا شده‌اند، نسبت به نوع دلتا به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 

دکتر رابرت مورفی، استاد بیماری‌های عفونی و مدیر اجرایی مؤسسه سلامت جهانی در دانشکده فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، می‌گوید: «علائم بیماری در مبتلایان به کرونا بسیار خفیف است و همینطور طول بیماری نیز کاهش یافته. این امر سبب شده تا تعداد کمتری از مبتلایان در بیمارستان بستری شوند و موارد کمتری از ابتلاء به این سویه در مقایسه با دلتا منجر به مرگ شود.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------